سلامت خانواده

5 ترس مهم کودکان کلاس اولی چیست؟

به گزارش خبرآنلاین، همانطور که می دانیم ورود به مدرسه برای هر فردی هیجان انگیزترین لحظه کودکی است. والدین می دانند که وقتی فرزندشان وارد مدرسه می شود، دریچه ای جدید به سوی دنیایی جدید با هدف و ویژگی های خاص به روی آنها باز می شود.

تسنیم در این خبر نوشت: در این محیط ناشناخته و مبهم، کودک مهارت های خواندن، نوشتن و حساب را به دست می آورد و برای دنیای متلاطم فردا و آینده آماده می شود، بنابراین والدین باید فرزند خود را برای ورود به محیط جدید یعنی مدرسه آماده کنند.

شکل گیری شخصیت کودک و چگونگی رشد روانی او بیش از هر چیز به عملکرد خانه و مدرسه بستگی دارد. در جامعه ما بسیاری از خانواده ها اطلاعات کمی در مورد نیازهای رشد و سلامت روان فرزند خود دارند و به همین دلیل در بین کودکانی که وارد مدرسه می شوند، بسیاری از آنها در ابعاد مختلف رفتاری، عاطفی و شناختی دچار مشکلات قابل توجهی هستند.

رفتن به کلاس اول یکی از جالب ترین و لذت بخش ترین اتفاقات دوران کودکی است. مدرسه در حالی که می تواند محیطی امن و شاد برای کودکان باشد، می تواند محیطی پر از تنش و اضطراب برای آنها نیز باشد.

کودک خردسال دیروز دانش آموز امروزی می شود و مدرسه رفتن مهم ترین وظیفه او محسوب می شود. این در حالی است که تا چند روز پیش که کودک در خانه بازی می کرد، نیازی به تلاش برای بزرگ شدن و قبول مسئولیت نداشت. این تغییر در زندگی کودک باعث می شود که او در خانواده کمی پرتوقع، بداخلاق و بداخلاق شود، تا جایی که گاهی از مادر یا پدرش انتظار دارد به جای او تکالیف مدرسه را انجام دهند، وظایف شخصی او را بر عهده بگیرند و حتی لباس بپوشند. او او را بپوشان

گروهی از کودکان برای اولین روز مدرسه روز شماری می کنند و گروهی دیگر از مواجهه با مدرسه می ترسند. مدرسه رفتن از یک سو مقدمه ای برای آغاز دوستی ها و تلاش جمعی فرزندان است و از سوی دیگر زمان جدایی از والدین و دوری از محیط خانه و یا حتی پذیرش برخی بی عدالتی هاست.

کلاس در عین حال که محلی برای تجمع و اتحاد گروهی است، می تواند محلی برای شروع و رشد اضطراب و نگرانی کودک نیز باشد. در این میان نقش والدین و خانواده فرزندان از یک سو و معلمان و مربیان مدرسه از سوی دیگر بسیار حساس و مهم است.

بیشتر کودکان نگران این هستند که چگونه نیازهای اساسی خود را برآورده کنند و هیچ ایده ای از خواسته ها و انتظارات والدین خود ندارند. موضوعاتی که ذهن بچه های کلاس اولی را در محیط مدرسه به خود مشغول می کند و باعث ترس و اضطراب آنها می شود با ایده هایی که والدین دارند بسیار متفاوت است. در نتیجه کمتر قادر به درک وضعیت فرزندشان هستند و به او در حل مشکل کمک می کنند.

در ادامه مواردی که می تواند باعث نگرانی کودکان کلاس اول شود را بیان می کنیم:

اگر گم شدم چه کار کنم؟

برای کودکان خردسال، مدرسه فضایی ناشناخته با اتاق های بی شماری است که می توانند در آن گم شوند!

برای کاهش ترس و اضطراب کودک، ضمن هماهنگی با مسئولین مدرسه، او را با حیاط و سایر محیط های مورد نیاز آشنا کنید. به کودک اجازه دهید کلاس ها و محیط مدرسه را ببیند و با آن ارتباط عاطفی برقرار کند. مسئولان مدرسه به ویژه معلم کلاس کودک را بشناسید و زمینه معرفی و گفتگوی او با معلم را فراهم کنید. این کار باعث آرامش کودک می شود و نگرانی های او را تا حد زیادی کاهش می دهد.

اگر فرزند شما از سرویس های مدرسه استفاده می کند، ممکن است از پرسه زدن در حیاط و راهروهای مدرسه بترسد. در چنین شرایطی، بهتر است با مراجعه به سرویس مدرسه یا بردن او به مدرسه در روزهای اول بازگشایی مدرسه، به او کمک کنید تا مسیر مدرسه را پیدا کند. وجود تابلوهای برجسته مانند میدان یا فروشگاه های بزرگ یا سینما در مسیر مدرسه می تواند ضمن شناخت مسیر، اعتماد به نفس بیشتری را در کودک ایجاد کند.

محل کلاس و نام معلمش را به او یاد بدهید و چند بار با او تمرین کنید تا اگر در مدرسه گم شد به راحتی کلاسش را پیدا کند یا از معلمش کمک بگیرد.

نحوه برخورد والدین با این مسائل بسیار مهم است. اگر کودک از چهره و نگاه والدین احساس نگرانی و استرس کند، اضطراب روحی او بیشتر شده و نصیحت و راهنمایی ما نتیجه معکوس خواهد داشت. پس لازم است والدین در این رابطه تسلط داشته باشند.

من بدون تو می ترسم!

اکثر کودکان در روز اول مدرسه زمانی که از والدین خود جدا می شوند مضطرب و آشفته می شوند و این امری طبیعی است و اگر کودک در این زمینه مورد سرزنش و انتقاد والدین و مسئولان مدرسه قرار گیرد، اعتماد به نفس خود را از دست می دهد و با مشکلات زیادی روبرو می شود زیرا او بوجود خواهد آمد.

به خاطر داشته باشید که در چنین شرایطی به کودک اطمینان دهید که می تواند در مدرسه دوستان جدیدی پیدا کند و در صورت نیاز از آنها کمک بگیرد. برای حل این مشکل، برخی از معلمان به کودکان اجازه می دهند تا چند روز کتاب یا یکی از اسباب بازی های مورد علاقه خود را به کلاس بیاورند.

همانطور که قرار است هر روز فرزندتان را تحویل بگیرید، اطمینان از اینکه در زمان تعطیلی مدرسه منتظر او خواهید بود، اضطراب او را کاهش می دهد. بیان خاطرات شاد دوران کودکی والدین از مدرسه می تواند در آرامش کودک ضمن همذات پنداری با آنها نقش موثری داشته باشد. اگر با وجود به کارگیری تمام راهکارها و راهکارهای معلم در هفته اول نتوانستید فرزندتان را جدا کنید تا او را به مدرسه ببرید، در اسرع وقت به مشاور روانشناسی کودک مراجعه کنید.

دست مدرسه کجاست؟!

در اکثر مدارس سرویس های بهداشتی بیرون از ساختمان اصلی مدرسه قرار دارند و برای بچه ها دانستن محل سرویس بهداشتی یکی از مهم ترین چالش های ذهنی آنهاست و حتی باعث می شود به دلیل این مشکل علاقه ای به مدرسه رفتن نشان ندهند.

یادتان باشد بهتر است با همکاری مربیان محل دستشویی را از قبل به کودکتان نشان دهید تا در زمان نیاز دچار سردرگمی و اضطراب نشود. زیپ، دکمه و بند شلوار معمولاً رفتن به دستشویی را برای کودکان دشوار می کند. بهتر است در انتخاب لباس مدرسه به این نکته مهم توجه کنید. بی توجهی به این موارد ممکن است باعث عدم استفاده کودک از دستشویی شود و آسیب های جسمی و روحی جبران ناپذیری به او وارد کند.

نگرانی از بسته بودن و باز نشدن توالت فرنگی یکی از مشکلاتی است که ذهن کودک را به خود مشغول می کند! در این رابطه مسئولان مدرسه باید چاره ای بیندیشند و آرامش خاطر کودک را فراهم کنند.

اگر گرسنه باشم چه کنم؟

یکی از دغدغه های کودک در مدرسه تغذیه است، بدون نگرانی در خانه به بسیاری از غذاها دسترسی دارد، اما در مدرسه ممکن است این شرایط برای او فراهم نشود و یا مکان مناسبی برای خوردن غذا پیدا نکند. یادتان باشد بهتر است مادر در تهیه وعده های غذایی روزانه از او کمک بخواهد تا فرزندش بداند چه چیزی را با خود به مدرسه ببرد و با آمادگی ذهنی نصف روز را بخورد. بهتر است خانواده و معلمان شرایطی را فراهم کنند که کودکان با هم و حتی با هم غذا بخورند، تاثیر آموزشی این کار بسیار ارزشمند است و می تواند روحیه مشارکت و قدرت تعامل کودکان را افزایش دهد.

چه کسی دوست من خواهد بود؟

یکی از مسائل دیگری که اکثر بچه ها به آن فکر می کنند این است که آیا می توانند در مدرسه دوست پیدا کنند یا خیر. این فکر باعث ایجاد ترس و اضطراب در آنها می شود. در روزهای اول مدرسه فرزندتان را همراهی کنید و با معرفی او به معلم و همکلاسی هایش به او آرامش بدهید. سعی کنید با رفتارهای قابل مشاهده اعتماد خود را به معلمان و مربیان مدرسه نشان دهید تا فرزندتان احساس امنیت کند. او آنچه را که نیاز داشت به دست آورد.

به عبارت دیگر، اگر والدین نسبت به شایستگی و شایستگی معلمان، مربیان و مدیران مدارس تردید داشته باشند، این احساس مستقیماً به کودک منتقل می شود و او را دچار اضطراب و نگرانی می کند.

به یاد داشته باشید که کودک مضطرب و نگران در مدرسه آمادگی عاطفی و روانی لازم را ندارد و این موضوع می تواند بر توجه، تمرکز و کیفیت یادگیری و سپس پیشرفت تحصیلی او تاثیر منفی بگذارد. عواملی را که بر سلامت روان فرزندمان تأثیر می گذارد، شناسایی و کاهش دهیم. اگر والدین کلاس اولی مهارت کافی برای شناخت این عوامل را ندارند باید راهنمایی های لازم را از معلم فرزند خود دریافت کنند و در این راه مراجعه به مشاور کودک می تواند زودتر به آنها کمک کند. به رسیدن به این هدف کمک کند.

47217

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا