اخبار سلامت

3میلیون خدمت درمانی در اربعین/گرمازدگی بیشترین مشکل زائران

جعفر میادفر در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی سلامت جو ، درباره اقدامات کمیته بهداشت و درمان اربعین حسینی در داخل مرزهای کشور اظهار داشت: پیش از آغاز ایام اربعین، اورژانس کشور 573 پیش ثابت را تقویت کرده است. – پایگاه های اورژانس بیمارستانی، اعزام 271 آمبولانس و 44 اتوبوس. آمبولانس و 14 دستگاه موتورلانس به هشت مرز، استقرار 16 بالگرد اورژانس هوایی، راه اندازی 10 بیمارستان و 6 درمانگاه صحرایی و اعزام کادر پزشکی به بیمارستان های مرزی برای خدمت رسانی به زائران اربعین.

وی افزود: در ایام اربعین بیش از 3 میلیون و 283 هزار خدمات درمانی به زائران ارائه شده است. از این تعداد بیش از 264 هزار مورد توسط اورژانس پیش بیمارستانی، 95 هزار مورد در مراکز درمانی، 170 هزار مورد در مراکز جامع سلامت و بیش از دو میلیون و 451 هزار مورد توسط تیم های عفونی، 4 هزار مورد انجام شده است. و 400 سرویس پزشکان متخصص ایرانی و بیش از 45 هزار و 500 خدمت توسط هلال احمر ارائه شده است.

رئیس کمیته بهداشت و درمان اربعین حسینی به تردد زائران پاکستان، افغانستان و هند از مرزهای کشور به عراق اشاره کرد و ادامه داد: بیش از 70 هزار و 339 خدمات بهداشتی و درمانی به اتباع سایر کشورها ارائه شده است. کشورهای داخل ایران

میادافر از ارائه بیش از 2 میلیون و 987 هزار مورد خدمات بهداشتی و درمانی پیشگیرانه در ایام اربعین خبر داد و گفت: در این ایام بیش از 114 هزار مورد بازرسی بهداشتی، بیش از 49 هزار و 700 مورد آموزش بهداشت به زائران و بیش از دو میلیون مورد 800 هزار آموزش بهداشتی به زائران ارائه شده است.

وی مهمترین دلیل مراجعه مردم به مراکز درمانی و اورژانس در ایام اربعین را مربوط به گرمازدگی عنوان کرد و گفت: بیش از 15 هزار و 700 نفر با علائم گرمازدگی به درمانگاه های پایانه های مرزی کشور مراجعه کرده اند که از این تعداد 6 هزار نفر تحت درمان قرار گرفتند. 9100 نفر با سرم درمان و 650 نفر به بیمارستان ها اعزام شدند.

رئیس کمیته بهداشت و درمان اربعین حسینی از اعزام ۷ هزار و ۷۵۳ بیمار مصدوم و بیمار توسط اورژانس پیش بیمارستانی به مراکز درمانی ثابت و سیار خبر داد و اظهار داشت: در این روزها هزار و ۶۸۰ واحد خون به مراکز درمانی ثابت و سیار ارسال شده است. مرزهای غربی کشور برای جراحی و 100 درصد نیاز مراکز است.» درمان برای فرآورده های خونی ارائه شده است. همچنین در این مدت 5 هزار و 793 زائر در بیمارستان ها بستری شدند که از این تعداد 558 نفر تحت عمل اورژانس قرار گرفتند.

وی ادامه داد: در ایام اربعین 15 هزار و 778 نفر دچار گرمازدگی، 4 هزار و 868 نفر مشکل گوارشی، 2 هزار و 325 نفر ناراحتی قلبی و یک هزار و 862 نفر دچار مشکلات تنفسی شدند که همگی خدمات درمانی لازم را دریافت کردند. به بیش از 347 زن باردار خدمات درمانی لازم ارائه شد.

رئیس کمیته بهداشت و درمان اربعین حسینی خاطرنشان کرد: در طرح اربعین حسینی سال 1403 به دلیل وقوع حوادث رانندگی یا بیماری های مختلف، 480 مصدوم و بیمار از کشور عراق به چهار مرز مهران خسروی اعزام شدند. شلمچه و چذابه و توسط تیم های پزشکی و پیش بیمارستانی اعزام شدند. برای ادامه روند درمان از تریاژ به مراکز درمانی منتقل شدند.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا