سلامت خانواده

4 نکته ای که باید قبل از مصرف داروهای روانپزشکی در نظر بگیرید

علی سلیمی: به طور کلی، تحقیقات نشان می دهد که ترکیبی از روان درمانی و دارو درمانی موثرترین درمان برای بسیاری از اختلالات است، اما این سوال که آیا داروهای روانپزشکی ارزش عوارض جانبی خود را دارند یا خیر، موضوع بحث قابل توجهی است. پاسخ قطعی وجود ندارد، اما بسیاری از افراد ممکن است مشکلاتی داشته باشند که حداقل استفاده کوتاه مدت از دارو می تواند کمک کننده باشد.

این نکات می تواند به شما در تصمیم گیری در مورد استفاده یا عدم استفاده از داروهای روانپزشکی کمک کند.

1- آیا مشکلات شما به طور قابل توجهی با زندگی روزمره شما تداخل دارد؟

بسیاری از افراد ممکن است با مشکلاتی مرتبط با افسردگی، اضطراب یا سایر اختلالات روانی مواجه شوند که تا حدی بر فعالیت ها و روابط آنها تأثیر می گذارد، اما برخی دیگر ممکن است به حدی با مشکلات خود دست و پنجه نرم کنند که حتی نتوانند صبح ها از رختخواب خارج شوند. در این موارد، دارو برای بازگشت فرد به زندگی عادی ضروری است.

2- آیا ترس شما از عوارض جانبی یا سایر عواقب دارویی مانع از مصرف آنها می شود؟

بسیاری از مردم نگران عوارض جانبی داروهای روانپزشکی مانند خستگی، افزایش یا کاهش وزن، تغییر در اشتها یا میل جنسی هستند. این نگرانی ها بیجا نیست و کاملاً موجه است. اما به جای رفتن به گوگل یا رسانه های اجتماعی، صحبت با یک متخصص مورد اعتماد می تواند به شما در درک خطرات احتمالی داروها برای شرایط خاص خود کمک کند.

3- آیا نگران برچسب های اجتماعی هستید؟

بسیاری از مردم هنوز بر این باورند که مصرف دارو برای یک بیماری روانی به این معنی است که آنها به اندازه کافی برای بهبودی تلاش نمی کنند یا فقط باید دید مثبت تری به زندگی داشته باشند. مصرف دارو به این معنا نیست که شما به دنبال راهی آسان برای برون رفت از مشکلات سلامت روان خود هستید. به عنوان مثال، اگر فردی مبتلا به دیابت تشخیص داده شود، کسی او را به خاطر استفاده از انسولین سرزنش نمی کند. مغز نیز عضوی از بدن است و اگر دارویی وجود دارد که می تواند به عملکرد بهتر مغز شما کمک کند تا بتوانید زندگی بهتری داشته باشید، منطقی است که آن را امتحان کنید.

4 نکته ای که باید قبل از مصرف داروهای روانپزشکی در نظر بگیرید

4- سابقه خانوادگی اختلالات روانی شما چیست؟

مهم است که سابقه خانوادگی خود را بررسی کنید. بسیاری از اختلالات سلامت روان زمینه ژنتیکی دارند و در خانواده ها دیده می شوند و دانستن سابقه خانوادگی می تواند به شما در تصمیم گیری آگاهانه کمک کند. این امر به ویژه در صورتی صادق است که اعضای خانواده شما داروهایی مصرف کرده باشند که منجر به عوارض جانبی نامطلوب شده است.

منبع: psychologytoday

بیشتر بخوانید: ناامیدی با مغز ما چه می کند

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا