سلامت خانواده

229 نفر بر اثر مسمومیت با الکل در 5 ماهه نخست امسال جان باختند – خبرگزاری مهر ایران و جهان

سلامت جو ، محمدعلی توکلی مدیرکل امور آزمایشگاهی سازمان پزشکی قانونی کشور در نشست خبری که به مناسبت هفته مسمومیت برگزار شد، اظهار داشت: مسمومیت بخشی از علل مرگ و میر در کشور است. کشور

وی در تشریح آمار مسمومیت ها در کشور گفت: در 5 ماهه امسال 4 هزار و 235 نفر بر اثر انواع مسمومیت جان خود را از دست دادند. این آمار در مدت مشابه سال گذشته 2203 مورد بوده که رشد 8 درصدی را نشان می دهد. این مسمومیت ها شامل مسمومیت های ناشی از مصرف سموم شامل مونوکسید کربن، قرص برنج، سموم کشاورزی، مسمومیت های دارویی و مسمومیت های ناشی از مصرف می باشد. مواد مخدر و محرک است.

توکلی افزود: 215 نفر بر اثر مسمومیت با گاز مونوکسید کربن در 5 ماهه نخست سال جان خود را از دست دادند. این رقم در سال گذشته 794 بوده است.

مدیرکل آزمایشگاه های سازمان پزشکی قانونی کشور در ادامه بیان کرد: امسال یک هزار و 62 مورد مسمومیت با سموم کشاورزی و قرص برنج در کشور گزارش شد. همچنین 1823 مورد مسمومیت دارویی داشته ایم. 456 نفر بر اثر مصرف مواد مخدر جان خود را از دست دادند و بیشترین آمار مربوط به مصرف متادون بود.

وی یادآور شد: در 5 ماهه امسال 229 مورد فوت ناشی از مصرف مشروبات الکلی داشتیم که این رقم در مدت مشابه سال گذشته 392 مورد بود. این آمار 41.6 درصد کاهش را نشان می دهد.

توکلی خاطرنشان کرد: در 5 ماهه نخست امسال 95 مورد فوت ناشی از مصرف متانول نیز گزارش شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل که 248 مورد بود بیش از 60 درصد کاهش نشان می دهد.

در 5 ماهه نخست امسال 626 نفر بر اثر مصرف قرص برنج جان خود را از دست دادند که این رقم در مدت مشابه سال گذشته 518 نفر بود.

همچنین مریم اخگری رئیس آزمایشگاه های کنترل کیفی سازمان پزشکی قانونی کشور اظهار داشت: در این هفته با هدف پیشگیری از مسمومیت تذکراتی داده می شود.

وی افزود: افراد در مواجهه با مواد مخدر و سموم مسموم می شوند. در مسمومیت های شغلی فرد کم کم با یک ماده سمی مواجه می شود.

اخگری در خصوص پیشگیری از مسمومیت تصریح کرد: هموطنان عزیز به منظور پیشگیری از مسمومیت دارویی از خارج کردن دارو از روی بسته بندی خودداری کنند. همچنین لازم است مواد شوینده را در ظروف اصلی خود قرار دهید و هرگز مواد شوینده را در بطری های ناشناخته مانند بطری های آب معدنی قرار ندهید.

V به یاد داشته باشید داروها و مواد شوینده را در دسترس کودکان قرار ندهید. در یک مورد داخل بطری آب معدنی ضدیخ گذاشته شده بود که متاسفانه به دلیل ظاهر جذاب و رنگ فسفری و طعم شیرینش منجر به مسمومیت کودک شد. همه این موارد شامل مسمومیت های تصادفی است.

رئیس کنترل کیفی آزمایشگاه های سازمان پزشکی قانونی کشور نسبت به مسمومیت با گاز مونوکسید کربن هشدار داد و خاطرنشان کرد: نسبت به مسمومیت با گاز مونوکسید کربن در ابتدای فصل هشدار می دهیم. اگر غلظت این گاز در محیط افزایش یابد منجر به مسمومیت می شود. هنگام استفاده از وسایل گرمایشی، لوله ها و اتصالات آنها باید قبل از روشن کردن این وسایل بررسی شود. اگر از بخاری استفاده می کنیم باید بخاری استاندارد باشد.

وی تاکید کرد: هموطنان از قرار دادن لوله خروجی بخاری ها در سطل آب خودداری کنند، زیرا باعث سم زدایی نمی شود.

اخگری گفت: در بسیاری از موارد مربوط به مسمومیت با گاز مونوکسید کربن تعدادی از اعضای خانواده در این حوادث مسموم می شوند که حوادث بسیار تلخی را به دنبال دارد.

رئیس آزمایشگاه های کنترل کیفی سازمان پزشکی قانونی کشور افزود: همچنین سم بوتولینوم موجود در کنسرو و مسمومیت با سم در قارچ از دیگر موارد مسمومیت است که هر ساله با آن مواجه هستیم. قارچ های سمی به راحتی قابل شناسایی نیستند و بنابراین باید از آنها اجتناب شود.

وی با بیان اینکه مسمومیت دارویی یکی از شایع ترین مسمومیت ها در کشور است، گفت: مسمومیت با قرص برنج از این نوع است. در تولید این قرص از فسفید آلومینیوم و فسفید روی استفاده می شود که باعث مسمومیت می شود. مردم شمال کشور برای محافظت از برنج خود از قرص های جایگزین مانند قرص سیر استفاده کنند. در یک مورد در یکی از شهرهای شمالی کشور از قرص برنج برای از بین بردن حشرات در انبار برنج استفاده می شد و از این اتاق بدون توجه به نکات ایمنی برای پذیرایی از مهمانان استفاده می شد که متاسفانه منجر به مسمومیت و مرگ این افراد شد. تعدادی مهمان

وی نسبت به پیشگیری از مصرف داروها بدون تجویز پزشک هشدار داد و گفت: باید توجه داشت داروهایی که اطرافیان به ما پیشنهاد می کنند می تواند خطرناک باشد. جوانان باید از مصرف مواد مخدر به ویژه مواد مخدر پرهیز کنند زیرا در مواردی باعث مرگ می شود. مواد مخدر و روانگردان در برخی موارد ممکن است اثر سینرژیک داشته باشند و مصرف همزمان آنها باعث مرگ شود.

اخگری با بیان اینکه در تولید مشروبات الکلی از اتانول استفاده می شود اظهار داشت: مشروبات غیرمجاز با متانول تهیه می شود. مسمومیت با متانول به صورت تاخیری اتفاق می افتد و اغلب مصرف کنندگان در ابتدا آن را انکار می کنند و پس از نزدیک شدن به مرحله نابینایی یا مرگ به دنبال مراقبت های پزشکی هستند.

وی ادامه داد: 6 تا 8 ساعت پس از مصرف مشروبات الکلی غیر استاندارد حاوی متانول عوارض آنها مانند تاری دید و حالت تهوع ظاهر می شود و در صورت عدم مراجعه به مراکز درمانی منجر به نابینایی یا مرگ می شود.

رئیس کنترل کیفی آزمایشگاه های پزشکی قانونی کشور به یاد داشته باشید انجام شد: هموطنان از مصرف همزمان داروها خودداری کنند و در صورت مصرف حتماً با پزشک معتمد و داروساز مشورت کنند زیرا لزوماً دارویی که برای فرد تجویز می شود ممکن است برای فردی با شرایط مشابه مؤثر نباشد. .

وی در رابطه با مسمومیت با داروهای موجود در داروخانه ها گفت: داروهای گیاهی شرایط و ضوابط خاصی دارند و به عنوان داروی مکمل استفاده می شوند. بر اساس بررسی های انجام شده، داروهای گیاهی ترک اعتیاد حاوی ترکیبات مخدر هستند که می تواند عواقب جبران ناپذیری داشته باشد و در این صورت باید از داروهای تایید شده استفاده شود.

اخگری تاکید کرد: مواد و داروهای بدنسازی به دلیل وجود مقادیر بالای تاج گل باید با دقت و احتیاط مصرف شود.

وی در خصوص عوارض داروهایی که به قصد کاهش وزن به هموطنان داده می شود، گفت: پلیس در یک مورد داروهای لاغری را به آزمایشگاه های سازمان ارجاع داد که حاوی موادی در داخل این کپسول ها بود. روانگردان شیشه وجود داشت و این ماده به دلیل کاهش شدید اشتها ممکن است نتایج موثری داشته باشد، اما بسیار خطرناک هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا