اخبار سلامت

56 قلم داروی طب سنتی تحت پوشش بیمه است

به گزارش گروه اجتماعی سلامت جو ، نفیسه حسینی یکتا در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: طب ایرانی به عنوان یک گنجینه ملی منحصر به فرد، ریشه در آداب و رسوم ایرانیان دارد و باید از آن به بهترین نحو در راستای حفظ سلامت مردم استفاده کرد. جهان و سیاست های سازمان بهداشت جهانی بیایید از شکل استفاده کنیم.

وی افزود: سیاست های ابلاغی سازمان جهانی بهداشت، اسناد ملی گیاهان دارویی و طب سنتی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و بند 12 سیاست های کلی سلامت از اسناد بالادستی این حوزه است.

مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت با بیان اینکه سیاست گذاری در حوزه طب ایرانی و مکمل به صورت یکپارچه در نظام سلامت در حال برنامه ریزی است، تصریح کرد: خدمات طب ایرانی شامل از مراکز بهداشتی درمانی به خدمات سرپایی و بستری. پیشگیری و اصلاح سبک زندگی اولین قدم در ادغام این برنامه ها در شبکه است.

حسینی یکتا افزود: بحث آموزش اصلاح سبک زندگی مبتنی بر طب سنتی در 100 درصد دانشگاه های علوم پزشکی کشور و 40 درصد شبکه بهداشت و درمان کشور در حال انجام است و 60 درصد دیگر شبکه نیز در حال انجام است.

مدیرکل دفتر طب ایرانی و متمم وزارت بهداشت با اشاره به اینکه بیماری‌های غیرواگیر مانند فشار خون، دیابت و چربی خون سیستم‌های بهداشتی دنیا را تحت تأثیر قرار داده و اصلاح سبک زندگی در مهار آن‌ها تأثیرگذار است. : طب سنتی در سطح دو دارای دانشکده های بهداشت دولتی است و در سطح 3 خدمات بستری آیین نامه ای در دست تدوین است.

حسینی یکتا افزود: طرح ملی نهضت سوادآموزی سلامت بین وزارت بهداشت و آموزش و پرورش برای دانش آموزان و اولیا به صورت آزمایشی آغاز شده و تا پایان سال 1392 در کشور اجرا می شود.

مدیرکل دفتر طب ایرانی و وزارت بهداشت گفت: بر اساس مقررات، تنها پزشک دارای مدرک تخصصی طب سنتی و ایرانی و پزشکی که دوره های آموزشی در محدوده مقررات را گذرانده باشد، می تواند خدمات طب سنتی و ایرانی را ارائه دهد. و مهم است که خدمات یکپارچه باشند. و افراد فاقد این مدارک مجاز به ارائه خدمات نیستند.

حسینی یکتا افزود: بارها به عموم مردم در این خصوص اعلام شده است که به افرادی که مدارک مربوطه ندارند مراجعه نکنند.

وی ادامه داد: لیست مراکز و پزشکان معتبر در سایت دفتر پزشکی ایران و سایت سازمان نظام پزشکی موجود است.

وی تصریح کرد: ارائه دهندگان طب سنتی را می توان از طریق سامانه ای که تعداد زیادی ثبت نام کرده است مورد ارزیابی قرار داد و در صورت داشتن تجربه می توانند در مراکز مورد تایید زیر نظر پزشک فعالیت کنند.

مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت در پایان گفت: 12 مرکز تحقیقاتی طب سنتی و گیاهان دارویی در کشور داریم و در سه سال متوالی ایران چهارمین مرکز تحقیقاتی را به خود اختصاص داده است. جایگاهی در تولید علم در طب مکمل و جایگزین در جهان پس از هند، چین و آمریکا پیدا کرده است.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا