سلامت خانواده

5 توصیه مفید؛ اگر در مورد آزمایشات پزشکی اضطراب دارید

زینب کامرانی: اگر شما فردی هستید که انتظار برای دریافت نتایج آزمایشات پزشکی و تجزیه و تحلیل را دشوار و از نظر روانی ناراحت کننده می بینید، ممکن است از ScanXiety رنج ببرید.

آیا نگران نتایج آزمایشات پزشکی هستید؟
چه در مورد نتایج آزمایش خون یا تجزیه و تحلیل برای تشخیص بیماری جدی یا هر نوع معاینه دیگری نگران باشید، ممکن است فرض کنید که نتیجه آزمایش بد خواهد بود، و حتی برخی ممکن است تا آنجا پیش بروند که فقط دانستن چیزی که آنها از آن رنج می برند ممکن است وضعیت آنها را بدتر کند. بسیاری از افرادی که منتظر نتایج آزمایشات پزشکی هستند، احساس اضطراب شدیدی را تجربه می کنند و آنقدر رایج است که به «اضطراب امتحان» معروف شده است.

علائم اضطراب برای نتایج معاینات پزشکی
احساس اضطراب می تواند در فعالیت های روزانه شما اختلال ایجاد کند و احساس درماندگی شما را تشدید کند که عبارتند از:

– مشکل در تمرکز
– خوابیدن سخته
– از ضربان قلب تندتر از حد معمول رنج می برید
– فشار خون بالاتر از حد طبیعی
– رنج دائمی از افکار ترسناک یا وسواسی
– ترس از ابتلا به بیماری یا بازگشت آن
– بی اشتهایی و نوسانات خلقی
– احساس تهوع
– نشان دادن علاقه کم به سرگرمی های معمول و فعالیت های مورد علاقه
– از تعریق زیاد رنج می برند

پس از مشاهده رفتار خود و اطمینان از اینکه از برخی یا تعداد بیشتری از علائم قبلی رنج می‌برید، باید بدانید که راه‌هایی وجود دارد که می‌تواند به شما در رسیدن به آرامش، آگاهی و کنترل احساساتتان در زمان انتظار کمک کند.
در اینجا نکات اصلی ما برای کاهش اضطراب در انتظار نتایج هر آزمایش پزشکی، اعم از ام آر آی، سی تی اسکن، اشعه ایکس، سونوگرافی، بیوپسی یا هر آزمایش دیگری است:

1- به یاد داشته باشید که احساسات شما طبیعی است
انتظار برای نتایج آزمایش و بررسی ها می تواند یک تجربه مهم و استرس زا باشد. اگر احساس اضطراب، استرس یا افسردگی می کنید، مطمئن باشید که احساسات شما طبیعی است و برای بسیاری از افراد، صرف نظر از سن یا وضعیت سلامتی، قابل درک است.
اغلب اوقات، رنجش ناشی از اضطراب می تواند احساسات شما را بدتر کند. اگرچه نادیده گرفتن اضطراب می تواند وسوسه انگیز باشد، اما روشن کردن احساسات خود برای خود و پذیرش آنها می تواند به شما در غلبه بر مشکل کمک کند. پس در نظر داشته باشید که افکار خود را بنویسید یا احساسات خود را با یکی از اعضای خانواده یا عزیزانتان در میان بگذارید.

2- بدترین را تصور نکنید
به راحتی می توان حدس زد که چون پزشک از شما خواسته است آزمایش پزشکی خاصی انجام دهید، لزوماً به این معنی است که شما بیماری یا وضعیت سلامت خاصی دارید. اما این نوع تفکر منفی هرگز درست نیست.
اغلب اوقات، یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی ممکن است آزمایش هایی را برای رد بیماری ها یا شرایط خاص یا صرفاً به عنوان یک اقدام احتیاطی تجویز کند. بنابراین، مهم است که به یاد داشته باشید که انجام معاینه یا تجزیه و تحلیل پزشکی به خودی خود به این معنی نیست که چیزی اشتباه است.

3- قدم هایی بردارید که به شما حس قدرت و کنترل می دهد
در حالی که منتظر نتایج آزمایشات پزشکی هستید، ممکن است احساس درماندگی کنید. این درماندگی، یا احساس خارج از کنترل، می تواند شما را به شدت مضطرب کند. اما مراحلی وجود دارد که می توانید برای احساس کنترل بیشتر انجام دهید. به عنوان مثال، هنگامی که به پزشک خود مراجعه می کنید، یادداشت برداری کنید تا به شما کمک کند در مورد آنچه می خواهید صحبت کنید، یادداشت کنید.
در مورد آزمون و زمان دریافت نتایج سؤالات بپرسید و دقیقاً بپرسید که چگونه نتایج را دریافت خواهید کرد، چه از طریق تلفن، چه حضوری یا از طریق ایمیل. دانستن اینکه چه زمانی و چگونه انتظار نتایج را داشته باشید می تواند به شما کمک کند آرامش داشته باشید و احساسات خود را کنترل کنید.

4- در جستجوی اینترنتی زیاده روی نکنید
اینترنت مملو از اطلاعات در مورد بیماری ها، شرایط سلامتی و نتایج آزمایش های مختلف پزشکی است، اما این بدان معنا نیست که همه شرایط برای شما صدق می کند، زیرا بسیاری از اطلاعاتی که پیدا می کنید ممکن است اشتباه یا گمراه کننده باشند.
علاوه بر این، خواندن اطلاعات در مورد بیماری ها در اینترنت ممکن است استرس و اضطراب غیر ضروری را در زمان انتظار برای نتایج افزایش دهد. بنابراین، کارشناسان همیشه توصیه می کنند به جای جستجوی اطلاعات در اینترنت، ابتدا با پزشک صحبت کنید.

5 توصیه مفید؛ اگر در مورد آزمایشات پزشکی اضطراب دارید

5- تعادل بین مشغله و آرامش را حفظ کنید
برای برخی از افرادی که در هنگام انتظار احساس اضطراب می کنند، پرت کردن حواس خود و پر کردن زمان خود با فعالیت ها بهترین راه برای مقابله با آن و احساس آرامش کمی است.
در برخورد با دیگران، فرصتی برای آرام کردن ذهن و دنبال کردن فعالیت‌های متفکرانه، مانند دعا، مراقبه یا تمرین‌های تنفسی، ممکن است بهترین باشد. اینها را امتحان کنید و آنچه را که برای شما مناسب است پیدا کنید.
به طور کلی، مهم است که کارهایی را انجام دهید که معمولاً از آن لذت می برید و در حالی که منتظر نتایج آزمایشات و معاینات پزشکی هستید، به زندگی عادی خود ادامه دهید. به عنوان مثال، وقت خود را با خانواده و دوستان بگذرانید، به سرگرمی های مورد علاقه خود بپردازید و یک برنامه خواب منظم داشته باشید.
اگر از اضطراب شدید رنج می برید، لازم است برای بررسی علل مشکل، اقدامات رفتاری لازم و افزایش سلامت روان خود با روانشناس متخصص مشورت کنید.

منبع: الجزیره

۴۷۲۳۲

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا