اخبار سلامت

14 درصد ایرانی ها دخانیات مصرف می کنند

به گزارش گروه اجتماعی سلامت جو ، حسین فرشیدی با بیان اقدامات انجام شده در راستای همکاری مشترک وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان جهانی بهداشت و دانشگاه تهران در اجرای دانشگاه بدون دخانیات گفت: برنامه، وضعیت مصرف دخانیات در جهان و ایران و میزان خسارات وارده به اثرات اقتصادی مصرف دخانیات اشاره و بیان کرد: مصرف دخانیات 6 عامل از 8 عامل اصلی مرگ و میر در جهان و عامل 22 درصد سرطان ها است. -مرگ های مرتبط

وی افزود: استعمال دخانیات می تواند باعث بیماری و سرطان در هر قسمتی از بدن شود و می توان گفت هیچ عضوی در بدن وجود ندارد که در اثر مصرف سیگار آسیب نبیند و اگر بخواهیم مداخله ای را نام ببریم که در کمترین هزینه و با تاثیر بسیار جدی. می تواند میزان مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی عروقی و بیماری های غیر واگیر را بدون هیچ شکی در مورد دخانیات کاهش دهد.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت با بیان اینکه قرار گرفتن در معرض دود دست دوم سالانه باعث مرگ حدود یک میلیون و 300 هزار نفر در جهان می شود، به 6 راهکار کلیدی سازمان بهداشت جهانی برای کاهش مصرف دخانیات اشاره کرد. و گفت: سازمان بهداشت جهانی هر دو سال یکبار گزارشی از وضعیت اجرای استراتژی های فوق در کشورهای جهان ارائه می کند.

فرشیدی افزود: در گزارش قبلی آن سازمان وضعیت اجرای استراتژی مالیات بر دخانیات در کشورمان قرمز و راهبرد کمک به ترک سیگار زرد بود اما بر اساس گزارش 2023 وضعیت افزایش مالیات است. زرد و ترک سیگار، مانند چهار استراتژی دیگر، سبز است.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت با اشاره به آمار مربوط به مصرف دخانیات در ایران گفت: بر اساس آخرین بررسی انجام شده در سال 1400، 14 درصد جمعیت کشور مصرف کننده دخانیات هستند که از این تعداد 4.44 درصد را زنان و 25.88 درصد را تشکیل می دهند. مردان هستند همچنین مصرف سیگار در گروه های سنی 18 تا 24 سال و 25 تا 34 سال رو به افزایش است.

فرشیدی در ادامه به مضرات مصرف قلیان اشاره کرد و گفت: مصرف قلیان به اندازه 100 تا 200 نخ سیگار برای مردم مضر است.

وی درباره برنامه شهر و روستای عاری از دخانیات گفت: 63 شهر و 63 روستای عاری از دخانیات در کشور داشته ایم و روستاهای زیادی در کشور هستند که روستای عاری از دخانیات و تابلوی ممنوعیت استعمال دخانیات نصب شده است. ورود.

فرشیدی با اشاره به اقدامات انجام شده برای کاهش مصرف دخانیات در دانشگاه ها و مدارس خاطرنشان کرد: برای دانش آموزانی که در جایگاه علمی و پیشرفته هستند باید حمایت های لازم برای جلوگیری از مصرف انجام شود و تبلیغات لازم در این زمینه انجام شود.

وی افزود: در تشکل های دانشجویی 3 میلیون سفیر دانش آموزی در سطح کشور داریم که پتانسیل بسیار قوی در کاهش مصرف دخانیات در خانواده ها دارند. برنامه شفاخانه عاری از دخانیات نیز در کشور اجرا می شود.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت با اشاره به سامانه 4030 که خدمات مشاوره ای برای ترک سیگار ارائه می کند، گفت: یکی از شرکت های چندملیتی دخانیات زنان و جوانان را هدف قرار داده است.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا