بارداری

عوارض تزریق بوتاکس و ژل برای زنان باردار/ اگر در آستانه مادر شدن هستید،‌ دور این ۴ مورد را خط بکشید

به گزارش سلامت جو به نقل از همشهری آنلاین، بارداری یکی از مهم ترین و حساس ترین دوران زندگی برای مادر و جنین است و هر گونه رفتار و کار درست یا نادرست از سوی مادر می تواند اثرات مثبت یا منفی بر سلامتی داشته باشد. جنین اثراتی که می تواند تا آخر عمر در فرد باقی بماند.

یکی از رفتارهای مادر که می تواند تاثیر ناخوشایند و ناخوشایندی بر سلامت جنین بگذارد، تزریق فیلرهای پوستی یا ژل و بوتاکس در دوران بارداری است. برخی از خانم ها معتقدند تزریق بوتاکس و ژل تاثیری بر سلامت جنین ندارد اما پزشکان می گویند حتی اگر به تازگی اقدام به بارداری کرده اید به مراکز زیبایی و تزریق بوتاکس مراجعه نکنید.

خطرات بوتاکس در دوران بارداری

دکتر طاهره لباف، متخصص زنان و زایمان در این باره به همشهری آنلاین می گوید: تزریق بوتاکس در دوران بارداری ممکن است عوارضی مانند زایمان زودرس، کاهش وزن جنین در بدو تولد، محدودیت رشد داخل رحمی و حتی مرگ جنین را به همراه داشته باشد. دلیل آن ساده است؛ زیرا بوتاکس نوعی سم است و تزریق آن در دوران بارداری به هیچ وجه توصیه نمی شود. حتی کاشت ناخن و رنگ مو و همچنین انجام کارهایی مانند خالکوبی در دوران بارداری توصیه نمی شود. نه تنها توصیه نمی شود، بلکه کاملاً ممنوع است.

دکتر لباف درباره خانم هایی که از بارداری خود اطلاعی ندارند و بوتاکس و فیلر تزریق می کنند نیز می گوید: اگر خانمی قبل از بارداری یا در پایان سه ماهه اول بارداری بدون اطلاع از بارداری خود بوتاکس تزریق کند، خطر جزئی برای او وجود دارد. جنین زیرا با یک دوز تزریق زیر جلدی، بوتاکس وارد سیستم گردش خون نمی شود و معمولا تاثیری روی جنین ندارد. اما توصیه می شود زنان باردار و همچنین زنان شیرده از این امر خودداری کنند.

عوارض جانبی بوتاکس برای مادر و جنین

دکتر محمد رضوانی متخصص بیماری های پوست، مو و زیبایی به همشهری آنلاین می گوید: در تمام کتاب های مرتبط به صراحت آمده است که تزریق فیلر یا ژل و همچنین بوتاکس یا سم بوتولینوم در دوران بارداری ممنوع است. زیرا بوتاکس یک داروی تزریقی است که در واقع از سم بوتولینوم خالص شده تولید می شود. البته خود «بوتاکس» نام یک برند آمریکایی است اما در کشور ما به انواع این سم با نام های مختلفی بوتاکس می گویند. این سم به طور موقت (3 تا 6 ماهگی) از اتصال انتقال دهنده های عصبی به عضلات جلوگیری می کند و عضلات صورت را فلج می کند.

دکتر رضوانی می گوید: البته مواردی داشتیم که خانمی بوتاکس تزریق کرده اما از بارداری خود اطلاعی نداشته است. در تمام دنیا گزارشی مبنی بر عارضه بوتاکس در این زنان گزارش نشده است. اما اگر می دانیم خانمی باردار است نباید به او آمپول بزنیم. این در مورد پرکننده ها نیز صدق می کند. زیرا ممکن است برای مادر یا جنین عوارض داشته باشد. به عنوان مثال می تواند باعث خونریزی مادر و حتی سقط جنین شود. قبل از تزریق بوتاکس از خانم ها می پرسیم که باردار هستند یا نه و اگر باردار هستند باید تزریق بوتاکس لغو شود.

این متخصص زیبایی در مورد تزریق فیلر نیز توضیح می دهد: فیلرها خطر کمتری ندارند. زیرا ممکن است باعث ایجاد واکنش هایی در مادر و جنین او شود. از پرکننده های بی کیفیت و نامناسب که بگذریم، حتی مارک های خوب نیز می توانند واکنش هایی را ایجاد کنند. هم در مادر و هم در جنین.

دکتر رضوانی تاکید می کند: حتی توصیه می شود در صورتی که خانمی قصد بارداری دارد و هنوز باردار نشده است از تزریق بوتاکس خودداری شود. زیرا اثر بوتاکس 2 روز تا 2 هفته طول می کشد و باید این نکته را در نظر گرفت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا