اخبار سلامت

تولید انواع کورد و منبع نور سرد مورد نیاز جراحی های لاپاروسکوپی در کشور

به گزارش گروه اجتماعی سلامت جو ، مهران محمدی جوزدانی; مدیرعامل گروه دانش بنیان مبین پس از مطالعه و بررسی نیازهای جامعه پزشکی و درک چالش های این حوزه تصمیم به تولید منبع نور LED سرد گرفت و با دانش فنی تیم مجرب خود به این مهم دست یافت.

در حال حاضر این شرکت علاوه بر تولید منبع نور سرد LED و کابل نور سرد مطابق با استانداردهای جهانی، اقدام به تولید دستگاه های لارنگوسکوپ تصویری نیز می کند و به دنبال رفع سایر نیازهای صنعت تجهیزات پزشکی کشور می باشد.

طناب سرد لایت کابل مخصوصی برای انتقال نور از منبع نور سرد به بدن بیمار است که از الیاف شیشه ای انعطاف پذیر به نام فیبر نوری ساخته شده است. این رشته های الیاف قابلیت عبور نور و خم شدن آن را با کمترین اتلاف دارند که باعث می شود نور و گرمای دستگاه منبع سرد از فاصله ای پیچ در پیچ به بدن بیمار منتقل شده و مسیر دوربین را در ساعت روشن کند. بالای دستگاه پزشکان با کمک این نور و دوربین می توانند به تصاویر داخلی بدن بیمار دسترسی پیدا کرده و میکروسرجری یا تشخیص را به درستی انجام دهند.

محمدی جوزدانی مدیرعامل گروه دانش بنیان صنعت توحید در گفتگو با خبرنگاران حاضر در تور رسانه ای معاونت علمی به اصفهان با اشاره به تولید منبع نور سرد افزود: در سال 2018 تصمیم به تولید گرفتیم. منبع نور سرد با منبع نور LED با کیفیت مورد انتظار جامعه. دارو را برای استفاده در جراحی هایی مانند لاپاراسکوپی، آندوسکوپی، سینوسکوپی و غیره مصرف کردیم.

این متخصص در زمینه اپتیک ادامه داد: این منبع نور LED (ROSHANA L1.5) تولید شده از منبع نور LED استفاده می کند و نور تولید شده توسط تراشه LED با مکانیزم های مکانیکی و الکترونیکی خاص خنک می شود تا در جراحی های کم تهاجمی مانند استفاده شود. لاپاراسکوپی ، آندوسکوپی و … تنظیم شود.

وی با اشاره به اینکه شدت نور تولید شده در این دستگاه زیاد است و قابل مقایسه با نمونه های خارجی است، گفت: از دیگر ویژگی های این دستگاه قابلیت تنظیم شدت نور با استفاده از تنظیم کننده صدا است. همچنین این دستگاه دارای نمایشگر LCD است که دمای نور تولید شده و ساعات کار دستگاه را نشان می دهد.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان تصریح کرد: نمونه خارجی سیم چراغ سرد در گذشته حدود 45 تا 70 میلیون تومان قیمت داشت اما امروز این محصول را با قیمت 15 میلیون و نمونه خارجی چراغ سرد را به فروش می رسانیم. دستگاه سورس حدود 400 تا 900 میلیون تومان قیمت دارد. ما توانسته ایم این محصول را با قیمت 150 میلیون تومان تولید کنیم.

محمدی تولید سیم نوری را از دیگر چالش های مهم در صنعت تجهیزات پزشکی برشمرد و اظهار داشت: سیم نوری با انعطاف پذیری بالا و قابلیت عبور نور با شدت روشنایی بالا برای دید بهتر اندام های داخلی بدن است. بیمار که تیم مبین صنعت توحید توانسته آن را تولید کند. کلیه کابل های نوری با کانکتورهای مطابق با استانداردهای بین المللی Storz، Stryker و غیره.

ویدیو لارنگوسکوپ یکی دیگر از تجهیزات مهم اتاق عمل برای تسهیل در انجام لوله گذاری است که متخصصان شرکت مبین صنعت توحید توانسته اند به فناوری ساخت آن دست یابند.

تعمیر لنز جراحی

جراحی لاپاراسکوپی یکی از روش های جراحی کم تهاجمی است که در آن برش های جراحی به طول حداکثر یک سانتی متر بر روی بدن بیمار ایجاد می شود و ابزار جراحی یا لنزهای جراحی از طریق این برش کوچک برای معاینه یا درمان وارد بدن بیمار می شود.

یکی از ابزارهای مورد استفاده در این نوع جراحی، لنز یا دوربین لاپاراسکوپی است که با اتصال کابل نوری به آن، جراح می تواند بدون ایجاد برش بزرگ، اندام های داخلی را ببیند.

دوربین های جراحی لاپاراسکوپی (لنز جراحی) با گذشت زمان، نگهداری نادرست و برخی عوامل دیگر دچار مشکل خواهند شد.

با توجه به قیمت بالای این ابزار، تعمیر آنها برای مراکز درمانی و بیمارستان ها اجتناب ناپذیر است.

تیم فنی مجموعه دانش بنیان مبین صنعت توحید قادر به تعمیر تمامی برندهای لنزهای جراحی مانند storz و… می باشد.

به گفته محمدی، این دوربین های جراحی لاپاراسکوپی (لنزهای جراحی) حدود 200 میلیون تومان قیمت دارند که در این مجموعه تنها با سقف 40 میلیون تومان تعمیر می شوند.

تعمیر منبع نور سرد

منبع نور سرد وسیله ای است برای تامین نور اتاق عمل برای انواع خاصی از جراحی ها. از منابع نوری استفاده شده در این دستگاه ها می توان به لامپ های زنون، لامپ های هالوژن و لامپ های LED اشاره کرد.

در دستگاه منبع نور حرارت نور تولید شده کاهش می یابد تا بافت های بدن در اثر حرارت زیاد در حین جراحی آسیبی نبینند و نور با روشنایی مناسب به خروجی دستگاه برسد. سپس با اتصال کابل نوری یا به اصطلاح سیم نوری به خروجی دستگاه، نور در طول کابل نوری جریان می یابد و با اتصال سر دیگر کابل به لنز جراحی، نور بهینه در ناحیه جراحی ظاهر می شود.

تولید کنندگان مختلف در سراسر جهان از منابع نوری متفاوت و استانداردهای متفاوتی برای اتصال سیم های نوری به دستگاه های خود استفاده می کنند.

محمدی بیان کرد: تیم فنی شرکت دانش بنیان مبین صنعت توحید که متشکل از تکنسین های فنی و متخصصین الکترونیک و اپتیک است، توانایی تعمیر انواع خرابی دستگاه های منبع نور سرد همه برندها مانند استورز، استرایکر و … را دارد.

خبرنگاران حاضر در تور چهار روزه رسانه ای معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در سفر به استان اصفهان ضمن شرکت در رویداد بعدی جایزه ملی با حضور در واحدهای صنعتی و شرکت های دانش بنیان منتخب و بازدید از دانش. دستاوردها و پروژه های بزرگ در زمینه فناوری و نوآوری مبتنی بر دستاوردها. و با مدیران و تکنسین های فعال در این مجموعه ها گفتگو کردند.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا