سلامت خانواده

75 درصد سلامت مردم در گرو سلامت روانی، اجتماعی و معنوی است – خبرگزاری مهر ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر ، علی فتحی آشتیانی رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور در برنامه ای به مناسبت هفته سلامت روان با عنوان «فروپاشی طلاق» که به همت اداره کل سلامت شهرداری تهران برگزار شد، اظهار داشت: ماه 18 تا 25 اکتبر به سلامت روان اختصاص دارد. وی بیان کرد: مقام معظم رهبری در سال 1398 در خصوص مسائل بهداشت روانی سخنرانی کردند که در آن موضوعاتی مانند طلاق، اعتیاد، رعایت قانون، وجدان کاری، مصرف گرایی، حقوق همسر و فرزند، حفظ کرامت زنان در جامعه مطرح شد. و حفظ حقوق معنوی و اجتماعی. او، حقزاد و کودک آنها با اشاره به تأثیرگذاری، از رسانه ها، دانشگاهیان و مسئولان خواستند تا به این موارد دسترسی کامل داشته باشند.

به گفته آشتیانی اسناد بالادستی در حوزه روانشناسی وجود دارد. مسائل روانی، افزایش سالمندان، وقوع حوادث و حوادث و ایجاد معلولیت، سلامت روان و آسیب های اجتماعی از جمله مواردی است که به آن اشاره شد. 75 درصد سلامت ما مدیون سلامت روانی، اجتماعی و معنوی است. نقش سلامت جسمانی تنها 25 درصد است. متاسفانه در این زمینه خیلی کم کار شده است. در دیداری که با رئیس جمهور داشتم، گفتم که در سال های گذشته موضوع سلامت روان مورد غفلت جدی قرار گرفته است و از ایشان خواستم در این دوره به سلامت روان توجه بیشتری داشته باشد.

وی با اشاره به افزایش آمار طلاق تصریح کرد: این موضوع تنها مربوط به کشور ما نیست، بلکه افزایش آن در کشور قابل تامل است. آمارها نشان می دهد در سال 79 به ازای هر 12 ازدواج یک طلاق، در سال 89 به ازای هر 6 و نیم ازدواج یک طلاق و در سال 99 به ازای هر 3 ازدواج یک طلاق داشتیم، بنابراین باید به این حوزه توجه جدی شود. سوابق پژوهشی و ده سال تحقیق نشان می دهد که بیشترین عوامل طلاق شامل بیکاری، سوء تفاهم، مشکلات اخلاقی، ناباروری، اعتیاد و مشکلات مالی است.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور تصریح کرد: باید بپذیریم که در مرحله گذار فرهنگی از سنت به مدرنیته و از مدرنیته به پست مدرنیته هستیم. اصلاح برخی قوانین در این زمینه نیز از الزامات این حوزه است. تاکید بر آمادگی قبل از ازدواج و مشاوره قبل از ازدواج باید قانونی شود و پروتکلی ایجاد شود تا اطمینان حاصل شود که این جلسات مشاوره قبل از ازدواج برگزار می شود. آموزش دینی برای جلوگیری از طلاق ضروری است. نقش نهادهای آموزشی و رسانه‌ها، حمایت‌های بیمه‌ای در قبال بیکاری و آموزش ویژه به متخصصان برای مداخله مناسب از جمله مواردی است که می‌تواند نقش مثبتی در کاهش آمار طلاق داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا