سلامت خانواده

87 درصد مشکلات بینایی قابل مدیریت است/ به نقش اپتومتریست ها توجه کنید – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر، مسعود صادقی در آستانه بیست و ششمین کنگره ملی بینایی سنجی ایران گفت: بیست و ششمین کنگره سراسری انجمن علمی بینایی سنجی ایران از 17 تا 19 مرداد 1403 و اختصاص 15 امتیاز بازآموزی برای کلیه همکاران اپتومتریست فارغ التحصیلان مقاطع مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد، حرفه ای و دکتری تخصصی در هتل المپیک تهران برگزار می شود.

وی با عنوان این مقاله، بینایی یکی از حواس مهم و حیاتی هر انسانی است، افزود: اهمیت برخورداری از نعمت بینایی در دوره های مختلف زندگی انسان هرگز کمتر نبوده است، اما در سال های اخیر به دلیل افزایش استفاده از چشم و همچنین نیازهای بینایی در مشاغلی که مهارت های بصری در آنها نقش اساسی دارد. اهمیت حل اختلالات بینایی و تشخیص زودهنگام آن بسیار افزایش یافته است.

صادقی ادامه داد: امروزه تغییر سبک زندگی و تحصیل و همچنین گسترش چشمگیر استفاده از ابزارهای دیجیتال توسط افراد، باعث ایجاد عیب انکساری نزدیک بینی که در گذشته شیوع نسبتاً واضحی در جامعه داشت، با افزایش روزافزون مواجه شده است. روند؛ هم از نظر تعداد افراد درگیر و هم از نظر پیشرفت آن; تبدیل به یک مشکل جدی در سطح جهانی شود. از طرفی با اجرای موفقیت آمیز طرح هایی مانند طرح پیشگیری از تنبلی چشم و نقش نمونه اصابت شرکا اپتومتریست در فرآیندهای تشخیص و درمان زودرس تنبلی چشم شاهد کاهش شیوع آن هستیم آمبلیوپی ما در کشور هستیم.

صادقی از بینایی سنجی وی از آن به عنوان علم مراقبت از بینایی نام برد و گفت: با توجه به اینکه همه افراد یک جامعه بر اساس نیازهای روزمره و فعالیت های کاری خود با توجه به شرایط بینایی خود نیازمند مراقبت هستند، یادآور شد: خدمات و مشاوره در زمینه علوم بینایی به صورت مستقیم توسط همکاران اپتومتریست و با توجه به سرعت روزافزون گسترش دامنه علم در تمامی علوم از جمله علوم بصری، به روز بودن و داشتن آخرین اطلاعات از معتبرترین منابع علمی برای حفظ کیفیت در ارائه این خدمات ضروری است. برگزاری کنگره ها و کنفرانس های علمی نقش مهمی در دستیابی به این هدف دارد.

وی تاکید کرد: بیست و ششمین کنگره ملی بینایی سنجی به همت انجمن علمی بینایی سنجی ایران و همکاری ادارات بینایی سنجیچشم پزشکی و فناوری های نوین دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور.

دبیر علمی بیست و ششمین کنگره سراسری انجمن علمی بینایی سنجی ایران، هدف از برگزاری این کنگره بحث در مورد مسائل روز است بینایی سنجی و علوم بینایی و آشنایی همکاران در سراسر کشور با آخرین یافته های علمی و پژوهشی و همچنین تعاملات بین رشته ای از طریق آشنایی اساتید و همکاران با فعالیت های یکدیگر و ایجاد بستر مناسب برای شکل گیری. گرفتن فعالیت های آموزشی و پژوهشی میان رشته ای.

وی گفت: با توجه به گستردگی دانش و زمینه فعالیت بینایی سنجیاهداف متعدد و به روزی در این کنگره در نظر گرفته شده است و موضوعات اصلی این کنگره با توجه به نیاز همکاران در سراسر کشور از تنوع نادری برخوردار است. یکی از مهم ترین موضوعات و محورهای کنگره بررسی علل و روش های پیشگیری از نزدیک بینی پیشرونده است که شیوع آن در دنیا به سرعت در حال افزایش است و اخیراً به یکی از دغدغه های سازمان بهداشت جهانی تبدیل شده است.

صادقی افزود: از دیگر محورهای کنگره بیست و ششم، آشنایی با آخرین اطلاعات مربوط به مشکلات قسمت قدامی و سطح چشم از جمله قوز قرنیه، معرفی سیستم های تصویربرداری و … پاراکلینیک برای تشخیص سلامت ساختارهای چشم و تاثیر بیماری های مختلف بر سلامت چشم استفاده می شود. همچنین اطلاعات مفیدی در مورد موضوعات تخصصی بینایی سنجی از جمله لنزهای تماسی و ساخت عینک طبی با توجه به دانش روز و استفاده از هوش مصنوعی و ابزارهای جدید در کارگاه ها و پنل های مرتبط در اختیار همکاران قرار می گیرد. نشست تخصصی بررسی بیماری های شبکیه یکی از محورهای اصلی و مفید این کنگره است.

وی گفت: یکی دیگر از محورهای مهم کنگره، معرفی مداح است بیاورید سلام جدید در زمینه علوم بینایی شامل فناوری نانو، سیستم های جدید دارورسانی به چشم، بازسازی سلولی و ژن درمانی که در پنل های تخصصی جهت آشنایی همکاران مطرح می شود. اپتومتریست ارایه شده.

صادقی افزود: آشنایی با آخرین اتفاقات حوزه جراحی انکساری و موضوعات مربوط به اقدامات تشخیصی و درمانی در انحرافات چشمی و تنبلی چشم قسمتی از موضوعات و محورهای اصلی است که با حضور اساتید متخصص با همکاران در میان گذاشته می شود. رویکرد دیگر جامعه نگر آنچه مورد توجه قرار خواهد گرفت، مراقبت از بینایی در بیماران مبتلا به سرطان های چشمی و غیر چشمی و تحت شیمی درمانی یا رادیوتراپی است.

گفت: همچنین در خصوص کمک همکاران اپتومتریست برای بیماران کم بینا در پنل های توانبخشی بینایی مطالب مفیدی از جمله معرفی روش های استفاده از هوش مصنوعی و کاربردهای توانبخشی افراد کم بینا خواهیم داشت.

سراقی وی افزود: در این کنگره پنل های مرتبط با اخلاق پزشکی و روش تحقیق در علوم بینایی و همچنین پیرامون استخدام نرم افزارهای کاربردی و کاربردهای واقعیت افزوده و واقعیت مجازی و نحوه استفاده از آنها در تشخیص و درمان را در اختیار همکاران قرار خواهیم داد.

وی خاطرنشان کرد: همزمان با بیست و ششمین کنگره انجمن علمی بینایی سنجیشرکت هایی در زمینه تجهیزات و لوازم مورد استفاده همکاران اپتومتریست فعال هستند، آخرین دستاوردهای خود را در نمایشگاه جانبی به نمایش خواهند گذاشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا