اخبار سلامت

سالانه 6000 پرستار بازنشسته می شوند/ نیاز فوری به حداقل 100هزار پرستار

به گزارش خبرنگار اجتماعی سلامت جو ، قاسم ابوطالبی; یکی از اعضای شورای عالی نظام پرستاری در جلسه شورای عالی نظام پرستاری با حضور وزیر بهداشت اظهار داشت: نسبت پرستار به تخت در سایر کشورهای جهان برای هر بیمارستان حداقل سه است. تخت و نسبت پرستار به ازای هر هزار جمعیت در جهان سه نفر است. اما در کشور ما نسبت پرستار به تخت به ازای هر تخت 0.95 و نسبت پرستار به هزار جمعیت 1.5 است.

وی افزود: بسیاری از کشورهایی که مقاصد مهاجرت پرستاران ما هستند، نسبت پرستار به جمعیت بالای 10 تا 14 نفر هستند، به عبارتی پرستاران کشورمان به کشورهایی با نسبت 1.5 نفر در هزار نفر مهاجرت می کنند. کشورهایی که نسبت پرستار به جمعیت آنها 14 نفر است.

نایب رئیس اول شورای عالی نظام پرستاری ادامه داد: قرار بود در برنامه چهارم و پنجم توسعه 10 هزار پرستار استخدام شوند که این اتفاق نیفتاد و مقرر شد در پایان برنامه ششم توسعه، 10 هزار پرستار استخدام شوند. نسبت پرستار به تخت 2.5 خواهد بود، اما این اتفاق نیفتاد. این در حالی است که در دولت جدید 16 هزار تخت بیمارستانی افتتاح شده و 7 هزار تخت در شرف افتتاح است، بنابراین باید توجه بیشتری به جذب پرستار داشت زیرا در حوزه پرستاری با کمبود شدیدی مواجه هستیم.

یکی از اعضای شورای عالی نظام پرستاری گفت: همچنین سالانه 6000 پرستار در کشورمان بازنشسته می شوند که نتیجه آن کمبود شدید نیروی پرستاری در بخش های بیمارستانی است.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری نیز تاکید کردند که اگر کمبود نیرو داشته باشید در موقعیت های تاریخی دچار مشکل می شوید، تصریح کرد: در شرایط کنونی نیز با مشکل مواجه می شوید. وی گفت: در دوران کرونا دیدیم که کمبود نیرو چه مشکلاتی می تواند ایجاد کند. در دوران کرونا به زور از نیروهای 89 روزه استفاده کردیم و نیروهای 89 روزه به نیروهای برنامه ریزی شده تبدیل شدند و بعد از فروکش کرونا در کنار هم ماندند.

ابوطالبی با بیان اینکه کمبود پرستار هزینه های آشکار و پنهانی دارد، تصریح کرد: وی بیان کرد: هزینه های مشهود شامل خستگی و فرسودگی شغلی و مهاجرت پرستاران است. بسیاری از پرستاران مشکلات معیشتی دارند و نبود شغل باعث مهاجرت برخی از آنها می شود. در زمینه هزینه های پنهان، ناتوانی در ارائه خدمات بهینه باعث کاهش کیفیت مراقبت های پرستاری و افزایش مرگ و میر بیماران می شود.

یکی از اعضای شورای عالی نظام پرستاری با اشاره به مشکلات اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری نیز اظهار داشت: تعرفه های خدمات پرستاری پس از 14 سال با تاکید مقام معظم رهبری و با رعایت موارد ذیل پیشنهاد و اجرا شد. در دولت سیزدهم، اما متاسفانه تحول بزرگی در وضعیت معیشتی پرستاران ایجاد شده است. این اتفاق نیفتاد زیرا در محاسبه و بازتوزیع تعرفه و آنچه باید اجرا می شد مشکلی وجود داشت به طوری که برای سال 1403 55 بسته خدمات پرستاری به شورای عالی بیمه سلامت پیشنهاد شد اما کارشناسان شورای عالی بیمه قبول نکرد.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا