بهداشت و درمان

اهمیت مدیریت استرس در جهان امروز

به گزارش گروه سلامت و درمان خبرگزاری سلامت (تابنا)، بخشی از مطالعات آماری در ایالت های مختلف نیز مواردی از ابتلا به یک «شرایط حاد سلامت روان» را نشان داده است که اغلب از آن با عنوان اختلال روان پریشی، اختلال دوقطبی یا اختلال روانی یاد می شود. یک اضطراب شدید یا اختلال خوردن. در میان آمریکایی ها که به طور قابل توجهی عملکرد و زندگی روزمره را مختل می کند، در حال افزایش است.

از سوی دیگر، مطالعات اخیر سازمان جهانی بهداشت (WHO) نیز تایید می‌کند که با گذشت زمان و افزایش مشکلات و بحران‌ها در زندگی بشر امروزی، بر تعداد مبتلایان به نوعی اختلالات روانی افزوده می‌شود. نیز با توجه به این موضوع. طبق آمارهای قبلی از هر هفت نوجوان یک نفر به این اختلالات مبتلا است که این آمار می تواند نگران کننده تر باشد.

این سازمان اعلام کرد که در سال اول شیوع کووید-19، بروز اختلالات روانی شایع مانند افسردگی و اضطراب بیش از 25 درصد افزایش یافته است.

تدروس آدهانوم گبریسوس، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت، پیش از این خاطرنشان کرد که همه افراد به نوعی با بیماران مبتلا به اختلالات روانی مواجه هستند. داشتن سلامت روان مفهوم سلامت جسمانی است و تغییر سیاست ها و رویه ها در سلامت روان می تواند منافع واقعی و اساسی را برای افراد، جوامع و کشورها به همراه داشته باشد. سرمایه گذاری روی سلامت روان سرمایه گذاری برای زندگی و آینده بهتر برای همه است.

آدهانوم با اشاره به اینکه اهمیت سلامت روان در اکثر کشورها در اولویت قرار نگرفته است، خاطرنشان کرد که حتی قبل از شروع همه‌گیری کووید-19، تنها تعداد محدودی از افرادی که نیاز به کمک داشتند به درمان‌های موثر و با کیفیت دسترسی داشتند. به عنوان مثال، بیش از 70 درصد افراد مبتلا به روان پریشی در جهان از دریافت کمک محروم شده اند.

اما آنچه که انسان‌های امروزی بیش از هر اختلال یا بیماری روانی خاص دیگری با آن دست و پنجه نرم می‌کنند موقعیت‌ها یا شنیدن‌های استرس‌زا هستند و بسیاری از ما گاهی اوقات بیش از حد خود را در معرض این استرس‌ها قرار می‌دهیم، مثلاً اخبار را بیش از حد دنبال می‌کنیم. و اتفاقات ناخوشایند، غافل از اینکه در این مورد یا بسیاری از رفتارها و اعمال روزمره، نیاز به مدیریت فردی داریم تا سلامت روان و زندگی روزمره ما مختل نشود.

کارشناسان بهداشت همچنین توصیه می کنند که اگرچه به دلیل دسترسی به اطلاعات می توانیم هر لحظه از رویدادهای جهان مطلع شویم، اما برای استفاده بهینه از این امکانات باید برای خود محدودیت هایی در نظر بگیریم تا دچار آسیب های جسمی و روحی جدی و حتی در شرایط سخت نشویم. . زندگی که برای بسیاری از مردم دنیا اجتناب ناپذیر است، می تواند تعادل عصبی-روانی ما را نیز به نحوی مناسب حفظ کند.

یکی از هشدارهای کارشناسان در چنین مواقعی درباره افرادی است که کنترل استرس و اضطراب خود را از دست می دهند و مدیریت عاطفی آنها مشکل ساز می شود. در این رابطه اصطلاحی وجود دارد که دوره‌ای از استرس‌های شدید روحی و روانی را توصیف می‌کند و روان‌پزشکان آن را «بحران یا فروپاشی عصبی» می‌نامند. در این حالت روحی، استرس به حدی است که فرد قادر به انجام فعالیت های عادی و روزانه نیست.

اصطلاح بحران عصبی یک اصطلاح بالینی نیست. این یک اختلال مرتبط با سلامت روان نیز نیست، در گذشته برای توصیف بسیاری از شرایط مختلف مرتبط با سلامت روان استفاده می شد، اما امروزه دیگر توسط متخصصان استفاده نمی شود. با این حال، این بدان معنا نیست که شکست عصبی یک پاسخ سالم به استرس است. در واقع، کاملا برعکس است و گاهی اوقات می تواند نشان دهنده یک مشکل اساسی مانند افسردگی یا اضطراب باشد.

علاوه بر این، هیچ دلیل خاصی برای حمله عصبی وجود ندارد. هر چیزی که منجر به استرس بیش از حد شود می تواند آن را تحریک کند. به طور کلی، احساس استرس و ناتوانی در کنار آمدن با این وضعیت ممکن است منجر به احساس خستگی شدید شود که نتوانید وظایف عادی روزانه خود را انجام دهید. برخی از رویدادها یا شرایطی که ممکن است باعث شکست عصبی شوند عبارتند از یک تراژدی ناگهانی زندگی، یک تغییر عمده زندگی، استرس مداوم در محل کار (گاهی اوقات به عنوان “فرسودگی شغلی” شناخته می شود)، اضطراب، افسردگی، بد خوابی، سوء استفاده و مشکلات اقتصادی.

تجربه مقداری استرس بخشی طبیعی از زندگی است. هنگامی که احساسات بیش از حد طاقت فرسا می شوند، می توانند به یک بحران روانی کمک کنند. در حالی که تجربه این بحران می تواند ناتوان کننده باشد، گام ها و توصیه هایی وجود دارد که می توانید انجام دهید که می تواند راه درازی داشته باشد. شناخت علائم، انجام اقدامات پیشگیرانه و درمان می تواند کمک کننده باشد.

در حقیقت مرحله بحران عصبی منجر به ناتوانی در عملکرد طبیعی، حداقل به طور موقت می شود. با این حال، چندین نشانه می تواند نشان دهد که شما یا کسی که می شناسید ممکن است در راه تجربه استرس طاقت فرسا باشید.

علائمی که باید جدی گرفته شود

در ادامه به نقل از وب ام دی برخی از علائم و نشانه هایی که باید مراقب آنها باشید را معرفی می کنیم:

احساس علائم اضطراب یا افسردگی

احساسات و اعمال مرتبط با اضطراب یا افسردگی پاسخ های رایج به استرس هستند، از جمله:

– عزت نفس پایین

– ترس

– تحریک پذیری

– نظارت

– احساس درماندگی

– به راحتی عصبانی می شوند

– کناره گیری از خانواده و دوستان

از دست دادن علاقه به فعالیت های مورد علاقه خود

– مشکل در تنفس

– گریه غیر قابل کنترل

– افکار خودآزاری یا خودکشی

کارشناسان تاکید می کنند که وقتی استرس غیرقابل کنترل و غیرقابل تحمل شود، می تواند منجر به فروپاشی عصبی شود.

مشکل در تمرکز

مطالعات نشان داده است که استرس هم بر ذهن و هم بر بدن شما تأثیر می گذارد. استرس طولانی مدت می تواند منجر به تغییرات ساختاری در مغز شود که می تواند بر حافظه شما تأثیر بگذارد و منجر به مشکل در تمرکز شود. در موارد شدید، کورتیزول بیش از حد حتی می تواند منجر به از دست دادن حافظه شود.

بیخوابی

برای برخی افراد، استرس بیش از حد می تواند باعث بی خوابی شود و به خواب رفتن و به خواب ماندن سخت شود. وقتی نمی توانید بخوابید، مغز و بدن شما نمی توانند بهبود یابند، که به نوبه خود می تواند منجر به استرس و اضطراب بدتر شود. کمبود خواب همچنین می تواند بر سلامت جسمی شما و همچنین عملکرد ذهنی شما تأثیر بگذارد. برخی دیگر ممکن است با پرخوابی به استرس پاسخ دهند که ممکن است به مشکلات روحی و جسمی نیز منجر شود.

خستگی

استرس بیش از حد باعث می شود احساس خستگی شدید کنید. ممکن است به دلیل کم خوابی احساس خستگی کنید یا حتی ممکن است به دلیل خواب زیاد احساس خستگی کنید. با گذشت زمان، خستگی مزمن همراه با استرس می تواند منجر به فروپاشی ذهنی شود.

تغییرات در اشتها

استرس می تواند باعث تغییراتی در اشتهای شما شود. برخی افراد با پرخوری با استرس کنار می آیند که می تواند منجر به افزایش وزن ناخواسته شود. برای دیگران، استرس می تواند منجر به از دست دادن اشتها شود.

مشکلات گوارشی

استرس و اضطراب می تواند منجر به مشکلات معده مانند گرفتگی عضلات، نفخ، یبوست و اسهال شود. اگر مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر هستید، استرس ممکن است باعث تشدید و عود بیماری شود که می تواند باعث ناراحتی گوارشی شود. اگر استرس دارید و شروع به مشاهده هر یک از این علائم کردید، می تواند نشانه این باشد که در راه یک فروپاشی عصبی هستید.

توهمات

در برخی موارد، استرس شدید حتی می تواند باعث توهم شود. ممکن است چیزهایی را بشنوید یا ببینید که واقعاً وجود ندارند.

استرس غیر طبیعی نیست و قابل درمان است

احساس فشار در زندگی غیرعادی نیست. اگر احساس می کنید که استرس شما بیش از حد شده است، با پزشک خود صحبت کنید. آنها ممکن است شما را به یک روانشناس یا روانپزشک ارجاع دهند. پزشک شما همچنین ممکن است بتواند درمان علائم فیزیکی را ارائه دهد.

درمان مناسب برای شکست عصبی عمدتاً به علت آن و وضعیت بیمار بستگی دارد. برخی از راه حل های مفید و درمان های رایج آن عبارتند از:

تغییرات در سبک زندگی

خستگی ذهنی یکی از ویژگی های رایج بحران روانی است. برای برخی، استراحت و کاهش استرس می تواند یک درمان خانگی موثر باشد. این تغییرات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

– کاهش تعداد تعهدات روزانه

– پیاده روی یا اضافه کردن نوعی ورزش به برنامه روزانه خود

– داشتن یک رژیم غذایی سالم

– استراحت در صورت نیاز

– مراقبه

– گذراندن وقت در طبیعت

دارودرمانی زیر نظر پزشک متخصص

پزشک شما همچنین ممکن است داروهای ضد افسردگی یا داروهای ضد اضطراب را برای کمک به علائم شکست عصبی تجویز کند. اگر استرس شما باعث بی خوابی می شود، ممکن است برای شما قرص خواب تجویز شود. اختلال خواب می تواند استرس و اضطراب را بدتر کند.

روان درمانی

روان درمانی، همچنین به عنوان “گفتار درمانی” شناخته می شود، می تواند به شما در کاهش علائم شکستگی عصبی و کاهش خطر ابتلا به حمله عصبی کمک کند. صحبت کردن با یک متخصص می تواند به شما کمک کند تا افکار خود را پردازش کنید و راه حل هایی ارائه دهید که استرس و اضطراب شما را کاهش دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا