سلامت خانواده

5 ویتامین مهم و ضروری برای تقویت سیستم ایمنی را بشناسید

به گزارش خبرآنلاین، ارتباط تنگاتنگی بین کمبود برخی ویتامین ها و ابتلا به بیماری های ویروسی مانند سرماخوردگی، کرونا و آنفولانزا وجود دارد. زیرا ویتامین ها نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارند و کمبود آنها می تواند بدن را در برابر عفونت های ویروسی آسیب پذیرتر کند.

همشهری آنلاین در گزارشی نوشت: کمبود ویتامین ها به ویژه D، C، A، E، B6 و مواد معدنی مانند روی یا روی می تواند باعث تضعیف سیستم ایمنی و افزایش احتمال ابتلا به بیماری های ویروسی شود. برای جلوگیری از این مشکلات، توصیه می شود افراد یک رژیم غذایی متعادل حاوی منابع کافی از این ویتامین ها و مواد معدنی داشته باشند یا در صورت نیاز از مکمل های غذایی استفاده کنند. البته زیر نظر پزشک.

دکتر آمیتیس رمضانی فوق تخصص بیماری های عفونی می گوید: ثابت شده است که بیماری های عفونی با تغذیه، کمبود برخی ویتامین ها و سیستم ایمنی فرد ارتباط دارد. اگر ویتامین های مهمی در بدن ما تامین نشود، بیشتر در معرض بیماری های عفونی قرار می گیریم و به انواع شدیدتر بیماری ها به ویژه عفونت های ویروسی مبتلا می شویم. این امر به ویژه برای کودکانی که سیستم ایمنی ضعیف تری دارند صادق است.

در این گزارش با هم به بررسی ویتامین های مورد نیاز بدن می پردازیم که در صورت عدم تامین آنها منجر به ابتلای فرد – به خصوص کودکان – به بیماری های ویروسی می شود. ویتامین هایی که دکتر رمضانی در مورد اهمیت آنها توضیحات لازم را ارائه می دهند.

ویتامین D: هیچ کودکی نباید دچار کمبود ویتامین بخصوص ویتامین D باشد کمبود ویتامین D باعث اختلال در رشد کودک می شود و او را در معرض نوع شدید بیماری های عفونی قرار می دهد. بنابراین کودکان باید بسته به سن و وزن خود ویتامین D دریافت کنند. البته مقدار مصرف باید توسط پزشک تجویز شود.

ویتامین C: وی با بیان اینکه دریافت ویتامین C به صورت قرص و یا مصرف مرکبات برای کودکان خوب است، می گوید: با توجه به اینکه به سمت فصل سرما پیش می رویم، کودکان باید ویتامین C را حداقل به صورت قرص یا آب پز مصرف کنند. یک بار در هفته . مرکبات، به ویژه پرتقال، سرشار از ویتامین C هستند. به غیر از میوه ها، سبزیجات نیز حاوی مقداری ویتامین هستند و می توانند به کاهش یا پیشگیری از شدت بیماری های ویروسی در کودکان کمک کنند.

ویتامین B6: در تولید گلبول های سفید که نقش اساسی در دفاع از بدن دارند، مهم است. کمبود این ویتامین می تواند عملکرد سیستم ایمنی را کاهش داده و خطر ابتلا به بیماری های ویروسی را افزایش دهد.

ویتامین A: ویتامین A نیز برای عملکرد صحیح سیستم ایمنی ضروری است. کمبود آن ممکن است مقاومت بدن در برابر عفونت های ویروسی را کاهش دهد و باعث شود بدن به طور موثر با بیماری ها مبارزه نکند.

ویتامین E: این ویتامین یک آنتی اکسیدان مهم است که به محافظت از سلول های بدن در برابر آسیب و تقویت سیستم ایمنی کمک می کند. کمبود ویتامین E می تواند منجر به ضعف سیستم ایمنی و افزایش خطر ابتلا به عفونت های ویروسی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا و غیره شود.

روی: اگرچه روی یا روی یک ویتامین نیست، اما یکی از مهم ترین مواد معدنی برای تقویت سیستم ایمنی بدن است. کمبود روی می تواند بدن را در برابر عفونت های ویروسی ضعیف کند.

۲۳۳۲۳۶

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا