اخبار سلامت

اعتبار 9هزار میلیاردی صندوق بیماران خاص و صعب العلاج در 1403

به گزارش گروه اجتماعی سلامت جو ، محمدمهدی نشی در نشست خبری روز بیماران خاص و صعب العلاج و روز تالاسمی که امروز (دوشنبه 27 اردیبهشت) در ستاد مرکزی این سازمان برگزار شد، اظهار داشت: اعتبار صندوق حمایت از بیماران خاص و صعب العلاج در سال تاسیس 5 همت بود که سال گذشته به 7 همت رسید و امسال در دومین سال تاسیس به 9 همت افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه خوشبختانه در دو سال گذشته این صندوق ارتقا و تثبیت شده است، گفت: رشد مناسب اعتبارات در این دو سال نشان دهنده تلاش دولت و وزارت بهداشت برای گسترش چتر حمایتی ویژه است. بیماران و همکاری معاونت درمان وزارت پزشکی در یک سال و نیم گذشته بیمه سلامت و درمان منجر به طراحی ساختار اصلی صندوق و تزریق منابع پایدار به آن در قالب بودجه عمومی کشور شده است. .

نشی ادامه داد: در حال حاضر این صندوق برای 107 گروه بیماری بسته های خدماتی را تدوین و در سامانه ها قرار داده است و به تدریج برای بقیه بیماری های خاص بسته های خدماتی تدوین و از سوی معاونت بهداشتی وزارت بهداشت ابلاغ می شود. درمان و در سیستم ها آپلود خواهد شد.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران با بیان اینکه تاکنون بسته های خدماتی 53 بیماری خاص وارد سامانه شده است، گفت: امسال بسته های خدماتی 11 بیماری جدید تهیه شده و بسته های خدماتی 6 بیماری آماده ارائه است. در سیستم بارگذاری شده است.

نشی افزود: تا قبل از قانون تشکیل صندوق حمایت از بیماران خاص، تنها 5 بیماری خاص تحت پوشش بیمه سلامت ایران قرار داشت، اما با راه اندازی این صندوق، مابقی بیماری های خاص به تدریج به پوشش بیمه ای کشور اضافه شد. صندوق و بسته های خدمات غنی گردآوری شد و به طور مرتب در حال بررسی است. ما خدمات پزشکی، تشخیصی، دارویی و توانبخشی را به بیماران خاص ارائه می دهیم.

وی با اشاره به اینکه سیر تحول صندوق ادامه دارد، تصریح کرد: بدیهی است هنوز با سقف پوشش خدمات و فعالیت صندوق فاصله داریم که با شمول کامل بیماران خاص و خرید خدمات دولتی و خصوصی تکمیل می شود.

توسعه بسته های خدمات دندانپزشکی 10 بیماری خاص

وی در ادامه از تدوین بسته های خدمات دندانپزشکی برای 10 بیماری خاص و بارگذاری آنها در سامانه خبر داد و گفت: این خدمات برای بیماران هموفیلی، تالاسمی، ام اس، دیالیز، متابولیک، بال پروانه ای، پیوند، سرطان، اختلالات روانی و اوتیسم است. انجام خواهد شد.

ناشهی افزود: هزینه بستری بیماران پیوندی و کاشت حلزون شنوایی نیز از سوی صندوق تامین می شود، بسته خدمات رایگان هپاتیت C در سامانه بارگذاری شده است و برای بقیه بیماران از جمله SMA و بیماران هموفیلی به تدریج انجام می شود. که در حال تکمیل هستند. است.

وی با اشاره به شناسایی 2 میلیون بیمار تامین اجتماعی در سامانه صندوق حمایت از بیماران صعب العلاج گفت: همه این بیمه شدگان باید بتوانند از خدمات بیمه ای استفاده کنند، زیرا صندوق فراگیر است و متعلق به سازمان بیمه ای خاصی نیست.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران درباره بیماری های تحت پوشش این صندوق گفت: بیماری های تالاسمی، هموفیلی، نارسایی مزمن کلیه، ام اس، دیالیز (دیالیز و دیالیز صفاقی)، هپاتیت C، انواع سرطان، بیماری کودکان اوتیستیک، اختلالات روانی مزمن، پیوند ، مغز، دیابت، جراحی پارکینسون، صرع، آسیب شدید و عمیق شنوایی، کاشت حلزون، دیستروفی عضلانی و 21 بیماری متابولیک تحت پوشش صندوق هستند.

نشی افزود: در بخش داروسازی هزینه بیماران خاص پرداخت می شود و داروها به طور کامل پوشش داده می شود و بیماری های SMA و سرطان را تا 100 درصد پوشش می دهیم و برای برخی بیماری ها مانند هموفیلی فقط نیم درصد فرانشیز را بیمار پرداخت می کند. . 25 درصد هزینه تهیه اعضای مصنوعی مانند قطع عضو به دلیل دیابت نیز از محل صندوق پرداخت می شود. همچنین خدمات مهم پاراکلینیکی مانند پت اسکن برای تشخیص سرطان و رادیوتراپی نیز تحت پوشش صندوق است.

وی ادامه داد: در سال 1403 بیش از 6 بسته خدماتی جدید از جمله بسته های جدید کاشت حلزون و اوتیسم بالای 12 سال اعلام شد که در وزارت بهداشت در حال نهایی شدن است.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران گفت: سهم بیماران سرطانی برای خدمات رادیوتراپی در مراکز دولتی رایگان و در مراکز خصوصی کاهش یافته است. است.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به روز جهانی تالاسمی گفت: در بحث پیشگیری از تولدهای جدید تالاسمی در کشور اقدامات زیادی در دهه های گذشته انجام شده است و این اقدام از همه برنامه ها مهمتر است.

نشی افزود: تولد تالاسمی ماژور در کشور به حداقل رسیده است و برای ادامه درمان، تشخیص و تامین داروهای پیوند و دفع و مصونیت این بیماران حمایت کامل تری از سطح مربوطه در صندوق انجام می شود. .

وی تاکید کرد: تالاسمی به عنوان یک بیماری خاص از سال های گذشته مورد حمایت قرار گرفته و خدمات رایگان به آنها ارائه می شد اما با راه اندازی صندوق این حمایت ها افزایش یافته است. همچنین 26 کد خدمات شامل تست پرتو درمانی، تراکم استخوان، توانبخشی، روانشناسی و دندانپزشکی برای بیماران تالاسمی افزایش یافته و با توجه به مشکلات این بیماران بسته های خدماتی در صندوق به گونه ای طراحی شده است که تمامی خدمات مورد نیاز بیماران تالاسمی تحت پوشش قرار گیرد. .

نشی افزود: داروهای خارجی و ایرانی برای بیماران ام اس وجود دارد و 95 درصد از هزار بیمار ام اسی که به داروهای داخلی حساسیت دارند، داروهای برند ارائه می شود و این سیاست برای همه بیماران خاص اعمال می شود.

وی در پایان با بیان اینکه شماره تلفن 1666 برای اطلاع رسانی بیماری های خاص و خدمات صندوق حمایت از بیماران خاص است که مردم می توانند برای اطلاع از پوشش بیمه ای این صندوق برای بیماران خاص با آن تماس بگیرند، گفت: تزریقی است. انسولین گران ترین و متفورمین دارو است. دیابتی ها پرمصرف ترین داروی تحت پوشش صندوق و دیابت و فشار خون پرهزینه ترین بیماری های تحت پوشش هستند.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا