سلامت خانواده

7 عاملی که باعث از بین رفتن رابطه والدین و فرزندان می شود – خبرگزاری مهر ایران و جهان

فاطمه کمالی، روانشناس کودک و نوجوان مجتمع اعصاب و روان بیمارستان امام حسین (ع) در گفت و گوبرو وی درباره عوامل موثر در شکل گیری شخصیت کودکان به خبرنگار مهر گفت: اگر از بدو تولد حساب کنیم، مسائل مختلفی در شکل گیری شخصیت کودکان تاثیرگذار است. در منبع علمی آمده است که 5 سال اول زندگی بخشی از مهم ترین سن برای شکل گیری شخصیت کودک.

وی افزود: مهم ترین موضوع از بدو تولد فرزند، موضوع دلبستگی به والدین است، بنابراین باید نوعی ارتباط عاطفی عمیق و دلبستگی ایمن بین والدین و فرزند ایجاد شود. برای اینکه کودک در زندگی بزرگسالی و روابط آینده اش دچار مشکل نشود، والدینش باید از نظر عاطفی غنی و در دسترس باشند تا وسایل علاقه و توجه به کودک، او را در آینده شخصیتی باثبات داشته باشد.

وی افزود: در مسائل تربیتی مهم ترین موضوع ارتباط والدین با فرزندان است به همین دلیل همواره به این نکته اشاره می کنیم که اگر قرار است والدین فرزند پروری مقتدرانه ای داشته باشند و در این راه موفق باشند باید حتما با آنها ارتباط داشته باشند. عالی باشید و از اسپویلرهای روابط استفاده نکنید.

کمالی تبار درباره ۷ عامل اصلی که باعث بدتر شدن رابطه والدین و فرزندان می شود گفت. 2_ توهین کردن 3_ تحقیر کردن 4_ تهدید کردن 5_ نصیحت کردن 6_ مقایسه کردن 7_ سرزنش کردن. با حذف این ۷ عامل از والدین، کودکان شنوایی بهتری خواهند داشت.

وی درباره رشد عاطفی و اجتماعی کودک گفت: رشد عاطفی و اجتماعی کودک فرآیندی است که طی آن توانایی های لازم برای برقراری ارتباط و تعامل با دیگران و همچنین درک و مدیریت هیجانات خود را در خود پرورش می دهد. این رشد از دوران نوزادی شروع می شود و در سال های اولیه زندگی ادامه می یابد. در این فرآیند از طریق بازی و تعامل با دیگران، کودکان تجربیات جدیدی کسب می کنند که به آنها کمک می کند احساسات و رفتارهای خود را بشناسند و درک کنند. آنها یاد می گیرند که چگونه با دیگران همکاری کنند، احساس همدلی کنند و روابط مثبت ایجاد کنند.

روانشناس کودک و نوجوان بیمارستان امام حسین(ع) ادامه داد: در خصوص رشد عاطفی کودکان هم در دسترس بودن والدین و هم عدم استفاده آنها از 7 عامل مخرب تاثیر زیادی خواهد داشت. حتی اگر اختلاف نظر وجود داشته باشد، والدین باید در مسائل تربیتی همسو باشند و در رفتار خود با فرزندان ثابت قدم باشند.

وی درباره تقویت اعتماد به نفس کودکان گفت: تقویت اعتماد به نفس کودکان فرآیندی مستمر است که به آنها کمک می کند احساس ارزشمندی و توانایی داشته باشند. این فرآیند به ارتباطات و تجربیات مثبت بستگی دارد.

کمالی تبار افزود: والدین و مربیان باید فضایی ایجاد کنند که کودکان احساس امنیت کنند و بتوانند ابراز وجود کنند. تحسین و تشویق بزرگان نقش مهمی دارد، به ویژه در هنگام تلاش و نه فقط هنگام موفقیت. کودکان باید فرصت های متفاوتی برای یادگیری و تجربه داشته باشند، زیرا این تجربیات به آنها کمک می کند تا نقاط قوت خود را بشناسند. همچنین، درس گرفتن از اشتباهات و درک اینکه شکست بخشی طبیعی از یادگیری است، به آنها کمک می کند تا اعتماد به نفس بیشتری داشته باشند. در نهایت، حمایت عاطفی و ایجاد فضایی برای ابراز احساسات می تواند به کودکان کمک کند تا به تدریج اعتماد به نفس خود را افزایش دهند و با اطمینان بیشتری به چالش ها پاسخ دهند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا روز کودک فرصتی برای بازنگری در سیاست های کودک است، گفت: بله، هم می تواند فرصت باشد و هم بهانه ای برای کاهش کمبودها و کمبودها در جامعه نسبت به کودکان. این روز توجه به نیازها، حقوق و چالش های کودکان را جلب می کند و می تواند به عنوان یک کاتالیزور برای بهبود شرایط زندگی آنها عمل کند. برگزاری مراسم و فعالیت ها در این روز می تواند به افزایش آگاهی عمومی، جلب حمایت اجتماعی و بهبود سیاست ها کمک کند. همچنین فرصتی را برای دولت ها، سازمان های مردم نهاد و جامعه فراهم می کند تا برنامه های موجود را بررسی و ارزیابی کنند و راه حل های جدیدی برای حمایت از حقوق و رفاه کودکان ارائه دهند.

کمالی تبار در پایان گفت: علاوه بر این، جمع آوری نظرات و تجربیات فرزندان شما می تواند منجر به تصمیم گیری های بهتر و متناسب با نیاز واقعی آنها شود. به این ترتیب، روز کودک نه تنها به عنوان یک روز نمادین، بلکه به عنوان یک کاتالیزور برای تغییرات واقعی در سیاست ها و برنامه ها عمل می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا