اخبار سلامت

32 درصد جمعیت کشور تا سال 1430 سالمند می شوند

به گزارش گروه اجتماعی سلامت جو ، علیرضا زالی در مراسم افتتاحیه مرکز خدمات جامع سلامت دوستدار سالمندان لواسان با اشاره به پویایی نظام سلامت کشور که مبتنی بر مراقبت های اولیه سلامت است، اظهار داشت: این مرکز خدمات جامع سلامت دوستدار سالمندان است. پیاده سازی برنامه های کاربردی یکپارچه وجود دارد.

وی مراقبت از جمعیت سالمند را یکی از مهم ترین مسائلی است که کشور را تحت تاثیر قرار می دهد و گفت: پیش بینی اولیه در ایران نشان می دهد که جمعیت به ناچار به سمت سالمندی در حال حرکت است. به طوری که تا سال 1430 حدود 32 درصد از جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می دهند.

به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بر اساس تعریف، اگر این رقم بین 14 تا 21 درصد باشد، کشور سالمند و اگر بالای 21 درصد باشد، کشور فوق سالمند محسوب می شود.

وی با بیان اینکه اقدامات مدیریتی برای رفع نیازهای سالمندان تنها به بهداشت و درمان محدود نمی شود، گفت: نشاط، رفاه، خوداشتغالی، درآمد کافی و تامین امنیت اقتصادی از جمله نیازهای جمعیت سالمند است.

زالی با تاکید بر ضرورت تعریف نظام جامع تامین اجتماعی چند لایه برای سالمندان افزود: این نظام باید پیشرو باشد تا تمامی ابعاد آسیب پذیری جامعه را پوشش دهد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان تفاوت‌های ساختاری که در خانواده ایرانی در سال‌های اخیر رخ داده است، گفت: در خانواده‌های بزرگ سالمندان از سلامت روان بالاتری برخوردارند اما تغییر الگوی جمعیتی ایران و گرایش آن به شهرنشینی. تعداد خانواده ها را کاهش داده است. و این تغییر موضوع سالمندی را جدی تر می کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه با توجه به توسعه فناوری و تغییر سبک زندگی و شهرنشینی، شکاف بین نسل ها در حال توسعه است، گفت: در گذشته سازوکارهای احساسی در فضای بین نسلی فراهم می شد، اما در حال حاضر ناهمگونی در خانواده ها وجود دارد. یک نسل دیده می شود.

زالی یکی دیگر از موضوعات مهم را زنانه شدن جمعیت سالمند کشور دانست و گفت: زنان از نظر فیزیولوژیکی آسیب پذیرتر هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه تا سال 1410 تعداد افراد مجرد به یک میلیون نفر می رسد، بر ضرورت برنامه ریزی و ارائه اقدامات مناسب برای رفع این چالش تاکید کرد.

وی اجرای این برنامه با همت معاونت بهداشتی دانشگاه و شبکه بهداشت و درمان شمیرانات را یک فکر و الگو اعلام کرد و ادامه داد: مراکز خدمات رسانی باید در راستای مراقبت و حمایت از سالمندان با نگاهی آبرومندانه فعالیت کنند. و فضای دوستانه سالمندان.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: بر اساس چک لیست های موجود در سطح کشور، بر اساس برنامه تلفیقی سالمندان، امکان ایجاد مرکز دوستدار سالمند در 12 مرکز از 112 مرکز جامع سلامت تابعه وجود دارد. به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی. این شاخص ها شامل کفپوش، فضای فیزیکی، آموزش، سیستم غربالگری و طراحی آبرومندانه ارائه خدمات است و اگر مرکزی به 70 درصد این شاخص ها دست یابد، بستر مناسبی برای یک مرکز دوستدار سالمند محسوب می شود.

زالی سرانه جمعیت سالمند در لواسان را بالاترین سرانه جمعیت سالمند پایتخت اعلام کرد و افزود: سالمندان کشور 9 تا 10 درصد جمعیت را تشکیل می دهند در حالی که این رقم در لواسان 15 درصد است و این رقم. انتخاب این مرکز برای اجرای طرح را نشان می دهد. بسیار مناسب بوده است.

وی افزود: استان تهران نیز جزو استان های سالمند محسوب می شود که البته استان گیلان بیشترین سرانه سالمندان و سیستان و بلوچستان کمترین میزان سرانه سالمندی را در کل کشور دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: در مراکز دوستدار سالمندان بیش از هر چیز به آموزش های پیشگیرانه نیاز است تا از بسیاری از خطرات جلوگیری شود، این نیاز در مرکز لواسان برآورده شده است.

وی نکته دوم را طبقه بندی هوشمند عوامل خطر عنوان کرد. وی گفت: با توجه به بستری که سامانه «اپل» ارائه کرده، این طبقه بندی دقیقتر شده است. باید از رسانه های کشور برای تشویق مردم به ثبت اطلاعات در سامانه سیب استفاده کنیم تا اولین قدم ورود مردم به حوزه دریافت خدمات سیستمی برداشته شود.

زالی تصریح کرد: یکی دیگر از نقاط قوت این مرکز این است که برخی اقدامات در حوزه سالمندی کم تلقی می شود. به عنوان مثال تنها صحبت با یک سالمند ممکن است بسیاری از مشکلات روحی و روانی او را حل کند، این نگاه جامع در مرکز لواسان وجود دارد.

فرمود: بسیاری از بیماری های دوران پیری زوال آور است; بسیاری از کشورها مانند آلزایمر و پارکینسون، انزوای کامل سالمندان را یکی از عوامل افزایش آسیب پذیری آنها می دانند. خوشبختانه فرهنگ ایرانی اجازه نمی دهد سالمندان به سرای سالمندان اعزام شوند و از این نظر باید این فرهنگ حفظ شود.

زالی در پایان ضمن تشکر از زحمات معاونت بهداشت دانشگاه، شبکه بهداشت و درمان شمیرانات، خیرین و مردم گفت: در مراکز دوستدار سالمند بیش از هر مرکز دیگری به الگوی مترقی خانه های مشارکت مردمی نیاز است. امیدوارم این الگو الگوی موفقی در کشور باشد. تبدیل شود

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا