بارداری

روزه گرفتن برای خانم‌های باردار بلامانع است؟

به گزارش سلامت جو به نقل از باشگاه خبرنگاران، به دلیل قرار گرفتن در ماه مبارک رمضان و بهره گیری از فضایل و برکات آن، احتمالا بسیاری از مردم علاقه مند هستند که با روزه داری در این میهمانی پربرکت الهی شرکت کنند; اما همانطور که می دانید روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان اگرچه از دستورات خداوند و احکام اسلام است اما برای برخی از افراد با شرایط خاص توصیه نمی شود و ممکن است مادران باردار نیز جزو این گروه باشند.

در ادامه این موضوع از یک متخصص زنان و زایمان در مورد امکان روزه گرفتن زنان باردار در طول 9 ماه جویا شدیم که وی در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: طبق شرع اگر روزه برای مادر ضرری نداشته باشد. و جنین، پس مشکلی نیست. نیست؛ اما اگر نتوانست، باید کفاره آن را بجا آورد و بعد از ماه مبارک رمضان هر وقت توانست آن را ادا کند.

وی افزود: اما از نظر پزشکی دوران بارداری زن باردار به سه مرحله تقسیم می شود. روزه گرفتن در سه ماهه اول می تواند مشکل ساز باشد. زیرا تمام تقسیمات مهم عصبی و عضلانی جنین در سه ماهه اول تشکیل می شود و در صورت کمبود غذا ممکن است این روند مختل شده و منجر به تولد فرزند بخصوص با نقص عصبی و لوله مغزی شود و در موارد شدید، حتی سقط جنین.

مهنوش پورهوشیار ادامه داد: اما در سه ماهه دوم اگر مادر زیر نظر پزشک باشد و مشکلات زمینه ای مانند دیابت بارداری و امثال آن نداشته باشد می تواند روزه بگیرد. در سه ماهه سوم بارداری با توجه به اینکه وزن اصلی جنین در این مرحله است، روزه گرفتن می تواند برای جنین مشکل ایجاد کند. همچنین ممکن است مادر دچار اکلامپسی و پره اکلامپسی شود که مسمومیت بارداری است، پس بهتر است مادر روزه نگیرد.

وی گفت: اگر مشکلی در مادر و جنین وجود ندارد از افطار تا سحر بیشتر بخورند و اگر خانم باردار ناشتا است بعد از افطار کپسول مولتی ویتامین معدنی بخورد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا