سلامت خانواده

30 میلیارد تومان به گندمکاران پرداخت شد

به گزارش ایسنا، دکتر محمد مخبر بعدازظهر امروز جمعه (18 خرداد) با همراهی وزیر جهاد کشاورزی در جریان کار سامانه های پهنه بندی کشاورزی برای ثبت اطلاعات کشاورزان بر اساس سامانه هوشمند سامانه سمکا (اطلاعات مکانی کشاورزی ایران) بازدید کرد. . میزان کاشت و برداشت محصولات با کمک تصاویر ماهواره ای، سامانه سیفا (خرید گندم)، سامانه پایش و پایش هوشمند زنجیره طیور، سامانه ذخیره استراتژیک و سامانه کنترل کود کود پایش شد.

سرپرست ریاست جمهوری در این بازدید از راه اندازی مرکز پایش و جمع آوری اطلاعات کشاورزی کشور به صورت آنلاین از وزارت جهاد کشاورزی تشکر کرد. وی گفت: مدیریت قیمت و فراوانی محصولات کشاورزی یکی از مهمترین ماموریت های وزارت جهاد کشاورزی با کمک سامانه های اطلاعاتی مرکز پایش اطلاعات کشاورزی ایران است.

دکتر مخبر همچنین با اشاره به تلاش های این وزارتخانه طی سه سال اخیر در راستای مدیریت و آرامش بخشی به بازار محصولات کشاورزی و محصولات دامی و نهاده ها در کشور تصریح کرد: امنیت غذایی یکی از مولفه های مهم کشور است. مرجعی که باید در این زمینه برنامه ریزی شود. باید با تاکید بر حداقل زمان برای دستیابی به اهداف پیش بینی شده تدوین و اجرا شود.

سرپرست رئیس جمهور ارتقای بهره وری در تولیدات کشاورزی، استفاده از فناوری های روز، مدیریت آب و سیاست گذاری صحیح را از مهم ترین مولفه های سیاست های کشاورزی و دامپروری کشور در راستای امنیت غذایی پایدار عنوان کرد و گفت: بخش کشاورزی به عنوان یکی از مهم ترین مولفه های سیاست های کشاورزی و دامپروری کشور در راستای امنیت غذایی پایدار است. یکی از بخش‌هایی است که مردم می‌توانند بیشترین ورود را در این حوزه اقتصادی داشته باشند و باید با حضور و مدیریت مردم، وابستگی دولت و نیاز مبادلات ارزی در این حوزه به حداقل برسد.

دکتر مخبر همچنین بر لزوم توجه به هزینه حمل و نقل محصولات کشاورزی، دامی و باغی از نظر جغرافیایی، گسترش کشت فراسرزمینی، تکمیل و به روز رسانی الگوی کشت و کنترل واردات محصولات کشاورزی تاکید کرد. .

سرپرست رئیس جمهور افزود: توجه به تولید در دولت سیزدهم تمرکز جدی بود و به لطف خدا در حوزه کشاورزی و دام، تولید گندم و مرغ و وضعیت گوشت به نقطه نسبتا خوبی رسیده ایم.

وی ادامه داد: راندمان بخش کشاورزی و تولید تناژ در هکتار باید مدیریت شود. همچنین اگر مصرف آب در بخش کشاورزی مدیریت شود چندین برابر نیاز آبی کشور در این بخش خواهیم داشت.

وی افزود: وضعیت ذخایر استراتژیک محصولات کشاورزی با تلاش وزارت جهاد کشاورزی، سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی نسبت به 5 سال گذشته بی سابقه بوده و در برخی محصولات نیز ذخایر کافی وجود داشته است. تا 9 ماه ساخته شده است.

سرپرست رئیس جمهور در خصوص مطالبات گندمکاران تصریح کرد: تاکنون نزدیک به 40 هزار میلیارد تومان گندم خریداری شده که 30 هزار میلیارد تومان آن به کشاورزان پرداخت شده و مابقی مطالبات آنها نیز پرداخت می شود. به زودی.

محمدعلی نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی نیز بهبود شاخص های مهم کشاورزی از جمله افزایش نرخ رشد ارزش افزوده از منفی 4.6 درصد در بهار سال گذشته به مثبت 0.5 درصد در زمستان 1402 را عنوان کرد. همچنین افزایش یک میلیارد دلاری صادرات. وی در سال گذشته نسبت به سال 1401 تاکید کرد: حداکثر سازی تولید و صادرات محصولات کشاورزی یکی از مهمترین سیاست های این وزارتخانه در دولت سیزدهم بوده است و با تلاش این وزارتخانه در 3 سال گذشته، ذخیره کالاهای اساسی کالا به بهترین حالت خود رسیده و تمامی نیاز تولیدکنندگان به نهاده دام تا پایان شهریور ماه تامین شده است.

همچنین در این بازدید گزارشی از کنترل نقطه به نقطه تورم مواد غذایی و رساندن آن به زیر 23 درصد در سال 1403، روند خرید گندم از کشاورزان در سال جاری، مدیریت تولید محصولات اساسی در بخش کشاورزی مقایسه برنامه و درصد تحقق جوجه ریزی به تفکیک استان از ابتدای خرداد تا کنون، ذخیره و میزان موجودی 65 هزار تن مرغ، میزان فروش و ذخایر نهاده های دامی کشور ذخیره یک میلیون و 213 هزار تن ذرت، 743 هزار تن کنجاله سویا و 248 هزار تن جو و همچنین 442 هزار تن ذخیره کود کشور در سال جاری و برنامه ریزی برای رسیدن به 700 هزار تن کشت پاییزه ارائه شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا