بهداشت و درمان

گرمازدگی؛ اورژانس خطرناک تابستانی که با بی‌توجهی جان‌ انسان را تهدید می کند

به گزارش خبرگزاری سلامت، دکتر سید جواد پورفضلی گفت: بدن در شرایط عادی با مکانیسم های طبیعی دمای خود را تنظیم می کند اما در برخی مواقع این تعادل به هم می خورد و دمای مرکزی بدن افزایش می یابد که نتیجه آن گرمازدگی است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه عوامل متعددی در بروز این عارضه نقش دارند، اظهار کرد: قرار گرفتن طولانی مدت در محیط های گرم و مرطوب، فعالیت بدنی شدید به ویژه در هوای گرم، استفاده از لباس های نامناسب و ضخیم و استفاده از برخی داروها از مهم ترین علل گرمازدگی است.

دکتر پورفضلی در ادامه به علائم هشدار دهنده این عارضه اشاره کرد و گفت: پوست خشک، داغ و قرمز، سردرد شدید، تهوع و استفراغ، تپش قلب، تنفس سریع، سرگیجه و اختلال در هوشیاری از مهم ترین علائم گرمازدگی است که در موارد شدید می تواند منجر به تشنج یا حتی بیهوشی شود.

به گزارش وبدا، وی کم آبی را یکی از مهم ترین و تشدید کننده ترین عوامل گرمازدگی دانست و افزود: زمانی که میزان آب دریافتی بدن کمتر از نیاز خود باشد کم آبی رخ می دهد و این وضعیت می تواند احتمال گرمازدگی را افزایش دهد.

این متخصص مراقبت های ویژه با اشاره به گروه های در معرض خطر خاطرنشان کرد: سالمندان، کودکان و بیماران قلبی و کلیوی نسبت به گرمازدگی حساسیت بیشتری دارند و باید در این زمینه دقت بیشتری داشته باشند.

وی در خصوص راه های پیشگیری از گرمازدگی گفت: توصیه می شود افراد از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور مستقیم خورشید پرهیز کنند، در ساعات اوج گرما از فضای باز دوری کنند، در مکان های خنک و سایه استراحت کنند و حتی قبل از احساس تشنگی به طور مرتب مایعات بنوشند. همچنین همراه داشتن یک بطری آب هنگام خروج از خانه می تواند بسیار مفید باشد.

دکتر پورفضلی همچنین درباره اقدامات اولیه در برخورد با فرد مبتلا به گرمازدگی توضیح داد: در صورت بروز علائم باید فرد را به محیطی خنک و سایه منتقل کرد و لباس های اضافی خود را کم کرد و از کمپرس سرد استفاده کرد تا به کاهش دمای بدن کمک کند. در صورت هوشیاری فرد می توان مایعات خنک یا محلول های حاوی الکترولیت به او داد، اما در صورت کاهش سطح هوشیاری باید سریعا با اورژانس تماس گرفته و از مصرف مایعات خودداری کرد تا خطر خفگی در او ایجاد نشود.

وی تاکید کرد: بهترین مایعات در شرایط گرمازدگی محلول های حاوی الکترولیت یا آب خنک هستند و از مصرف نوشیدنی های شیرین یا کافئین دار مانند چای خودداری شود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در پایان توصیه کرد: در فصل گرما هنگام خروج از منزل حتما آب کافی همراه داشته باشید و به طور مرتب مایعات بنوشید تا از گرمازدگی جلوگیری شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا