سلامت خانواده

5 موردی که می تواند دلیل خستگی شما باشد

خستگی یک علامت رایج است که می تواند به دلیل عوامل مختلفی مانند شرایط پزشکی و استرس یا خواب ضعیف ایجاد شود. البته در بسیاری از موارد می توانید تغییراتی ایجاد کنید که به بازیابی انرژی شما کمک کند، اما برای درمان آن باید ریشه مشکل را پیدا کنید.

به گفته دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، چندین عامل اصلی اغلب باعث خستگی می شوند که عبارتند از:

1- استرس: برخی افراد گزارش کرده اند که احساس خستگی فزاینده ای دارند. این ممکن است اثرات طولانی مدت همه گیری کووید-19 یا به طور خاص استرس ناشی از آن باشد. همچنین تغییر مسئولیت ها، اضافه شدن کار، مراقبت از کودک، فشارهای مالی و کاهش فرصت های اجتماعی تنها بخشی از استرس هایی است که اکنون افراد با آن مواجه هستند و استرس مزمن می تواند منجر به خستگی شود. زمانی که فرد تحت استرس است، سطح هورمونی به نام کورتیزول افزایش می یابد که می تواند باعث مشکلات خواب و همچنین احساس اضطراب و سایر علائم شود.

2- تغییرات هورمونی در زنان: تغییرات هورمونی می تواند منجر به تغییر در متابولیسم و ​​اختلالات خواب شود که منجر به خستگی می شود. کاهش هورمون های زنانه مانند استروژن در دوران یائسگی ممکن است باعث گرگرفتگی شود که می تواند منجر به اختلال در خواب شود. گرگرفتگی دوره های کوتاهی است که در طی آن بدن بیش از حد گرم می شود و ممکن است پوست قرمز شود و چند ثانیه یا چند دقیقه طول بکشد. اگر این علائم در شب رخ دهند، می توانند خواب راحت را دشوار کرده و خستگی روز بعد را افزایش دهند.

3- مشکلات مربوط به غده تیروئید: تیروئید غده ای پروانه ای شکل در جلوی گردن است که متابولیسم را تنظیم می کند. زمانی که غده تیروئید کم کار است و سطوح ناکافی هورمون تیروئید تولید می کند (شرایطی که کم کاری تیروئید نامیده می شود)، می تواند باعث خستگی و سایر علائم شود. زنان بیشتر از مردان به بیماری تیروئید مبتلا می شوند و با افزایش سن میزان بروز آن افزایش می یابد.

4- رژیم غذایی: اگر فردی رژیم غذایی متعادلی نداشته باشد، ممکن است منجر به کمبود ویتامین شود که می تواند انرژی فرد را کاهش دهد. دو مورد از رایج ترین آنها کمبود ویتامین D و ویتامین B12 است. همچنین گاهی اوقات خستگی ناشی از کم آبی بدن است.

5- عادات بد خواب یا اختلالات خواب: واضح ترین دلیلی که باعث می شود احساس خستگی کنید، نخوابیدن کافی است که گاهی اوقات به دلیل عادت های بد خوابیدن ایجاد می شود. شب ها تا دیروقت بیدار ماندن و تماشای بیش از حد صفحه نمایش عاداتی هستند که قطعاً می توانند روی سطح انرژی افراد تأثیر بگذارند. افرادی که برنامه کاری دارند که باید تمام شب را بیدار بمانند، ممکن است در خواب آرام و عمیق دچار مشکل شوند. اما خواب ناکافی همچنین می تواند ناشی از بی خوابی یا کیفیت پایین خواب ناشی از استرس یا اختلالات خواب مانند آپنه انسدادی خواب باشد. در آپنه انسدادی خواب، بافت‌های گلو در طول خواب شل می‌شوند و به‌طور دوره‌ای راه هوایی را مسدود می‌کنند و باعث وقفه‌های تنفسی می‌شوند که خواب را مختل می‌کند.

۴۷۲۳۶

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا