بارداری

آیا تهوع و استفراغ شدید در دوران بارداری مضر است؟

به گزارش سلامت جو به نقل از ایسنا، بررسی یک مطالعه منتشر شده در مجله انجمن پزشکی کانادا اطلاعاتی در مورد علل، تشخیص و درمان این عارضه در اختیار پزشکان قرار می دهد.

اگرچه حالت تهوع و استفراغ در بارداری شایع است و 70 درصد بارداری ها را تحت تاثیر قرار می دهد، اما استفراغ و حالت تهوع شدید می تواند مانع از خوردن و نوشیدن کافی شود و در نهایت منجر به کاهش وزن و کم آبی بدن شود. .

یک متخصص هلندی در این باره می گوید: حالت تهوع و استفراغ شدید بارداری می تواند اثرات مضری بر کیفیت زندگی مادر داشته باشد و پیامدهای نامطلوب کوتاه مدت و بلندمدتی برای کودک به همراه داشته باشد.

مدیریت استفراغ بارداری به منابع مراقبت بهداشتی قابل توجهی نیاز دارد، زیرا این وضعیت یک دلیل رایج برای پذیرش در بیمارستان و مراجعه به بخش اورژانس در سه ماهه اول بارداری است.

علت استفراغ بارداری به طور کامل شناخته نشده است، اما عوامل خطر شامل بارداری در سنین پایین، جنین دختر، بارداری چند قلو، شرایط پزشکی زمینه ای و غیره است.

درمان این بیماری با هدف تسکین علائم است و شامل شروع یک داروی ضد استفراغ (ضد تهوع) و سایر داروها در صورتی که داروهای ضد استفراغ مؤثر نباشند، می باشد. داروهایی مانند محصولات زنجبیل ممکن است حالت تهوع و استفراغ خفیف را برای برخی افراد کاهش دهد، اما شواهدی مبنی بر اثربخشی آنها در افراد مبتلا به استفراغ باروری نامشخص است.

در همین حال، کارشناسان نسبت به استفاده از حشیش برای استفراغ در دوران بارداری هشدار می دهند.

به گفته کارشناسان، مصرف حشیش در دوران بارداری با پیامدهای عصبی شناختی نامطلوب در فرزندان و همچنین سایر پیامدهای نامطلوب بارداری همراه است. بنابراین توصیه می کنیم از مصرف حشیش برای درمان این عارضه در دوران بارداری خودداری کنید.

به گزارش نشریه تخصصی «مدیکال اکسپرس»، کارشناسان به این نکته اشاره می‌کنند که پرسش‌های بی‌پاسخ زیادی در مورد نحوه پیشگیری و مدیریت تهوع و استفراغ شدید بارداری وجود دارد و نیاز به تحقیقات بیشتری در این زمینه است.

در همین حال، اکنون کارشناسان در آمریکا می گویند که هورمونی را شناسایی کرده اند که توسط جنین در حال رشد در بدن مادر ترشح می شود و می تواند عامل تهوع صبحگاهی باشد.

آزمایشات نشان داده است که پروتئین GDF15 که به مقدار کم توسط اندام هایی مانند مثانه، پروستات و کلیه ها تولید می شود، با اتصال به گیرنده های تخصصی در ساقه مغز باعث ایجاد حالت تهوع در فرد می شود.

دکتر ارهلی متخصص متابولیسم در دانشگاه کمبریج انگلستان و یکی از نویسندگان این مطالعه می گوید: در اوایل بارداری، سطح این هورمون که از سلول های جنینی در جفت ترشح می شود، افزایش می یابد و باعث تهوع می شود. و بیماری این حالت بیشتر در سه ماهه اول بدترین است و سپس به تدریج از بین می رود.

دانشمندان می گویند که سطوح بالای این پروتئین در بدن ممکن است برای محافظت از مادران در برابر مسمومیت و همچنین محافظت از جنین در حال رشد در برابر مواد سمی تکامل یافته باشد.

متخصصان در این مطالعه دریافتند که سطح این پروتئین در 60 زن بارداری که تهوع و استفراغ را تجربه کرده بودند به طور قابل توجهی بالاتر از 60 زن که حالت تهوع کمی داشتند یا اصلاً تهوع نداشتند، بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا