اخبار سلامت

خطر کمبود دوباره “شیرخشک” در کشور/ درخواست تولیدکنندگان از بانک مرکزی و مجلس

هانی تدرزاده در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی سلامت جو ، نسبت به کمبود شیرخشک در کشور هشدار داد و اظهار داشت: اخیرا ارز مورد نیاز برای تامین مواد اولیه شیرخشک نوزاد از 42 هزار ریال به 285 هزار ریال افزایش یافته است. و تولیدکنندگان شیرخشک نوزاد هم اکنون با کمبود نقدینگی جدی مواجه هستند. برای تسویه با اختلاف مواد اولیه قبلی و خرید مواد جدید مواجه شده ایم.

وی افزود: در پی افزایش هفت برابری نرخ ارز واردات مواد اولیه شیرخشک نوزاد از 42 هزار ریال به 285 هزار ریال، این امر موانع و مشکلاتی را برای تولیدکنندگان داخلی ایجاد کرده است به این معنا که نقدینگی مورد نیاز برای خرید مواد اولیه در بازارهای جهانی. نرخ 285000 ریال نسبت به گذشته 7 برابر شده است و امکان تامین این میزان نقدینگی برای کارخانه ها وجود ندارد.

زاده زاده ادامه داد: از آنجایی که کل مصرف ارزی تولید داخلی شیرخشک سالانه 220 میلیون دلار برآورد می شود، تولیدکنندگان شیرخشک در حال حاضر فاقد توان مالی لازم برای خرید مواد اولیه به مقدار لازم و کافی هستند.

وی گفت: در این زمینه درخواست های خود را طی نامه ای به رئیس کل بانک مرکزی و رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ارائه کرده ایم.

رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک تصریح کرد: از بانک مرکزی درخواست کرده ایم که برای جلوگیری از هرگونه کمبود در تولید و عرضه شیر خشک، مابه التفاوت نرخ ارز مواد اولیه موجود در سال را تسویه کند. به کارخانجات یا در حال حمل یا ترخیص از گمرک هشت ماه مهلت داده شود تا در این مدت تولیدکنندگان بتوانند بدهی خود را از محل فروش کالا به قیمت جدید پرداخت کنند.

وی ادامه داد: همچنین با توجه به اینکه در روزهای پایانی سال و حتی دو ماه اول سال جدید، سیستم بانکی کشور امکان تخصیص تسهیلات جدید را ندارد تا از هرگونه وقفه در تامین مواد اولیه برای جلوگیری از وقفه در تامین مواد اولیه جلوگیری شود. شیر خشک و به عنوان راه حل فوری درخواست کردیم تا بانک های مسئول این اجازه را داشته باشند پس از 8 ماه برای ثبت سفارشات مربوط به مواد اولیه، مبلغ ریالی را از تولیدکننده دریافت کنند.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا