سلامت خانواده

8 ماده غذایی مفید برای سلامت مغز

به گزارش خبرآنلاین: یادگیری، تفکر، حل مسئله، تصمیم گیری و توانایی توجه، همگی مهارت هایی هستند که از آنها به عنوان «عملکرد شناختی» یاد می شود. افزایش سن مهمترین عامل خطر برای تجربه زوال شناختی است و عوامل دیگر شامل سابقه خانوادگی، سطح تحصیلات، آسیب مغزی، عدم فعالیت بدنی و شرایط مزمن مانند بیماری پارکینسون، بیماری قلبی، سکته مغزی و دیابت است. اما در کنار همه این موارد، غذاهایی که می خورید نیز بر سلامت شناختی شما تأثیر می گذارد.

اگر به دنبال غذاهای خاصی برای محافظت از سلامت شناختی خود در رژیم غذایی خود هستید، ادامه مطلب را بخوانید.

1) تخم مرغ

تخم مرغ منبع طبیعی مواد مغذی از جمله کولین، لوتئین و زآگزانتین است که به سلامت مغز کمک می کند. کولین موجود در تخم مرغ به سلامت مادام العمر مغز در هر سنی و در هر زمینه ای از جمله حافظه، تفکر، خلق و خو و غیره کمک می کند. تحقیقات نشان داده است که مصرف لوتئین ارتباط مستقیمی با عملکرد شناختی بهتر در بزرگسالان و افراد مسن دارد.

2) قارچ

قارچ ها منبع اصلی ارگوتیونئین هستند. ارگوتیونئین یک اسید آمینه است که به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند. خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی ارگوتیونئین آن را به یک ترکیب فعال زیستی مهم تبدیل می کند که به پیری سالم، بهبود عملکرد شناختی و کاهش استرس در زندگی کمک می کند.

3) گردو

گردو تنها آجیل درختی است که منبع غنی از اسیدهای چرب امگا 3 است و به همین دلیل یکی از بهترین غذاها برای سلامت مغز محسوب می شود. گردو با استرس اکسیداتیو و التهاب مبارزه می کند، دو عاملی که به زوال شناختی کمک می کنند. مصرف گردو همچنین می تواند زوال شناختی را در بین افرادی که در معرض خطر بالاتری هستند به تاخیر بیندازد.

4) چای

طبق مطالعات متعدد، مصرف منظم چای با کاهش خطر اختلالات شناختی مرتبط است. برخی شواهد نشان می دهد که نوشیدن یک فنجان چای در روز ممکن است خطر ابتلا به اختلالات شناختی را تا 6 درصد کاهش دهد و نوشیدن دو فنجان چای در روز ممکن است این خطر را تا 29 درصد کاهش دهد.

5) ماهی سالمون

ماهی سالمون به عنوان منبع طبیعی پروتئین، سلنیوم، کولین، ید و اسیدهای چرب امگا 3، یک غذای مغذی محسوب می شود. اسید چرب غیراشباع امگا 3 (DHA) برای رشد کافی مغز و عملکرد شناختی مهم است. تحقیقات نشان می دهد که مصرف غذاهای دریایی با عملکرد شناختی بهتر در میان بزرگسالان دارای اضافه وزن مرتبط است.

6) نارنجی

پرتقال حاوی تعداد زیادی مواد مغذی و ترکیبات گیاهی از جمله ویتامین C، تیامین، ویتامین B6 و هسپریدین است که نقش مثبتی در سلامت شناختی دارند.

7) سبزیجات برگ دار

خوردن سبزیجاتی مانند شاهی و اسفناج ممکن است به کند کردن زوال شناختی در افراد مسن کمک کند. شواهد نشان می دهد که این به دلیل مواد مغذی مانند لوتئین، فولات و بتاکاروتن در این سبزیجات است.

8) هندوانه

هندوانه منبع بسیاری از مواد مغذی برای سلامت مغز از جمله کاروتنوئیدی به نام لیکوپن است. این ترکیب گیاهی به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی، خاصیت محافظت کننده عصبی دارد و می تواند شروع و پیشرفت بیماری آلزایمر را به تاخیر بیندازد.

منبع: eatthis

۲۳۳۲۳۳

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا