بهداشت و درمان

صبحانه‌ای که کاهش وزن را ۴ برابر می‌کند

به گزارش گروه سلامت و درمان خبرگزاری سلامت (تابنا)، نتایج تحقیقات نشان می دهد که یک وعده غذایی پرحجم در صبحانه که سرشار از پروتئین و کربوهیدرات است با کاهش وزن همراه است.

در این تحقیق افراد در طول روز از رژیم غذایی کم کالری و کم کربوهیدرات پیروی کردند. افرادی که از این رژیم غذایی پیروی می کردند، چهار برابر بیشتر از افرادی که از یک رژیم غذایی استاندارد کم کربوهیدرات در طول روز پیروی می کردند، وزن کم کردند.

دکتر Daniela Jakubovich و همکارانش نشان دادند که موفقیت طولانی مدت این رژیم به توانایی آن در ایجاد احساس سیری و کاهش میل به کربوهیدرات ها و شیرینی ها مربوط می شود. در این مطالعه، 94 زن چاق غیرفعال شرکت کردند و به 2 گروه تقسیم شدند تا مشخص شود که آیا یک صبحانه پر از پروتئین و کربوهیدرات موثرتر از یک رژیم غذایی سخت کم کربوهیدرات است یا خیر.

رژیم غذایی بسیار کم کربوهیدرات حاوی 1085 کالری در روز بر اساس 78 گرم چربی، 51 گرم پروتئین و 17 گرم کربوهیدرات بود. برای شرکت کنندگان در این رژیم، صبحانه کوچکترین وعده غذایی در روز بود که فقط 290 کالری داشت.

افرادی که رژیم می گرفتند می توانستند برای صبحانه شیر، تخم مرغ، گوشت، میوه، غلات و نان بخورند، اما میزان کربوهیدرات تنها هفت گرم و پروتئین 12 گرم بود. گروه رژیم غذایی صبحانه سنگین روزانه 1240 کالری شامل 97 گرم کربوهیدرات، 93 گرم پروتئین و 46 گرم چربی مصرف می کردند. صبحانه آنها 610 کالری حاوی 58 گرم کربوهیدرات، 47 گرم پروتئین و 22 گرم چربی بود. ناهار 395 کالری، حاوی 34 گرم کربوهیدرات، 28 گرم پروتئین و 13 گرم چربی و شام 235 کالری، پنج گرم کربوهیدرات، 18 گرم پروتئین و 26 گرم چربی بود.

دوره تحقیق هشت ماه بود، چهار ماه اول بر کاهش وزن و چهار ماه آخر بر حفظ وزن متمرکز بود. گروه سخت گیرانه کم کربوهیدرات 28 پوند (12.7 کیلوگرم) و گروه صبحانه سنگین 23 پوند (10.5 کیلوگرم) از دست دادند.

با این حال، در هشت ماهگی، کسانی که رژیم غذایی کم کربوهیدرات داشتند، 18 پوند (8.2 کیلوگرم) اضافه کردند، در حالی که کسانی که رژیم غذایی پر کربوهیدرات داشتند، 16.5 پوند وزن کم کردند. (7.5 کیلوگرم) کاهش وزن.

به طور متوسط، کسانی که صبحانه زیادی خوردند، 21 درصد از وزن خود را از دست دادند، اما کسانی که رژیم غذایی کم کربوهیدرات داشتند، تنها 4.5 درصد از وزن خود را از دست دادند. علاوه بر این، شرکت کنندگان پس از مصرف یک صبحانه بزرگ احساس سیری بیشتری داشتند و هوس کمتری برای کربوهیدرات و شیرینی داشتند.

دکتر Jakubowicz گفت: “بیشتر تحقیقات کاهش وزن نشان داده اند که رژیم غذایی بسیار کم کربوهیدرات راه خوبی برای کاهش وزن نیست، زیرا میل به کربوهیدرات را افزایش می دهد و متابولیسم را کاهش می دهد.” در نتیجه، پس از یک دوره کوتاه کاهش وزن، بازگشت سریع به چاقی وجود دارد.

او معتقد است که رژیم غذایی صبحانه بزرگ جواب می دهد زیرا بیش از 15 سال است که با موفقیت از این برنامه غذایی برای بیماران خود استفاده کرده است. صبحانه زیاد اشتها را کنترل می کند و میل به غذاهای شیرین یا نشاسته ای مانند شیرینی، دسر، سیب زمینی، ماکارونی و نان را کاهش می دهد. همچنین حاوی میوه ها و سبزیجات بیشتری است که سطح ویتامین ها و فیبر مصرفی را افزایش می دهد.

وی افزود: تنها پنج درصد از رژیم های محدود کننده کربوهیدرات بعد از 2 سال موفقیت آمیز است. اکثر رژیم‌های محدودکننده کربوهیدرات، تمایلات اعتیادآور به خوردن را نادیده می‌گیرند.

نتایج این تحقیق در نشست سالانه انجمن غدد درون ریز در سانفرانسیسکو ارائه شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا