بهداشت و درمان

WHO خواستار توزیع بیشتر واکسن «آبله میمونی» در آفریقا شد

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت (تابنا)، «مارگارت هریس» سخنگوی سازمان جهانی بهداشت با اشاره به لزوم افزایش واکسن های ویروس Mpox توسط تولیدکنندگان از آنها خواست تا تولید خود را برای تولید بیشتر افزایش دهند. دسترسی به این واکسن ها امکان پذیر است. وی افزود: کشورهایی که دارای ذخایر واکسن هستند باید آنها را در کشورهای آسیب دیده از شیوع بیماری توزیع کنند.

سازمان جهانی بهداشت هفته گذشته بالاترین سطح هشدار را به دلیل شیوع گونه جدید ویروس در چندین کشور آفریقایی اعلام کرد.

هریس می گوید در حال حاضر واکسن های موثری علیه Mpox وجود دارد. از جمله سازنده واکسن دانمارکی آلمانی باواریا نوردیک که نیم میلیون دوز از واکسن را با نام ایموانکس به فروش می رساند. واکسن دیگری (LC16) نیز در ژاپن تولید می شود، اما به صورت تجاری فروخته نمی شود، بلکه فقط توسط دولت ژاپن ارائه می شود.

به گفته سخنگوی سازمان بهداشت جهانی، امکان تامین مقدار قابل توجهی از این واکسن وجود دارد و این سازمان در حال حاضر با دولت ژاپن در تماس است تا امکان توزیع واکسن را فراهم کند.

در عین حال، کارشناسان بهداشت تاکید می‌کنند که شیوع Mpox با اپیدمی کرونا قابل مقایسه نیست و خطر همه‌گیری برای اروپا بسیار کم است. اکنون هدف سازمان بهداشت جهانی مهار است شیوع منطقه ای نوع جدید ویروس Mpox در برخی از کشورهای آفریقایی وجود دارد.

سازمان پزشکان بدون مرز همچنین از کشورهایی که دارای ذخایر واکسن هستند خواسته است تا حد ممکن دوزهای بیشتری را به کشورهای آسیب دیده در آفریقا اهدا کنند. این سازمان از باواریا نوردیک خواست تا قیمت های خود را کاهش دهد. واکسن های تولید شده توسط این شرکت در اکثر کشورهایی که از این بیماری همه گیر رنج می برند بسیار گران است.

طبق داده های آژانس بهداشت اتحادیه آفریقا (CDC) تنها در هفته گذشته 1200 عفونت مشکوک یا تایید شده جدید با سه زیرگونه مختلف Mpox شناسایی شد. از جمله یک سویه نگران کننده همراه با بیماری شدیدتر و مرگ و میر بالاتر. در جدیدترین بررسی‌ها، موارد Mpox در 12 کشور عضو اتحادیه آفریقا گزارش شده است و تاکنون 541 نفر جان خود را از دست داده‌اند.

این ویروس که دهه‌ها با نام آبله میمون شناخته می‌شود، می‌تواند از حیوانات و همچنین از فردی به فرد دیگر از طریق تماس نزدیک منتقل شود. علائم شامل بثورات آبله مانند روی پوست، تب و بدن درد است.

این بیماری معمولا بین دو تا چهار هفته طول می کشد. دوره نهفته آبله میمون پس از آلوده شدن افراد به ویروس بین 5 تا 21 روز است. به عبارت دیگر علائم بیماری بین پنج تا ۲۱ روز پس از ورود ویروس به بدن در بیماران ظاهر می شود.

به منظور محافظت از خود، متخصصان توصیه می کنند از تماس فیزیکی نزدیک با فرد مبتلا به ضایعات شبیه Mpox و ظروف، لباس ها یا ملحفه های او اجتناب کنید و به نکات بهداشتی مانند شستن مرتب دست ها توجه کنید.

در چند روز گذشته مواردی از این ویروس در سوئد و پاکستان شناسایی شده است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا