بارداری

مصرف استامینوفن در بارداری بر روی جنین چه تاثیری دارد؟

به گزارش سلامت پرس به نقل از دیجیاتو، این تحقیق استفاده از استامینوفن در سه ماهه دوم و سوم بارداری را با تاخیر متوسط، اما قابل توجه در رشد زبانی کودکان مرتبط دانست.

استامینوفن ایمن ترین مسکن بدون نسخه و کاهش دهنده تب در دوران بارداری در نظر گرفته می شود. مطالعات نشان داده است که 50 تا 65 درصد از زنان در آمریکای شمالی و اروپا در دوران بارداری استامینوفن مصرف می کنند.

یک مطالعه جدید از محققان دانشگاه ایلینویز در Urbana-Champaign رابطه بین مصرف استامینوفن در دوران بارداری و پیامدهای زبانی در اوایل کودکی را بررسی کرد. این تحقیق نشان داد که افزایش مصرف استامینوفن با تأخیر زبان و گفتار مرتبط است.

روش های آزمون

مطالعات قبلی ارتباط بین مصرف استامینوفن در دوران بارداری و مهارت های ارتباطی ضعیف در کودک را نشان داده است. مگان وودبری، که به عنوان دانشجوی فارغ التحصیل با استاد بازنشسته سوزان شانتز، این تحقیق را رهبری کرد، گفت که در این مطالعات از معیارهای توسعه زبان استفاده شده است که دقیق‌تر از موارد استفاده شده در مطالعه قبلی است.

وودبری گفت: “مطالعات قبلی فقط از زنان باردار در مورد مصرف استامینوفن آنها هر سه ماه یک بار سوال می شد.” اما ما هر چهار تا شش هفته در دوران بارداری و سپس در عرض 24 ساعت پس از تولد نوزاد با شرکت کنندگان خود صحبت کردیم. بنابراین ما در طول بارداری شش نقطه زمانی داشتیم.”

تجزیه و تحلیل زبان شامل 298 کودک 2 ساله بود که قبل از تولد مشاهده شده بودند. 254 نفر از آنها در سن 3 سالگی برای ادامه تحصیل بازگشتند. برای کودکان 2 ساله، محققان به پرسشنامه توسعه ارتباطی مک آرتور-بیتس روی آوردند، که از والدین می‌خواهد درباره واژگان، پیچیدگی زبان و میانگین طول گفتار کودک گزارش دهند.

Shantz می‌گوید: «ما می‌خواستیم در آن سن داده‌ها را جمع‌آوری کنیم، زیرا دوره‌ای به نام انفجار کلمه است، زمانی که بچه‌ها هر روز کلماتی را به واژگان خود اضافه می‌کنند.

معیار واژگانی از والدین می‌خواست کلماتی را که فرزندشان استفاده کرده بود از فهرست 680 کلمه انتخاب کنند. والدین فرزند خود را در 3 سالگی مجددا ارزیابی کردند و مهارت های زبانی آنها را با همسالان خود مقایسه کردند.

این تجزیه و تحلیل نشان داد که استفاده از استامینوفن در سه ماهه دوم و سوم بارداری با تاخیر متوسط ​​اما قابل توجهی در رشد زبان کودکان مرتبط است.

تاثیر مصرف استامینوفن

وودبری گفت: “ما دریافتیم که افزایش استفاده از استامینوفن، به ویژه در سه ماهه سوم، با نمرات واژگان پایین تر و میانگین طول بیان کوتاه تر در دو سالگی مرتبط است.”

شانتز می‌گوید: «در سن سه سالگی، استفاده بیشتر از استامینوفن در سه ماهه سوم با رتبه‌بندی والدین کودکانشان به عنوان دارای توانایی‌های زبانی پایین‌تر نسبت به همسالان خود همراه بود.» این نتیجه عمدتاً در پسران مشاهده شد.

قابل توجه ترین یافته این بود که هر استفاده از استامینوفن در سه ماهه سوم با کاهش تقریباً دو کلمه ای واژگان در کودکان 2 ساله همراه بود.

وودبری گفت: “این نشان می دهد که اگر یک زن باردار در طول سه ماهه سوم یا یک بار در هفته 13 بار استامینوفن مصرف کند، ممکن است فرزندش در 2 سالگی 26 کلمه کمتر از سایر کودکان در آن سن بگوید.”

به گفته شانتز، رشد مغز جنین در تمام دوران بارداری اتفاق می افتد، اما سه ماهه دوم و سوم دوران حیاتی هستند.

او گفت: “شنوایی در سه ماهه دوم رشد می کند، اما رشد زبان در سه ماهه سوم قبل از تولد نوزاد شروع می شود.”

وودبری گفت: استامینوفن اثر تسکین دهنده درد خود را از طریق سیستم اندوکانابینوئید اعمال می کند که برای رشد جنین نیز مهم است. به گفته محققان، یافته ها باید در مطالعات بزرگتر مورد آزمایش قرار گیرند.

تا آن زمان، افراد برای تب یا درد و ناراحتی شدید در دوران بارداری نباید از مصرف استامینوفن بترسند. شرایطی مانند تب بسیار بالا می تواند خطرناک باشد و استفاده از دارویی مانند استامینوفن احتمالا کمک کننده خواهد بود.

Shantz گفت که هیچ گزینه دیگری وجود ندارد که مردم در زمانی که واقعاً به آنها نیاز دارند از آنها استفاده کنند. اما شاید افراد باید در هنگام روی آوردن به دارو برای درمان دردهای جزئی احتیاط بیشتری داشته باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا