بارداری

چطور پس از زایمان وزن کم کنیم؟

به گزارش سلامت جو، دکتر حمیدرضا فرشچی، متخصص تغذیه و متابولیسم در سایت خود نوشت: لاغری بعد از زایمان هیچ موضوع پنهانی و پیچیده ای وجود ندارد؛ اما در این مورد، لاغر شدن بعد از زایمان طبیعی است. تنها عوامل موثر در این امر داشتن رژیم غذایی سالم، فعالیت بدنی مستمر و روزانه و صبر زیاد است. فراموش نکنید که تنها هدف از کاهش وزن بعد از زایمان کاهش سایز و پوشیدن لباس های قبل از بارداری نیست، بلکه هدف اصلی افراد باید به گونه ای تعریف شود که کاهش وزن بعد از زایمان اتفاق بیفتد. بارداری سلامت زنان را در طول زندگی بهبود می بخشد. .

راهکارهای کاهش وزن بعد از زایمان

رژیم غذایی و عادات غذایی خود را بررسی کنید

همانطور که خانم ها در دوران بارداری عادات غذایی و مصرف غذای خود را به گونه ای تنظیم می کنند که نیازهای فرزندشان را برای رشد مناسب برآورده کند، باید توجه داشته باشند که بعد از بارداری تامین مواد مغذی لازم به خصوص در مادران بسیار مهم است. که نوزادشان را با شیر خود تغذیه می کنند. انتخاب غذای سالم و صحیح می تواند به کاهش وزن بعد از زایمان کمک کند.

  • دریافت میوه، سبزیجات و حبوبات: غذاهای سرشار از فیبر، مانند میوه ها، سبزیجات و حبوبات، علاوه بر تامین مواد مغذی با ارزش، به شما کمک می کنند تا برای مدت طولانی تری احساس سیری کنید.
  • کاهش حجم وعده های غذایی: توجه داشته باشید که برای کاهش کالری دریافتی، نباید وعده های غذایی را به طور کامل حذف کنید یا میزان میوه و سبزیجات مصرفی خود را کاهش دهید، زیرا در این صورت بسیاری از منابع مغذی را از دست خواهید داد.
  • پرهیز از غذاهای وسوسه انگیز: آشپزخانه خود را با غذاهای سالم پر کنید. غذاهای پر کالری و وسوسه ها را دور بریزید.
  • دریافت غذا فقط در هنگام گرسنگی: اگر مضطرب یا عصبی هستید، یا اگر فقط به دلیل زمان صرف شده برای غذا تصمیم به خوردن دارید، منتظر بمانید و کاری غیر از خوردن انجام دهید، مانند تماشای تلویزیون، مطالعه یا راه رفتن.

فعالیت بدنی روزانه داشته باشید

در گذشته به زنان توصیه می شد برای انجام فعالیت بدنی حداقل تا 6 هفته پس از زایمان صبر کنند، در حالی که امروزه این تفکر وجود ندارد.

اگر خانم ها در دوران بارداری فعالیت بدنی داشته باشند و زایمان طبیعی داشته باشند، فعالیت بدنی سبک بعد از زایمان بی خطر است و مشکلی ایجاد نمی کند. در صورت زایمان های پیچیده تر، باید با متخصص زنان (در مورد زمان شروع فعالیت بدنی) مشورت شود.

نکات زیر را به خاطر بسپارید

  • داشتن آرامش: قبل از فعالیت بدنی به کودک خود شیر بدهید.
  • شروع آهسته و پیوسته: فعالیت بدنی خود را با حرکات ساده و ورزش هایی مانند پیاده روی، شنا و دوچرخه ثابت شروع کنید و پس از بازیابی قدرت می توانید مدت و شدت فعالیت بدنی خود را افزایش دهید.
  • انجام تمرینات هوازی: انجام تمرینات هوازی به شما کمک می کند تا حجم چربی شکمی را که برای اصلاح و تغییر رژیم غذایی و برنامه ورزشی خود نیاز دارید، کاهش دهید.
  • اگر اختصاص دادن زمان به فعالیت بدنی برای شما دشوار است، سعی کنید فرزندتان را با خود ببرید: به عنوان مثال می توانید کودک خود را با خود به پیاده روی روزانه ببرید یا در حین انجام حرکات کششی او را در آغوش بگیرید.
  • داشتن فعالیت گروهی: بهتر است به تنهایی فعالیت بدنی نکنید و مادرانی را که شرایط شما را دارند همراه خود ببرید.

توجه داشته باشید که در حین و بعد از ورزش، مایعات زیادی بنوشید و در صورت احساس درد، سرگیجه، تنگی نفس، فعالیت بدنی خود را متوقف کنید زیرا می تواند به دلیل ورزش بیش از ظرفیت شما باشد.

در نهایت توجه داشته باشید که با رژیم غذایی مناسب و فعالیت بدنی می توانید وزن خود را کاهش دهید (500 گرم در هفته). کاهش وزن 6 ماه یا بیشتر طول می کشد. اما فراموش نکنید که در تعیین اهداف نباید زیاده روی کنید و بنابراین نباید انتظار وزن و اندام قبلی خود را داشته باشید زیرا وارد دوره جدیدی از زندگی خود می شوید، پس واقع بینانه آن را بپذیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا