سلامت خانواده

9 باور غلط در مورد هیدراتاسیون

به گزارش خبرآنلاین، تامین آب سالم و کافی بدن بیشتر از ترندهای تیک تاک و قمقمه های زیباست.

رکنا در خبری نوشت: کم آبی باعث مشکلات جدی برای سلامتی می شود و در صورت عدم رسیدگی عواقب ناگواری در پی خواهد داشت. در مورد میزان مصرف آب، شایعات و توصیه های زیادی وجود دارد، اما برخی از این توصیه ها از دیدگاه کارشناسان بهداشت، افسانه ای بیش نیست.

افسانه شماره 1: شما باید هشت لیوان آب در روز بنوشید

مقدار آب مورد نیاز در روز به نیازهای فردی هر فرد بستگی دارد. دکتر دانا کوهن، مشاور پزشکی در مرکز هیدراتاسیون کیور، می‌گوید که روش صحیح نوشیدن آب، نوشیدن حدود نیمی از وزن بدن بر حسب لیتر در روز است. به عنوان مثال، اگر شما 68 کیلوگرم وزن دارید، باید حدود 1.5 تا 2 لیتر آب در روز بنوشید.

البته وزن تنها چیزی نیست که باید در نظر گرفته شود. میزان مصرف آب بسته به سطح فعالیت و ورزش، میزان عرق شما، سن شما، داروهایی که مصرف می کنید، رژیم غذایی که دارید و دما و رطوبت محیط اطراف شما می تواند متفاوت باشد.

افسانه شماره 2: تنها راه برای آبرسانی به بدن نوشیدن آب است

اینطور نیست. میوه ها، سبزیجات و سایر غذاهای حاوی آب مانند کرفس و نوشیدنی هایی غیر از نوشیدنی های الکلی می توانند به آبرسانی بدن کمک کنند. حتی برخی از مطالعات نشان داده اند که شیر بیشتر از آب به بدن آبرسانی می کند.

افسانه شماره 3: قهوه به دلیل داشتن کافئین، بدن را کم آب می کند

کافئین موجود در قهوه یک ادرارآور نسبتاً خفیف است. یعنی باعث افزایش تولید ادرار می شود. ادرار بیشتر باعث می‌شود بدن آب بیشتری از دست بدهد، اما از آنجایی که مقدار مایعی که هنگام نوشیدن قهوه مصرف می‌کنید بیشتر از مقدار آب از دست رفته است، این اثر برای کم‌آبی بدن کافی نیست.

با این حال، قهوه نباید تنها منبع هیدراتاسیون شما باشد. اطمینان حاصل کنید که مایعات دیگر (مانند آب) می نوشید و مصرف کافئین خود را کنترل کنید، زیرا کافئین بیش از حد می تواند منجر به سایر مشکلات سلامتی شود.

افسانه شماره 4: کم آبی بدن یعنی تشنه هستید

وقتی بدن به درستی کار می کند، حدود 55 تا 60 درصد وزن آن را آب تشکیل می دهد.

دکتر کوهن می گوید زمانی که بدن به درستی هیدراته شود، آب کافی در داخل سلول ها وجود دارد تا به درستی عمل کنند. سلول ها وقتی آب کافی ندارند کارایی لازم را انجام نمی دهند و بدن شروع به تولید علائمی مانند تشنگی، سردرد یا خستگی می کند تا ما را از وضعیت کم آبی آگاه کند و این سیگنال های انرژی و منابع را ارسال کند. برای سایر عملکردهای بدن استفاده می شود. کمک می گیرد

لازم به ذکر است که هیدراتاسیون مناسب بدن تنها به معنای دریافت آب کافی نیست، بلکه بدن باید در «هموستاز» باشد، یعنی سطح مواد معدنی، ویتامین ها و مایعات متعادل باشد. افسانه شماره 5: تشنگی تنها نشانه کم آبی بدن است

درست است که تشنگی یکی از اولین نشانه های کم آبی بدن است، اما علائم دیگری نیز وجود دارد که ممکن است نادیده بگیریم و با علائم بیماری های دیگر اشتباه بگیریم. این علائم عبارتند از: سرگیجه، سردرد، خشکی پوست، خشکی دهان یا خستگی.

یکی دیگر از نشانه های مهم کم آبی، تغییر رنگ و تیره شدن ادرار است.

افسانه شماره 6: برای کم آبی نیازی به مراجعه به پزشک ندارید

اینطور نیست. هر چه مدت بیشتری بدون آب بمانید، خطر ابتلا به علائم جدی‌تر کم‌آبی بدن بیشتر می‌شود. دکتر کوهن هشدار می دهد که کم آبی شدید می تواند منجر به تولید نشدن مدفوع (آنوری)، سرگیجه که ایستادن یا راه رفتن طبیعی را دشوار می کند، فشار خون پایین، تپش قلب، تب، بی حالی و گیجی و در موارد شدیدتر، تشنج، شوک منجر شود. . ، یا کما

افسانه شماره 7: اگر به طور منظم آب بنوشید، تشنه نخواهید شد

اگر همیشه آب می نوشید اما همچنان احساس تشنگی می کنید، ممکن است مشکلات زمینه ای دیگری مانند کم خونی، قاعدگی یا دیابت وجود داشته باشد. اگر احساس می کنید به اندازه کافی آب می نوشید اما همچنان تشنه هستید، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

برخی از داروها (مانند داروهای آلرژی یا ضد تهوع) نیز می توانند باعث احساس خشکی در دهان شوند که لزوماً به نوشیدن آب کافی مربوط نمی شود.

افسانه شماره 8: شما باید هر روز الکترولیت بیشتری بنوشید

بستگی دارد. الکترولیت ها مواد معدنی موجود در مایعات بدن هستند. مانند سدیم، پتاسیم، کلرید و منیزیم که برای عملکردهای مختلف بدن مانند حفظ آب بدن ضروری هستند. وقتی عرق می کنیم یا ادرار می کنیم، الکترولیت ها را از دست می دهیم.

با این حال، تعریق در یک روز معمولی از نظر پر کردن سطوح الکترولیت نگران کننده نیست، زیرا بیشتر بزرگسالان الکترولیت کافی را از طریق غذا دریافت می کنند. اما اگر ورزش های شدید انجام داده اید، مانند ورزش بیش از 75 دقیقه یا ماندن در گرما برای مدت طولانی، ممکن است به الکترولیت های اضافی نیاز داشته باشید.

با این حال، در مصرف الکترولیت ها زیاده روی نکنید، زیرا مصرف بیش از حد آن می تواند به کلیه ها فشار وارد کند.

افسانه شماره 9: چیزی به نام نوشیدن آب زیاد وجود ندارد

چرایی وجود آن و هیدراته کردن بیش از حد بدن می تواند مشکلات جدی ایجاد کند. مسمومیت با آب زمانی رخ می دهد که فرد بیش از حد آب بنوشد و تعادل الکترولیت در بدن از بین برود. حتی برخی افراد به دلیل نوشیدن آب زیاد جان خود را از دست داده اند.

نوشیدن بیش از حد آب ساده می تواند باعث رقیق شدن سدیم در جریان خون شود که به آن هیپوناترمی می گویند. این وضعیت می تواند باعث ورود آب به سلول ها از جمله سلول های مغزی و تورم و افزایش فشار داخل جمجمه و در موارد شدیدتر منجر به تشنج شود.

به همین دلیل این تصور که در ورزش های مقاومتی باید زیاد آب بنوشیم اشتباه است. همیشه بهتر است به نشانه های بدن خود مانند تشنگی برای هیدراته کردن بدن خود توجه کنید.

۲۳۳۲۱۷

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا