بارداری

کدام داروهای مسکن در زمان بارداری بی‌خطر است

به گزارش سلامت جو به نقل از همشهری آنلاین، استفاده از برخی مسکن ها و مسکن ها مانند استامینوفن (که با نام های تجاری مانند تایلنول به فروش می رسد) در دوران بارداری عموماً بی خطر تلقی می شود. از سوی دیگر، برخی مسکن‌های دیگر مانند «داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی» (NSAIDs) در صورت استفاده در دوران بارداری می‌توانند باعث ایجاد مشکل شوند. همچنین ممکن است در مورد نوع دارویی که باید مصرف کنید سؤالاتی داشته باشید.

اگرچه همیشه باید در مورد مصرف داروها در دوران بارداری با پزشک خود مشورت کنید، اما این دستورالعمل های کلی برای مصرف مسکن های بدون نسخه (OTC) در دوران بارداری را در نظر داشته باشید.

توجه داشته باشید که فقط به این دلیل که یک دارو بدون نسخه در دسترس است به این معنی نیست که برای همه بی خطر است. هنگامی که باردار هستید، می خواهید مطمئن شوید که دارو برای شما و کودکتان بی خطر است.

استامینوفن (با نام تجاری Tylenol و غیره) به طور کلی در دوران بارداری بی خطر در نظر گرفته می شود. اکثر پزشکان این داروی بدون نسخه را برای درد یا تب در زنان باردار قبل از سایر گزینه ها توصیه می کنند. البته معمولا توصیه می کنند که این دارو در کمترین زمان مصرف شود.

با این حال، توجه داشته باشید که استامینوفن یک عنصر مورد استفاده در بسیاری از داروهای ترکیبی است و این داروهای ترکیبی ممکن است حاوی مواد اضافی باشند که برای بارداری بی‌خطر نیستند.

البته حتی در مورد مصرف استامینوفن نیز باید با پزشک خود مشورت کنید.

شاید شنیده باشید که برخی از مطالعات نشان داده اند که استامینوفن در دوران بارداری خطرناک است، اما کالج آمریکایی زنان و زایمان (ACOG) می گوید که مطالعات هیچ ارتباطی بین استامینوفن و مشکلات رشد جنین پیدا نکرده است.

اما این انجمن استفاده از استامینوفن در دوران بارداری را تنها پس از مشورت با پزشک و آن هم در حد اعتدال توصیه می کند.

از مصرف چه مسکن های بدون نسخه در دوران بارداری باید اجتناب کرد؟

داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDS) دسته ای از داروهای مورد استفاده برای درمان درد، تب و التهاب هستند. این داروها هم با نسخه و هم بدون نسخه در دسترس هستند.

از جمله داروهای NSAID بدون نسخه می توان به این داروها اشاره کرد:

ایبوپروفن (نام های تجاری مانند ادویل، موترین) (ایبوپروفن)
ناپروکسن (نام تجاری Plum)
آسپرین
استفاده از داروهای NSAID در هفته بیستم بارداری و بعد از آن توصیه نمی شود، زیرا این داروها ممکن است باعث مشکلات جدی کلیوی در جنین و به دنبال آن کاهش میزان مایع آمنیوتیک شوند. مایع آمنیوتیک جنین را در دوران بارداری احاطه کرده و از آن محافظت می کند.

علاوه بر این، مصرف NSAID ها در سه ماهه سوم بارداری می تواند باعث مشکلات عروقی شود که ممکن است منجر به افزایش فشار خون در ریه های نوزاد شود. بنابراین، شما نباید در هفته بیستم بارداری یا بعد از آن از NSAID استفاده کنید، مگر اینکه توسط پزشک تجویز شده باشد.

همچنین برخی مطالعات ارتباط احتمالی بین مصرف ایبوپروفن در اوایل بارداری و مشکلات روده ای در نوزاد را نشان داده اند، اما نتایج سایر مطالعات متناقض بوده است.

مطالعات دیگر نشان داده است که استفاده از ایبوپروفن در اوایل بارداری ممکن است باعث سقط جنین یا مشکلات قلبی جنین شود، اما در این مطالعات دلیل مصرف ایبوپروفن توسط زنان باردار مشخص نشده است. تعیین نوع بیماری که مصرف این دارو را ضروری کرده است مهم است، زیرا خود بیماری ممکن است باعث سقط جنین یا مشکلات قلبی شود.

از آنجایی که اطلاعات کافی برای دانستن اینکه آیا داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی یا NSAID ها برای استفاده در اوایل بارداری بی خطر هستند یا نه، وجود ندارد، همیشه باید با پزشک خود مشورت کنید و استامینوفن ممکن است گزینه بهتری باشد.

داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی مانند آسپرین و ایبوپروفن نیز ممکن است به عنوان یک ماده در داروهای ترکیبی استفاده شوند، بنابراین همیشه برچسب دارو را بررسی کنید و از داروساز خود بخواهید که در انتخاب یک داروی بدون نسخه به شما کمک کند.

آسپرین با دوز پایین در بارداری

اگرچه آسپرین به عنوان یک NSAID در بارداری توصیه نمی شود، چه در دوز معمولی (325 میلی گرم) و چه در دوز بالا (500 میلی گرم)، برخی از زنان باردار از آسپرین با دوز پایین (معمولاً 81 میلی گرم در روز) برای جلوگیری از لخته شدن خون استفاده می کنند. پره اکلامپسی (فشار خون خطرناک خطرناک در بارداری).

این مورد خاص از مصرف آسپرین در دسته مصرف دوزهای بالاتر آسپرین برای درد یا تب نیست. انتظار نمی رود آسپرین با دوز پایین باعث سقط جنین، نقایص مادرزادی یا سایر مشکلات مرتبط با بارداری شود.

اگر آسپرین با دوز پایین مصرف می کنید، با پزشک خود در مورد توصیه های مصرف آن در دوران بارداری صحبت کنید.

استفاده از مسکن های موضعی در دوران بارداری

از داروهای موضعی مانند کرم ها یا چسب های پوستی برای تسکین درد در ناحیه آسیب دیده استفاده می شود.

با این حال، حتی این داروهای موضعی هنوز هم تا حدودی جذب جریان خون می شوند، البته به میزان کمتری از داروهای خوراکی. بنابراین هنگام مصرف این داروها باید با پزشک خود مشورت کنید.

ولتارن حاوی دیکلوفناک سدیم (یک NSAID) است که برای تسکین درد ناشی از آرتریت (التهاب مفاصل) استفاده می شود و دارای موارد منع مصرف مشابه با NSAID در بارداری است. از این دارو در هفته بیستم بارداری و یا بعد از آن استفاده نکنید. مصرف این دارو قبل از هفته بیستم بارداری باید با نظر پزشک انجام شود.

مسکن‌های موضعی حاوی موادی مانند منتول، لیدوکائین یا کپسایسین ممکن است بی‌خطر باشند. مطالعات حیوانی این داروها آسیبی به جنین نشان نداده است، اما مطالعات انسانی محدودی وجود دارد. در این صورت قبل از مصرف دارو با پزشک خود مشورت کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا