سلامت خانواده

8 اقدام ساده برای حفظ سلامت کلیه

به گزارش خبرآنلاین از همشهری آنلاین، وظیفه کلیه ها در بدن دفع مواد زائد از خون، تصفیه آب و تولید هورمون است. گاهی اوقات عملکرد این اندام حیاتی مختل شده و دچار نارسایی می شوند. به گزارش دویچه وله، با چند اقدام ساده و مفید می توان از این اندام مهم بدن محافظت کرد و عملکرد آن را بهبود بخشید:

ورزش
تحرک و ورزش راه های موثری برای تنظیم فشار خون و کنترل دیابت هستند. این بیماری ها یکی از شایع ترین علل نارسایی کلیه هستند. در واقع، 30 درصد از افرادی که تحت دیالیز قرار می گیرند، دیابت دارند.

مراقبت از قند خون
مراقب سطح قند خون خود باشید و آن را ثابت نگه دارید. دیابت به رگ های خونی آسیب می رساند. کلیه ها از سیاهرگ ها و شریان های کوچکی تشکیل شده اند که به عنوان فیلتر عمل می کنند. مواد لازم را در بدن نگه می دارند و مواد زائد و سموم را از بین می برند. هر چه این عروق بیشتر آسیب ببینند، عملکرد کلیه ها در دفع مواد زائد کاهش می یابد و هر چه سطح قند خون مطلوب تر باشد، آسیب کمتری به رگ ها وارد می شود.

فشار خون خود را به طور منظم چک کنید
فشار خون بالا دومین علت شایع نارسایی کلیه است. هنگامی که رگ های خونی برای مدت طولانی تحت فشار باشند، آسیب می بینند. برای سلامت کلیه، فشار خون باید کمتر از 90.140 میلی متر جیوه باشد. همچنین فشار خون بالا باید با دارو کنترل شود.

یک رژیم غذایی سالم داشته باشید
یک رژیم غذایی سالم سرشار از میوه ها، سبزیجات و فیبر از اضافه وزن و در نتیجه آسیب کلیه جلوگیری می کند. اضافه وزن اغلب باعث فشار خون بالا و دیابت می شود. بنابراین باید از مصرف نمک و غذاهای شور پرهیز کنید، زیرا باعث افزایش فشار خون می شود.

آب کافی بنوشید
نوشیدن آب و مایعات برای کمک به کلیه ها از بین بردن مواد زائد ضروری است. نوشیدن روزانه 1.5 تا 2 لیتر آب توصیه می شود. کسانی که فعالیت های ورزشی انجام می دهند می توانند آب بیشتری بنوشند، در غیر این صورت نوشیدن بیش از حد آب و مایعات نیز ممکن است مشکلاتی ایجاد کند. البته این مقدار آب برای افرادی که کلیه های سالمی دارند توصیه می شود. بیماران دیالیزی باید مصرف آب و مایعات خود را کاهش دهند.

ترک سیگار
سیگار اولین دشمن رگ های خونی است و از آنجایی که کلیه ها با رگ های خونی پوشیده شده اند که خون را تصفیه و تصفیه می کنند، سیگار نه تنها به این رگ ها بلکه به کلیه ها نیز آسیب می رساند.

از مصرف طولانی مدت مسکن خودداری کنید
کلیه ها به مصرف طولانی مدت مسکن ها حساس هستند. کلیه های ناسالم ممکن است به دلیل استفاده از این داروها دچار نارسایی حاد شوند. اگر به طور مداوم به مسکن نیاز دارید، باید با پزشک خود مشورت کنید. اگر کلیه های شما آسیب دیده است، راه حل های مناسب تری وجود دارد که آسیب کمتری به کلیه ها وارد می کند.

معاینه سالانه سلامت کلیه
سلامت کلیه های خود را هر سال به طور منظم بررسی کنید، به خصوص اگر بیش از 60 سال سن دارید، دیابت، فشار خون بالا، اضافه وزن دارید یا یکی از اعضای خانواده شما مبتلا به نارسایی کلیه است. تشخیص زودهنگام نارسایی کلیه از طریق آزمایش خون و ادرار منظم باعث می شود که بیماری قبل از آسیب جدی درمان شود.

۲۳۳۲۳۳

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا