سلامت خانواده

5 غذای سالم که به طور شگفت انگیزی باعث مرگ می شوند!

به گزارش خبرآنلاین، احتمالا می دانید که باید غذاهای خاص و کم مغذی را در حد اعتدال مصرف کرد، اما آیا می دانستید که در مصرف مواد مفید برای بدن نیز باید اعتدال را رعایت کنید؟

فرارو در این خبر نوشت: غذاهای خاصی وجود دارند که می توانید از آنها در رژیم غذایی سالم استفاده کنید و از فواید آنها بهره مند شوید، البته مصرف زیاد آنها مضر است. برخی از عوارض مصرف بیش از حد این غذاها ناخوشایند هستند، در حالی که برخی دیگر می توانند کشنده باشند! مصرف بیش از حد این پنج غذای سالم می تواند باعث مصرف بیش از حد و مرگ شود!

هویج

هویج به دلیل سطوح بالای بتاکاروتن ارزش دارد که برای بینایی خوب و تقویت سیستم ایمنی ضروری است. اما در مصرف هویج باید احتیاط کرد. خوردن بیش از حد هویج می تواند منجر به کاروتنمی شود، اختلالی که در آن بتاکاروتن بیش از حد در خون وجود دارد. این اختلال می تواند پوست را نارنجی کند!

خوشبختانه عوارض جانبی کاروتنمی فراتر از تغییر رنگ پوست نیست. پوست نارنجی می تواند تکان دهنده و ترسناک باشد، اما برای سلامت کلی بدن مضر نیست. برخی از افراد از هویج برای رنگ آمیزی و برنزه کردن پوست استفاده می کنند، اما کارشناسان توصیه می کنند که از مصرف زیاد هویج خودداری کنید. مصرف روزانه 20 تا 50 میلی گرم بتاکاروتن برای بدن مفید است. این مقدار برابر با مصرف 10 هویج در روز است. پس جای نگرانی زیاد نیست.

موز

موز سرشار از پتاسیم است و اغلب به دلیل فواید آن برای سلامت قلب مورد توجه قرار می گیرد. با این حال، مصرف بیش از حد موز نیز می تواند مضر باشد. وجود مقدار زیادی پتاسیم در خون می تواند خطرناک و حتی کشنده باشد! مصرف بیش از حد موز یا به طور کلی پتاسیم به ویژه برای کسانی که مشکلات کلیوی دارند خطرناک است، زیرا در این شرایط کلیه ها نمی توانند پتاسیم اضافی را از خون خارج کنند.

عوارض مصرف زیاد موز به این محدود نمی شود. موز حاوی سوربیتول، یک الکل قند طبیعی است که می تواند باعث گاز، نفخ و اسهال در مقادیر زیاد شود. فیبر اضافی و عوارض جانبی آن نیز باید در نظر گرفته شود. بهتر است خود را به یک عدد موز در روز محدود کنید و ترجیحاً آن را در حوالی بعد از ظهر مصرف نکنید.

آب

آب یک ماده مغذی ضروری برای بدن است و بیشتر افراد سعی می کنند مصرف آب روزانه خود را افزایش دهند، اما حتی مصرف مایع حیات نیز محدودیت هایی دارد. نوشیدن بیش از حد آب می تواند باعث هیپوناترمی شود. هیپوناترمی در واقع یک عدم تعادل الکترولیتی در بدن است و زمانی رخ می دهد که سطح سدیم بدن خیلی پایین باشد. سدیم برای تعادل مایع درون سلولی و خارج سلولی ضروری است. کاهش بیش از حد سدیم در بدن باعث مشکلات جدی سلامتی می شود.

طبق تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۱ انجام شد، حداکثر مقدار آبی که بدن می تواند در یک ساعت پردازش کند، ۸۰۰ تا ۱۰۰ میلی لیتر است. مصرف بیشتر از این میزان شما را در معرض خطر هیپوناترمی قرار می دهد. همین چند ماه پیش، زنی در تعطیلات پس از نوشیدن چهار بطری آب در 20 دقیقه جان خود را از دست داد. پزشکان علت مرگ را مسمومیت با آب اعلام کردند. اگر فردی در مدت کوتاهی آب زیادی بنوشد به حدی که تعادل آب و نمک در بدن به هم بخورد، با خطرات جدیدی مواجه می شود.

ماهی تن

ماهی تن یکی از مغذی ترین ماهی های موجود است که دارای سطوح بالایی از ویتامین B12 و اسیدهای چرب امگا 3 است. متأسفانه، این مزایا با مقدار زیادی جیوه همراه است. ماهی تن بزرگتر جیوه را از آب و با تغذیه از ماهی های دیگر جذب می کند. همانطور که ممکن است حدس بزنید، خطرات مصرف بیش از حد جیوه بسیار جدی است. مصرف سطوح بالای جیوه می تواند برای مغز و سیستم عصبی مضر باشد.

آیا این خطرات به این معنی است که باید برای همیشه از کنسرو ماهی تن اجتناب کنیم؟ نه لزوما! این نیز به تعادل مصرف مربوط می شود. بهتر است فقط یک بار در هفته ماهی تن مصرف کنید و در روزهای دیگر غذاهای دریایی با سطح جیوه کمتر مانند ماهی آزاد یا میگو مصرف کنید.

آجیل برزیلی

آجیل برزیلی در نگاه اول برای بدن بسیار مفید است. آجیل برزیلی سرشار از چربی های مفید برای قلب است که به کاهش کلسترول بد کمک می کند و همچنین حاوی مقادیر زیادی سلنیوم است که عملکرد تیروئید را بهبود می بخشد و سیستم ایمنی را تقویت می کند. در حالی که سلنیوم در مقادیر کم برای بدن عالی است، مقدار بیش از حد آن می تواند سمی باشد، و با سطوح بالای سلنیوم در آجیل برزیلی، به راحتی می توانید خود را در معرض خطر قرار دهید!

یک آجیل برزیلی تقریباً دو برابر مقدار مورد نیاز یک بزرگسال در روز سلنیوم دارد. چهار تا پنج عدد آجیل برزیلی در روز نیز می تواند برای فرد خطرناک باشد. مصرف بیش از حد سلنیوم می تواند باعث ایجاد انواع مشکلات سلامتی شود. عوارض جانبی اولیه ممکن است شامل تنگی نفس، طعم فلزی در دهان، ریزش مو و شکنندگی ناخن ها باشد، در حالی که مصرف بیش از حد مداوم می تواند منجر به دستگاه گوارش، عصبی و یا حتی منجر به حمله قلبی شود.

۲۳۳۲۱۷

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا