سلامت خانواده

14 دارویی که آنها را با حبس و جریمه به عراق می آورد/ شیرینبیان و قره قروت را به عراق نبرید.

به گزارش خبرآنلاین، عراق به قدری روی قانون منع حمل و نقل مواد مخدر در کشورش حساس است که جریمه های مالی سنگین و حبس های طولانی مدت را برای حاملان مواد مخدر در نظر گرفته است.

همشهری آنلاین در گزارشی نوشت: کمتر از 30 روز تا اربعین حسینی (ع) باقی مانده و زائران عتبات از هم اکنون در حال تهیه یا تمدید گذرنامه و تهیه تجهیزات لازم و آماده سازی برای این زیارت مهم هستند. داروها یکی از ملزوماتی است که در کیف و چمدان بسیاری از ایرانیان در تمام سفرها وجود دارد. داروهایی که آنها حتی فکر نمی کنند می تواند مشکلات بزرگی برای آنها در عراق ایجاد کند. بسیاری از زائران نمی دانند که حمل حدود 100 ماده مخدر در عراق برای جلوگیری از فروش غیرقانونی آن، جرم محسوب می شود. جنایتکاران اعدام می کنند.

نکته مهمتر این است که برای پلیس عراق سن و جنسیت افرادی که مواد ممنوعه با خود حمل می کنند – در کیف، چمدان و … – مهم نیست و در برخی موارد افراد بالای 80 سال دستگیر شده اند و زندانی شده است.

قانون منع حمل مواد مخدر در عراق به حدی اهمیت دارد که پلیس ایران هر سال 30 روز قبل از مراسم اربعین به زائران هشدار می دهد که از حمل این مواد در وسایل خود اجتناب کنند. در بین این داروها حتی نام داروهای گیاهی مانند شیرین بیان و قره قروت نیز وجود دارد که از نظر ساختاری شباهت زیادی به مواد مخدر دارند.

چه داروهایی در عراق ممنوع است؟

عراق نسبت به حمل مواد مخدر حتی در مقادیر کمتر از یک گرم بسیار حساس است و در صورت مشاهده با مجرمان در چنین مواردی برخورد می کند. نهم مردادماه سال جاری سرهنگ علیرضا داسارگر رئیس اداره اجتماعی پلیس مواد مخدر فراجا اسامی مهم ترین مواد مخدر ممنوعه حمل در عراق را اعلام کرد. هر گونه قرص، شربت و آمپول حاوی کدئین یا مواد مخدر مانند دیازپام، فلورازپام، کلونازپام، اگزازپام، لورازپام، شربت تریاک، دیفنوکسیلا، استامینوفن، کدئین، متادون، ترامادول، ریتالین، بوپونورفین، داروهای سرطانی و صرع این گونه که به نوعی حاوی مقادیری مواد مخدر باشد، طبق قوانین کشور عراق جرم تلقی می شود و در صورت کشف، ضمن ممانعت از ادامه سفر، برای زائر پرونده قضایی تشکیل می شود. معرفی می شود.

پلیس حتی به بازدیدکنندگان توصیه کرده است از حمل و نگهداری داروهای گیاهی مانند شیرین بیان، قره قروت و داروهایی از این نوع که از نظر ساختاری بسیار شبیه به مواد مخدر هستند و ممکن است برای ماموران عراقی ناشناخته باشد، خودداری کنند.

حبس در انتظار ناقلین مواد مخدر و مواد

پلیس مبارزه با موادمخدر فراجا به زائران اعلام کرده است که مبادی خروجی و ورودی ایران مجهز به جدیدترین امکانات کنترلی و حفاظتی است و این نهاد با استفاده از تجهیزات فنی پیشرفته و دستگاه های کشف مواد مخدر اقدام به شناسایی، رصد و بازرسی وسایل زائران و کشف مواد مخدر می کند. قاچاقچیان مواد مخدر قابلیت بسیار بالایی دارد.

هر ساله پلیس ایران به زائران هشدار می دهد که در صورت داشتن سابقه بیماری و مصرف داروی خاصی در سفر به عتبات عالیات می توانند از وی بخواهند که داروهای جایگزین غیرممنوع در میزبان مصرف کند. کشور با مشورت پزشکش برای او تجویز کنند تا درمانگاه های آن سوی مرز با تجویز داروهای جایگزین مشکل این افراد را حل کنند. بنابراین همراه داشتن نسخه و پرونده پزشکی می تواند برای ردیابی بیماری در عراق موثر باشد.

بر اساس قانون مبارزه با مواد مخدر عراق، هر کس در زمینه مواد مخدر سنتی و صنعتی اعم از خرید، فروش و مصرف گرفتار شود، مجازات خواهد شد و مجازات آن از 1 تا 3 سال حبس و جزای نقدی از 15 میلیون تا 30 میلیون خواهد بود. تومان. خواهد بود. مواد مخدری مانند تریاک، شیشه، هروئین، گل، علف، ماری جوانا و سایر انواع مواد مخدر که بر اساس قوانین مبارزه با مواد مخدر عراق، خرید، فروش، حمل و نقل یا نگهداری هر یک از این موارد حتی در مقادیر کمتر از یک گرم، تشکیل پرونده می دهد. رسیدگی قضایی از پلیس میزبان به جریمه نقدی از 10 تا 30 میلیون دینار و حبس از 6 ماه تا یک سال منجر خواهد شد.

توصیه های مهم پلیس به زائران

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر فراجا به زائران کربلای معلی توصیه اکید می کند که این 5 مورد را رعایت کنند.

1- از آنجایی که یکی از شگردهای قاچاقچیان، انتقال مواد مخدر توسط افراد ناآگاه است، لذا هموطنان از پذیرش کالا یا تجهیزات به عنوان وام برای انتقال و تحویل به اشخاص ثالث در خارج از مرزهای ایران خودداری کنند.

2- زائران مراقب باشند به دلیل شباهت با وسایل خودشان وسایل یا کیف دیگران را قبل و بعد از پاسگاه پلیس اشتباه نگیرند.

3- زائرانی که نیاز به مصرف داروهای خاصی دارند، ضمن همراه داشتن نسخه و مدارک پزشکی، قبل از حضور در مرزها با پزشک هماهنگ شده و تاییدیه مربوطه را به همراه داشته باشند.

4- با توجه به استقرار دستگاه های بسیار پیشرفته برای کشف مواد مخدر و مواد مخدر غیرمجاز در فرودگاه کشورهای میزبان، به زائران توصیه می شود حتی به مقدار بسیار کم مواد مخدر و یا اقلام دارویی ممنوعه و غیرمجاز همراه خود نداشته باشند.

5- مسافران در صورت برخورد با موارد مشکوک مراتب را به مأموران پلیس مستقر در پاسگاه ها و گیت های خروجی مرزها یا فرودگاه ها اطلاع دهند.

عادت بد ایرانیان در حمل دارو

حمل داروهای مسکن و آنتی بیوتیک در مسافرت یکی از عادات اکثر مردم ایران است و پزشکان بارها نسبت به این عادت غلط هشدار داده اند و مقامات انتظامی نیز بارها اعلام کرده اند که هیچ دارویی را با خود حمل نکنید. هر سفر خارجی، به خصوص از طریق هوایی. . حتی استامینوفن و ژلوفن که بسیاری از ایرانی ها از آن به عنوان میان وعده استفاده می کنند و همیشه همراه خود دارند. زیرا تمامی این مواد مخدر در کشور مقصد موجود است و پلیس کشور میزبان در صورت کشف مواد مخدر با مسافر، حق دارد علاوه بر ضبط مواد، مسافر را نیز دستگیر کند. زیرا قوانین سخت و سختی برای حمل دارو در کشورهای دیگر وجود دارد که البته در کشورهای مختلف متفاوت است. به عنوان مثال، حمل استامینوفن در پرواز به دبی می تواند برای فرد مشکل ساز باشد، اما منع قانونی برای داشتن همان دارو در سفر به آلمان وجود ندارد. یا حمل داروهای روانگردان مانند زاناکس و والیوم در پروازهای آلمان ممنوع است اما برخی کشورها از این بابت مشکلی ندارند. ارمنستان برای حمل و نقل داروهای مایع محدودیت های خاصی قائل است، ورود هر نوع داروی آرامبخش به ترکیه کاملاً ممنوع است و حمل و نگهداری متادون و مرفین در سفر به آمریکا ممنوع و جرم محسوب می شود. قوانین از کشوری به کشور دیگر متفاوت است.

دکتر ایرج خسرونیا فوق تخصص گوارش و کبد درباره وابستگی شدید ایرانیان به دارو می گوید: فرهنگ مصرف دارو در کشور ما بسیار بالاتر از سرانه جهانی است و مشکل بزرگتر این است که مردم به بیماری های زیادی مبتلا هستند. که از نظر آنها ساده و پیش پا افتاده است. دکتر نمی روند و راحت از داروخانه می گیرند.

این کارشناس داخلی می گوید: فروش دارو بدون نسخه پزشک در ایران امری طبیعی است در حالی که سایر کشورها در این زمینه سخت گیری می کنند و از آنجایی که این موضوع برای ایرانیان امری عادی است، در اکثر پروازهای خارجی ایرانیان اعلام می شود که ضروری است. بدون هیچ مشکلی وارد ایران شود. کشور مقصد هرگز نباید حتی آنتی بیوتیک همراه خود داشته باشد. زیرا ممکن است با این کار به دردسرهای زیادی برسند.

حمل و نگهداری دارو در فرهنگ ما ایرانیان امری عادی شده است و شاید به همین دلیل است که وقتی می شنویم کشوری مانند عراق در این زمینه سخت گیری می کند به طوری که به خود حق می دهد شهروندان کشورهای دیگر را به دلیل حمل دارو زندانی کند. . ما تعجب می کنیم که او در سرزمین خودش زندانی کردنش ممنوع است. اما باید دانست که همه کشورها روی این موضوع حساس هستند. بنابراین بهتر است قوانین کشورها را رعایت کنید تا سفر خوبی را تجربه کنید.

۴۷۲۳۶

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا