سلامت خانواده

8 خوراکی که باعث سوزش سر دل می شوند/ این علائم را جدی بگیرید

به گزارش خبرآنلاین، سوزش سر دل مشکلی در دستگاه گوارش است که باعث احساس سوزش در قفسه سینه می شود. احساس سوزش ناشی از این مشکل که اغلب در پشت استخوان سینه احساس می شود، می تواند با علائم دیگری مانند طعم ترش در پشت گلو، احساس چسبیدن غذا در گلو، سرفه، سکسکه و گرفتگی صدا همراه باشد. صدا

ایسنا در گزارشی نوشت: سوزش سر دل معمولاً در اثر رفلاکس اسید معده ایجاد می شود. رفلاکس زمانی اتفاق می افتد که عضله حلقوی بالای معده به نام اسفنکتر (LES) بیش از حد و در زمان نامناسب شل شود و به طور کامل بسته نشود. با بروز این مشکل محتویات معده از جمله اسید و آنزیم های گوارشی، نمک های صفراوی و غذای هضم نشده می توانند به مری برگردند و باعث احساس سوزش در قفسه سینه شوند.

از آنجایی که مری (مری) توانایی محافظت در برابر اسید معده را ندارد، با ورود محتویات معده به مری، التهاب و احساس سوزش ایجاد می شود. گاهی اوقات سوزش سر دل در اثر مصرف موادی ایجاد می شود که به همین ترتیب باعث التهاب مری می شود. بارداری و درمان های دارویی خاص یا مصرف برخی غذاها و نوشیدنی ها نیز می تواند باعث این مشکل شود. تغییر سبک زندگی اغلب اولین قدمی است که برای پیشگیری از این مشکل پیشنهاد می شود.

غذاهای پرچرب و سرخ شده، الکل، نوشابه های گازدار، میوه ها و آب میوه ها و سبزیجات اسیدی، کافئین، شکلات و نعنا؛ 8 عامل غذایی وجود دارد که باعث سوزش سر دل می شود.

غذاهای پرچرب، به ویژه غذاهای سرخ شده، می توانند با کاهش فشار در اسفنکتر تحتانی مری (LES) باعث بازگشت اسید از معده به مری شوند. غذاهای پرچرب نیز با کاهش سرعت تخلیه معده و افزایش فشار بر LES باعث سوزش سر دل می شوند. پیتزا، سیب زمینی سرخ کرده، مرغ سرخ شده، پیاز حلقه ای سرخ شده، گوشت های چرب، دونات، هات داگ و لبنیات پرچرب غذاهای پرچرب هستند.

غذاهای تند اغلب با سوزش سر دل همراه هستند. به خصوص در افرادی که به طور مکرر از این غذاها استفاده نمی کنند. غذاهای تند با تحریک مستقیم پوشش مری باعث تحریک می شوند. به عنوان مثال، فلفل قرمز یک عنصر اصلی در غذاهای تند حاوی کپسایسین است که می تواند دیواره مری را تحریک کرده و علائم سوزش سر دل را بدتر کند.

الکل اسفنکتر تحتانی مری (LES) را شل می کند، اسید معده را افزایش می دهد، حرکات مری را کاهش می دهد و انتقال غذا به معده را کند می کند و سرعت تخلیه معده را کاهش می دهد. مطالعات متعدد نشان داده است کسانی که 3 تا 5 بار در هفته از نوشیدنی های الکلی استفاده می کنند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری ریفلاکس گوارشی (GERD) قرار دارند که یکی از علائم آن سوزش سر دل است.

نوشابه و سایر نوشیدنی های گازدار می توانند باعث سوزش سر دل شوند. مانند الکل، این نوشیدنی ها می توانند فشار اسفنکتر تحتانی مری (LES) را کاهش دهند. همچنین این نوشیدنی ها می توانند باعث گشاد شدن معده شوند. کاهش فشار در اسفنکتر تحتانی مری (LES) باعث باز شدن خود به خود این اسفنکتر و آزاد شدن گاز می شود که می تواند با سوزش سر دل همراه باشد. نوشابه های گازدار، آب گازدار، نوشابه های انرژی زا از جمله نوشیدنی های گازدار هستند.

میوه ها و سبزیجات اسیدی می توانند علائم سوزش سر دل را تشدید کنند. اسیدی بودن این غذاها مری را تحریک می کند و آن را حساس می کند. غذاها و میوه های اسیدی شامل گوجه فرنگی، آب گوجه فرنگی و غذاهای حاوی گوجه فرنگی مانند کنسرو گوجه فرنگی و سس گوجه فرنگی، آناناس، سیر و پیاز هستند.

مصرف نوشیدنی های کافئین دار مانند قهوه و چای نیز می تواند باعث سوزش سر دل شود. کافئین بیش از حد می تواند باعث کاهش فشار اسفنکتر تحتانی مری (LES) شود. قهوه، چای، نوشیدنی های ورزشی یا انرژی زا نوشیدنی های کافئین دار رایج هستند.

شکلات حاوی کاکائو و کافئین است و می تواند باعث سوزش سر دل شود. شکلات همچنین می تواند فشار اسفنکتر تحتانی مری (LES) را کاهش دهد و در نتیجه تماس مری با محتویات اسیدی معده را به همراه دارد. در برخی موارد از نعناع برای ناراحتی های معده استفاده می شود، اما در برخی افراد با کاهش فشار در اسفنکتر تحتانی مری (LES) باعث سوزش سر دل می شود.

سوزش سر دل اغلب بعد از غذا خوردن یا در شب اتفاق می افتد. تغییرات رژیم غذایی می تواند به جلوگیری از سوزش سر دل کمک کند. اجتناب از یک وعده غذایی سنگین، خوردن حداقل 3 ساعت قبل از خواب، استفاده از دارو، پرهیز از پوشیدن لباس های تنگ و استفاده از رژیم غذایی سالم به پیشگیری از سوزش سر دل کمک می کند.

اگر بیش از دو بار در هفته علائم سوزش سر دل داشته باشید، اگر درد قفسه سینه شما تشدید شود و با علائم دیگری مانند درد بازو، تنگی نفس یا عرق سرد همراه باشد، علائم شما بدون درمان پزشکی و تنها با تغییر سبک زندگی از بین نمی رود. فوراً به پزشک مراجعه کنید، این علائم ممکن است نشانه حمله قلبی باشد.

۴۷۲۳۶

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا