اخبار سلامت

آسیب مغزی و فلج جوان انگلیسی در پی مصرف “گاز خنده”

به گزارش خبرنگار اجتماعی سلامت جو ، در پی انتشار گزارش تسنیم مبنی بر سرو قلیان اکسیژنی در برخی از کافی شاپ های تهران، وزارت بهداشت اعلام کرد که این دستگاه از سازمان غذا و دارو تاییدیه گرفته است.

به گفته وزارت بهداشت، در این قلیان از ترکیب اکسیژن و گاز N2O (اکسید نیتروژن) استفاده می شود که به گاز خنده نیز معروف است. اگرچه وزارت بهداشت ادعا می کند که مطالعات بالینی انجام شده است، این گاز بی خطر و میزان گازهای موجود در آن استاندارد است، اما بررسی ها نشان می دهد که این گاز در مواردی که بیش از حد از آن استفاده می شود منجر به مرگ شده است!

سال گذشته، یک مرد 25 ساله در ولز به رسانه ها گفت که مصرف بیش از حد گاز خنده باعث شد او قادر به راه رفتن نباشد و او را به مدت 6 هفته در بیمارستان بستری کرد.

او که مولی نام دارد، گفت که پزشکان متوجه التهاب نخاع و آسیب مغزی او در اثر مصرف ماده ای به نام اکسید نیتروژن شدند.

اکسید نیتروژن، که در قوطی های فلزی فروخته می شود، یکی از رایج ترین مواد مورد استفاده در بریتانیا در میان افراد 16 تا 24 ساله است.

مولی فکر می کند این ممنوعیت ایده خوبی است.

او می‌افزاید که در طول همه‌گیری کرونا، خود را تنها و منزوی یافت و برای مقابله با وضعیت روحی وخیم خود شروع به خرید گاز خنده کرد.

وی ادامه داد: هفته ای 10 جعبه می خریدم و هر جعبه 24 قوطی داشت. بعد از مدتی در دست و پاهایم احساس سوزن سوزن شدن کردم.

پس از چند ماه، مولی متوجه شد که قادر به راه رفتن در راه رفتن به محل کار نیست.

در بیمارستان، پزشکان متوجه شدند که او دچار التهاب نخاع و “آسیب شدید عصبی” شده است.

اکسید نیتروژن با تداخل در متابولیسم ویتامین 12B می تواند به سیستم عصبی آسیب برساند.

مولی 6 هفته را در دوره توانبخشی گذراند و اکنون در حال بهبودی است اما همچنان در دست و پاهایش گزگز دارد.

او می‌گوید: «من قبلاً یک دونده عالی بودم، اما اکنون نمی‌توانم این کار را انجام دهم.

علاوه بر این گزارش، آژانس نظارت بر مواد مخدر اتحادیه اروپا پیش از این نسبت به استفاده تفریحی از اکسید نیتروژن موسوم به “گاز خنده” و مسمومیت های ناشی از آن ابراز نگرانی کرده بود.

با وجود این، وزارت بهداشت کشورمان استفاده از قلیان اکسیژن که درصدی از این گاز را در خود دارد، ایمن و در حد استاندارد اعلام کرده است! وزارت بهداشت کشورمان مدعی است که در حال ارزیابی اثرات مصرف قلیان در 10 استان کشور است. اما آنچه در کافی شاپ های شهرهای بزرگی مانند تهران به چشم می خورد، استفاده رایگان از این قلیان بدون اطلاع از مضرات و عوارض آن است.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا