اخبار سلامت

70 درصد از مواد اولیه “داروهای کورتونی” در داخل کشور تولید می شود

به گزارش گروه اجتماعی سلامت پرس ، صولت مرتضوی; وی در مراسم افتتاحیه طرح های هلدینگ دارویی شستا اظهار داشت: در حوزه دارو و درمان قبل از انقلاب اسلامی و دهه 50، بخش قابل توجهی از پزشکان ما اهل پاکستان و هند بودند و حتی برخی از آنها به طبابت رفتند. ماموریت در شهرها و روستاها پس از اتمام دوره کارشناسی. اجرا می کردند

وی با تاکید بر اینکه اکنون هر مشکلی در حوزه بهداشت و درمان قابل حل است، افزود: دانشمندان ایرانی در دنیا نام و نشانی دارند و در کشور صاحب نام و متفکر هستند.

مرتضوی ادامه داد: امروزه قالب دستگاه های کمک آموزشی و درمانی دارای برچسب یا آرم ایرانیان و ساخت داخل هستند و در حوزه دارویی واقعا افتخار می کنند.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه یادمان نیست در زمان ورود ویروس کرونا چه محدودیت هایی وجود داشت و گفتند رئیس جمهور آمریکا اجازه داد دستگاه تنفس مصنوعی به ایران ارسال شود، اما جوانان ایرانی مهندسی معکوس کردند و ما شدیم. تولید کنندگان از قبل به ما واکسن ندادند، اما ستاد اجرایی فرمان امام در کمترین زمان ممکن آمد تا واکسن کرونا را تولید کند و قدرت صادرات داشته باشد.

وی گفت: خوشبختانه خطای عمل قلب تقریبا صفر است و در بیمارستان لواسان دیدم افرادی از شهرستان ها و استان های محروم کشور در آن بیمارستان حضور داشتند.

مرتضوی ادامه داد: کشورهای آفریقایی به شدت استقبال می کنند و به سرعت مجوز تولید دارو در آنجا را می دهند.

به گزارش تسنیم، عارف نوروزی؛ مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی نیز در این مراسم اظهار داشت: حوزه اقتصادی مهمترین رسالت انقلاب اسلامی در مقطع کنونی است.

وی افزود: هلدینگ دارویی تیپیکو و تامین اجتماعی مجموعه بسیار توانمندی در کشور است.

مدیرعامل شستا تصریح کرد: مدیریت هلدینگ دارویی تامین اجتماعی را در شرایطی داریم که تنها 35 درصد آن در اختیار ماست و مابقی سهام در اختیار عموم مردم است.

وی افزود: نماد گروه دارویی تامین در بورس و حوزه تخصصی دارو جدی است؛ پیش بینی فروش 100 همات برای امسال داریم که 12 همات سود خالص است. میانگین سود صنعت داروسازی حدود 24 درصد است، یعنی در این بخش 50 درصد عقب هستیم، یعنی ظرفیت خالی در این بخش داریم یا نیروی انسانی و هزینه های زیادی داریم که باید برای آن ایجاد کنیم. کار و فعالیت جدید در حالی است که به نظر می رسد هزینه تولید مواد اولیه به ویژه وارداتی بالا باشد.

نوروزی با اشاره به سهم بالای قیمت مواد اولیه در قیمت نهایی، تصریح کرد: باید مواد اولیه را با قیمت نهایی کمتر وارد کنیم.

وی گفت: باید سهم بازار خود را در سال آینده افزایش دهیم که در حال حاضر از نظر ریالی 19 درصد و از نظر تعداد 24 درصد است. این در حالی است که ما قبلاً 40 درصد سهم ریالی داشتیم و برخی دیگر.

مدیرعامل شستا خاطرنشان کرد: وقتی کل زنجیره تولید دارو را تحت کنترل خود داریم، هیچ توجیهی ندارد که سهم 40 درصدی سابق خود را از بازار به دست نیاوریم.

وی افزود: دارو یک محصول استراتژیک متصل به سلامت جامعه است و نقش ویژه ای در رفع نیازهای مردم دارد.

نوروزی تصریح کرد: کارخانجات دارویی وابسته به هلدینگ شستا اعلام کرده اند که دارو را بدون گرفتن پول به داروخانه ها و دانشگاه های علوم پزشکی تحویل می دهیم اما مدیران هلدینگ و کارخانجات دارویی عزم خود را برای نقد مطالبات در آینده نشان دهند. سال برای افزایش سرمایه گذاری

وی گفت: 30 درصد از ظرفیت توزیع دارو در اختیار هلدینگ دارویی است و تمامی ادارات به ویژه دانشگاه های علوم پزشکی باید بدهی خود را پرداخت کنند.

نوروزی تصریح کرد: 25 درصد از قیمت کل هر محصول هزینه حمل و نقل است. زمانی که بازار دارویی منطقه تحت کنترل ماست باید کار را در راستای صادرات دارو و استفاده از ظرفیت های دانش بنیان و خلاقیت جوانان ایرانی توسعه دهیم.

وی افزود: 70 درصد مواد اولیه داروهای کورتونی در کشور در داخل تولید و عرضه می شود و تنها 30 درصد آن وارداتی است. وقتی توانایی و پتانسیل لازم برای تولید 70 درصد این دارو وجود دارد، چرا 30 درصد باقی مانده را تولید نکنیم؟

مدیرعامل شستا تاکید کرد: باید بازارهای منطقه ای را توسعه دهیم. در شستا ظرفیت توسعه، تولید، صادرات، ارزآوری و افزایش درآمد وجود دارد.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا