اخبار سلامت

24 میلیون زن باردار در جهان در خانه زایمان می کنند/ ایران می تواند الگوی موفق سلامت مادران باشد

به گزارش گروه اجتماعی سلامت جو ، در همایش بین المللی پوشش همگانی سلامت با برنامه سلامت خانواده و نظام ارجاع که با حضور نمایندگان 17 کشور جهان در چند پنل تخصصی با موضوعاتی همچون برنامه سلامت نوزادان برگزار شد. فن آوری های جدید و بهبود روش های نظارت و ارزیابی. به منظور ارتقای کیفیت خدمات سلامت، تسریع نتایج سلامت نوزادان، نقش تحول بخش بیمارستان در تقویت مراقبت های اولیه بهداشتی، همسویی نظام آموزشی حرفه های بهداشتی با توجه به نیازهای مراقبت های بهداشتی اولیه، برخی موارد مطرح شدند.

دکتر گاگان گوپتا; نماینده یونیسف که در خصوص تلفیق برنامه سلامت نوزادان در این کنگره سخنرانی کرد، گفت: از همه همکاران بهداشتی در سراسر جهان و سایر مسئولانی که به ما کمک می کنند تا امروز سلامت مردم جهان را افزایش دهیم تشکر می کنم. نگرانی این است که چگونه می توان مرگ و میر مادران را کاهش داد. از زنان باردار، نوزادان و کودکان جلوگیری کنید.

وی وضعیت برخی از کشورهای خاورمیانه و آفریقا را نامطلوب توصیف کرد و ادامه داد: در اواسط دوره آزمایشی قرار داریم در حالی که مداخلات بهداشتی ما در منطقه طی پنج سال گذشته تغییر چندانی نکرده است.

گاگان گوپتا تاکید کرد: یونیسف برای بقای کودکان و پوشش و دسترسی عادلانه همه مردم به خدمات بهداشتی و درمانی تلاش می کند.

نماینده یونیسف با بیان اینکه اگر می خواهیم جان و سلامت نوزاد را حفظ کنیم باید به سلامت مادر نیز توجه کنیم، خاطرنشان کرد: باید ضمن ادغام افکار، برای سلامت مادر و کودک برنامه ریزی کنیم. لازم است.

وی با اشاره به اینکه کسانی که در مجامع جهانی در حوزه سلامت فعالیت می کنند باید با هم متحد شوند، افزود: باید در حوزه بهداشت و درمان سرمایه گذاری کنیم، همچنان سالانه 24 میلیون زن باردار در دنیا در خانه زایمان می کنند. بدون اینکه یک فرد ماهر از آنها مراقبت کند.

نماینده یونیسف به مرگ سالانه یک میلیون و 900 هزار نوزاد در جهان اشاره کرد و افزود: متاسفانه روند کاهش این معضل بسیار کند است.

به گفته وی، رسیدن به اهداف 2030 در حوزه سلامت زنان باردار، در دوران بارداری و پس از زایمان و تامین سلامت نوزادان نیازمند برنامه ریزی و سرمایه گذاری بیشتر است.

گاگان گوپتا اجرای طرح بهورزان را مهمترین واسطه در روند ارائه خدمات بهداشتی و درمانی دانست و افزود: مهمترین موضوع در زایمان این است که باید مادران باردار ویزیت در منزل انجام شود. مشاوره های درمانی پس از زایمان و بسته های درمانی عفونت های باکتریایی باید انجام و پیگیری شود.

دکتر شرلی مارک پرابو; نماینده یونیسف نیز در پنلی با موضوع تسریع نتایج سلامت نوزادان اظهار داشت: برخی از مناطق خاورمیانه و شمال آفریقا به اهداف کاهش مرگ و میر پس از بارداری دست نیافته اند.

وی با بیان اینکه در سال 2021 در واقع 17 هزار کشته داشتیم و این آمار نشان می دهد که فعالیت های یونیسف به اهداف خود نرسیده است، افزود: هدف جهانی 12 مرگ به ازای هر هزار نفر بوده است.

شرلی مارک پرابو ادامه داد: می خواهیم راه حل های ممکن را در این زمینه پیدا کنیم تا بتوانیم به اهداف سال 2030 برسیم، باید بررسی کنیم که چرا سیاست های کشورها در طول گذشته منجر به بهبود شرایط زنان باردار و نوزادان نشده است. در سال، حتی در شمال آفریقا نیز ما یک پسرفت داشته ایم.

نماینده یونیسف خاطرنشان کرد: به زودی ما در یونیسف به ارزیابی های خود در این زمینه ادامه خواهیم داد. ما در هشت کشور از جیبوتی گرفته تا سوریه و لبنان این موضوع را بررسی کرده ایم و بررسی های اولیه نشان می دهد که در این کشورها با بحران های انسانی مواجه هستیم.

وی با اشاره به اینکه شاخص های سلامت مادر و نوزاد در ایران بهبود چشمگیری داشته است، گفت: ایران می تواند فرصت مناسبی را برای سایر کشورها فراهم کند تا از تجربیات آنها به عنوان الگوی موفق استفاده کنند.

شرلی مارک پرابو افزود: ما علاقه مندیم بدانیم که آیا ایران می خواهد در ارزیابی ما شرکت کند و تجربیات علمی خود را در اختیار سایر کشورها قرار دهد یا خیر؟ در این راستا مشتاق همکاری با نهادها و مراجع بهداشتی و درمانی ایران هستیم.

دکتر حمید رواقی، نماینده سازمان جهانی بهداشت در سخنانی درباره نقش تحول بخش بیمارستان در تقویت PHC (مراقبت های اولیه سلامت) گفت: تعاریف زیادی از بیمارستان ارائه شده است، اما طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی، بیمارستان مکانی است که باید خدمات سرپایی و بستری 24 ساعته ارائه دهد. .

لزوم تغییر جهت بیمارستان ها از درمان به رفع نیازهای بهداشتی

وی با اشاره به اینکه بیمارستان نقش متفاوتی برای سایر اجزای نظام سلامت دارد، ادامه داد: به نظر می رسد تعریف بیمارستان باید به گونه ای تغییر کند که در بیمارستان ها از درمان بیماری به سمت رعایت اصول حرکت کنیم. نیازهای بهداشتی مردم

دکتر حامد مصلحی نیز در این پنل به بیان تجربیات برنامه های سلامت روان اجتماعی در جمهوری اسلامی و نقش آن پرداخت و گفت: بدون شک عوامل اجتماعی مانند نبود امنیت، فقر و تبعیض اجتماعی از جمله عواملی است که باعث می شود. بر سلامت تأثیر می گذارد، زیرا بدون آن نمی توانیم به سلامت عمومی فکر کنیم.

وی به تاثیر شاخص های سلامت بر سلامت جامعه اشاره کرد و گفت: فقر ارتباط مستقیمی با شاخص های سلامت دارد; در ایران شورای عالی امنیت و غذا نفوذ زیادی دارد و این ساختار مهمی است اما برای ما که در واحد اجرایی هستیم و مستقیم با مردم در ارتباط هستیم تاثیر این عوامل بر شاخص سلامت می تواند به وضوح احساس شود

وی در ادامه با بیان اینکه دستاوردهای سلامت محور ایران مورد قدردانی سازمان های جهانی بهداشت قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: در چهار سال گذشته مراکزی را به صورت آزمایشی راه اندازی کرده ایم و اثربخشی آنها در سطح آزمایشی سنجیده شده است. در این مراکز مهمترین حوزه هایی که نیاز به مداخله دارند مربوط به اصلاح سبک زندگی، اختلالات روانی و تغذیه است که نیازمند آموزش با هدف ارتقای سطح سلامت است.

مسئولان باید به خواسته های مردم گوش دهند

کامران باقری لنکرانی; عضو پنل سلامت خانواده و مشارکت در جامعه همچنین با اشاره به اینکه مشارکت مردمی با نگاه از بالا به پایین محقق نمی شود، تصریح کرد: مسئولان باید به مطالبات مردم جامعه به ویژه مردم گوش فرا دهند. مناطق محروم

وی ایجاد بستری برای ایجاد مشارکت حداکثری اجتماعی را راهکاری موثر برای افزایش مشارکت مردمی عنوان کرد.

لنکرانی آسفا گفت: بدون شک برنامه هایی که کمکی به ارتقای سوادآموزی و نظام سلامت نمی کند و صرفا تشریفاتی است مشارکت اجتماعی را به حداقل می رساند.

غربالگری مادران باردار، وزارت بهداشت، درمان و درمان، پزشک خانواده،

نیاز به دسترسی آسان به داده های سیستم سلامت

سیدرضا مظهری در پنل تخصصی سلامت الکترونیک در برنامه هفتم توسعه گفت: باید در سامانه ای مبتنی بر رقابت پذیری و مبتنی بر ایده های نوآورانه وارد حوزه سلامت الکترونیک شویم.

وی با اشاره به اینکه برای ارتقای سلامت و الکترونیکی شدن آن نیازمند کلان دیتا هستیم، خاطرنشان کرد: آنچه در سامانه ها ثبت می شود باید در نظام سلامت کشور نیز قابل دسترسی باشد.

دوری از نگاه جزیره ای، اتصال و دسترسی به اطلاعات پزشکی و بهره مندی از ظرفیت بخش خصوصی از دیگر مواردی بود که ضرورت اجرای آن را با هدف ارائه خدمات با کیفیت بهتر به مردم نشان داد.

ایران خدمات خوبی به مردم ارائه می کند

جاستین هسو; نماینده سازمان جهانی بهداشت در این همایش بر ضرورت تامین مالی و اصلاحات مبتنی بر PHC تاکید کرد و پوشش بیمه ای ایران را نزدیک به سطح عمومی دنیا دانست و گفت: هدف از توسعه و تقویت پوشش بیمه ای کاهش است. هزینه های درمان برای بیماران

وی بر افزایش بسترهای خدمات سلامت محور و ارتقای درمان های بیمارستانی تحت پوشش بیمه ها تاکید کرد و گفت: به طور کلی در ایران با توجه به جمعیت تحت پوشش بیمه ها خدمات مناسبی به مردم ارائه می شود.

جاستین هسو ادامه داد: موضوع کلی دیگری که می توان به آن پرداخت، سیاست کلی مرتبط با درآمدها و ارتباط آن با افزایش یا کاهش بار بیماری هاست، به عبارت ساده تر، تمرکز اصلی بر مدیریت مالی دولت هاست، هر چه بزرگتر باشد. اقتصاد، تعداد و رقم اختصاص داده شده به درمان مردم نیز بیشتر خواهد بود.

وی استفاده از کلان داده ها با هدف تخصیص بودجه در درمان را مورد توجه قرار داد و گفت: در مدیریت مالی مرحله اجرا مهم است چرا که دولت ها نیاز به قوانین و روش های اجرایی دارند و در مرحله آخر گزارش و پاسخگویی مد نظر است.

نماینده سازمان جهانی بهداشت افزود: باید سازوکار نظارتی در چارچوب های عملیاتی وجود داشته باشد، مشکل فعلی این است که اعتبارات محدودی به حوزه اقتصاد سلامت اختصاص می یابد.

وی با اشاره به اینکه بودجه ریزی برنامه محور گره های سلامتی را باز می کند، ادامه داد: اگر اولویت بندی روشن و درستی داشته باشیم منابع به درستی تخصیص می یابد.

با توجه به توصیه دکتر هسو باید مکانیزم نظارتی در نظام سلامت و بودجه ریزی وجود داشته باشد، در صورت عدم تطابق اعداد و ارقام این موضوع با مشکل مواجه می شود.

وی ادامه داد: راهکار بودجه ریزی صحیح در حوزه سلامت، گزارش دهی و داشتن دستورالعمل است.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا