سلامت خانواده

7 علامتی که نشان می دهد از دیابت رنج می برید

به گزارش خبرآنلاین، علائم اولیه دیابت همیشه قابل توجه نیست. بسیاری از افراد ممکن است برای مدت طولانی بدون علامت باشند و از بیماری خود بی اطلاع باشند.

همشهری آنلاین در خبری نوشت: دیابت نوع 2 یک بیماری مزمن است که بر نحوه پردازش قند خون (گلوکز) توسط بدن تأثیر می گذارد. برخلاف دیابت نوع 1 که بدن قادر به تولید انسولین نیست، در دیابت نوع 2، بدن نسبت به انسولین مقاوم می شود یا پانکراس انسولین کافی تولید نمی کند.

در عین حال، تعداد افراد مبتلا به دیابت نوع 2 یا در معرض خطر ابتلا به آن به دلایل مختلف از جمله شیوع چاقی، کم تحرکی و عادات غذایی نامناسب در سراسر جهان افزایش یافته است. طبق گزارش فدراسیون بین المللی دیابت (IDF)، تا سال 2023، دیابت نوع 2 بیش از 537 میلیون بزرگسال در سراسر جهان را تحت تاثیر قرار خواهد داد. پیش بینی می شود در صورت ادامه روند فعلی، این تعداد تا سال 2030 به 643 میلیون و تا سال 2045 به 783 میلیون افزایش یابد.

شیوع جهانی

ایالات متحده یکی از کشورهایی است که بیشتر تحت تأثیر دیابت نوع 2 قرار دارد و تقریباً 11٪ از جمعیت بزرگسال در این کشور مبتلا هستند. 9.6 درصد از جمعیت کشورهای اروپایی دیابت دارند و این آمار در آلمان و انگلیس بیشتر گزارش شده است. در آسیا، چین و هند بیشترین تعداد دیابتی ها را دارند و پیش بینی می شود تا سال 2045، هند بیش از 134 میلیون دیابتی داشته باشد. در ایران 14.9 درصد افراد بالای 25 سال مبتلا به دیابت هستند. در آفریقا، میزان شیوع 4.5 درصد است، اما به دلیل شهرنشینی و تغییر سبک زندگی، تعداد بیماران در حال افزایش است. در آمریکای لاتین، مکزیک و برزیل بیشترین تعداد بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 را دارند.

شیوع مرتبط با سن

دیابت نوع 2 بیشتر در افراد میانسال و مسن تشخیص داده می شود، اما شیوع آن در میان جمعیت های جوان به دلیل افزایش نرخ چاقی و سبک زندگی کم تحرک رو به افزایش است. در آمریکا از هر پنج کودک، یک کودک مبتلا به دیابت نوع 2 است. در گروه سنی جوانان (29 تا 30 سال) نیز شیوع رو به افزایش است و در سطح جهانی حدود 10 درصد افراد دیابتی زیر 40 سال هستند. افراد میانسال 40 تا 59 ساله تقریباً 45 درصد از موارد دیابت در جهان را تشکیل می دهند. 35 درصد عفونت در افراد مسن و بالای 60 سال گزارش شده است.

چرا تشخیص زودهنگام مهم است؟ این

دیابت نوع 2 یک چالش رو به رشد بهداشت جهانی است و به دلیل کاهش سن شروع آن، پیامدهای قابل توجهی برای سیستم های بهداشت عمومی دارد. به همین دلیل متخصصان بر تشخیص به موقع و افزایش آگاهی مردم از علائم اولیه این بیماری تاکید زیادی دارند.

آنها معتقدند که تشخیص به موقع می تواند از عوارض جدی و تهدید کننده سلامتی جلوگیری کند. همچنین باعث می شود افراد کنترل بهتری بر سلامت خود داشته باشند. شناخت علائم دیابت نوع 2 همچنین به افراد امکان می دهد مراقبت های پزشکی به موقع دریافت کنند که تأثیر مفید و قابل توجهی در روند بیماری دارد.

7 علامتی که نشان می دهد دیابت نوع 2 در حال توسعه است.

1. تشنگی شدید و مداوم

وقتی قند خون بالا می رود باعث تشنگی مفرط می شود که با تکرر ادرار تشدید می شود. معمولا استفاده از هر نوع نوشیدنی مانند آب تشنگی را به طور کامل رفع نمی کند.

2. تکرر ادرار

وقتی کلیه ها نمی توانند سطح بالای گلوکز خون را تحمل کنند، مقداری از آن را وارد ادرار می کنند. این امر باعث می شود افراد به طور مکرر ادرار کنند، به خصوص در طول شب.

3. گرسنگی مداوم و کاهش وزن

بدن انسان از گلوکز خون برای تغذیه سلول ها استفاده می کند. وقتی این سیستم شکسته شود، سلول ها نمی توانند گلوکز را جذب کنند. در نتیجه بدن دائماً به دنبال سوخت بیشتر است که باعث می شود فرد دائما گرسنه باشد. از آنجایی که گلوکز بیش از حد از طریق ادرار دفع می شود، فرد ممکن است وزن خود را کاهش دهد، حتی اگر برای رفع گرسنگی خود بیشتر غذا بخورد. به همین دلیل کاهش وزن می تواند نشانه شروع دیابت باشد.

4. تاخیر در بهبود زخم

هر سطح بالاتر گلوکز در خون جریان خون را محدود می کند و توانایی بدن برای بهبود سریع زخم ها را کاهش می دهد. بهبود طولانی مدت زخم های جزئی یکی از علائم اختلال در گردش خون ناشی از دیابت است.

5. تاری دید

آسیب شبکیه به دلیل دیابت می تواند باعث آسیب به رگ های خونی چشم شود. این مشکل باعث مشکلات بینایی از جمله تاری می شود که می تواند از علائم دیابت باشد.

6. لکه های تیره پوست

تغییر رنگ تیره و مخملی روی پوست یکی دیگر از علائم هشدار دهنده دیابت نوع 2 است. این شایع ترین مشکل پوستی در دیابت است که معمولا در نواحی زیر بغل، گردن و کشاله ران ایجاد می شود و پوست این نواحی نیز ضخیم می شود. این مشکل به دلیل میزان بالای انسولین در خون است که معمولا در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 اتفاق می افتد.

7. درد یا بی حسی عصبی

گزگز یا بی حسی در دست ها و پاها می تواند نشانه آسیب عصبی یا نوروپاتی دیابتی باشد. این عارضه معمولا سرعت آهسته ای دارد و فرد پس از سال ها زندگی دیابت را تجربه می کند، اما می تواند اولین علامت دیابت در آینده باشد.

۴۷۲۳۶

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا