سلامت خانواده

14 فایده شگفت انگیز چای دارچین

به گزارش خبرآنلاین، دارچین به تنهایی درمان کننده بیماری های قلبی نیست، اما در کنار رژیم غذایی سالم و سبک زندگی مناسب، مشکلات قلبی را سریعتر برطرف می کند.

عصر ایران در خبری نوشت: طبق تحقیقات انجام شده مصرف چای دارچین باعث باز شدن رگ ها، کاهش فشار خون و کلسترول بد خون و افزایش کلسترول خوب می شود. اگر مصرف چای دارچین یکی از عادات روزانه شماست، می توانید مطمئن باشید که خون سالم تری در رگ های شما جریان دارد.

چای دارچین نوعی دمنوش گیاهی آرامش بخش است که با یک جرعه از آن تمام وجود ما را گرم و آرام می کند. این چای معطر و آبدار از جوشاندن چوب یا پودر دارچین در آب تهیه می شود و فواید زیادی برای سلامتی دارد به طوری که قرن ها ردپای آن در طب سنتی چین دیده می شود.

خواص چای دارچین

1. منبع عالی آنتی اکسیدان است
بر اساس این گزارش، چای دارچین سرشار از آنتی اکسیدان های مهمی مانند پروسیانیدین ها و پلی فنول ها است. این محتویات ارزشمند با رادیکال های آزاد مبارزه می کند و از بیماری های جدی مانند سرطان، بیماری های قلبی و دیابت جلوگیری می کند. محققان معتقدند میزان آنتی اکسیدان موجود در دارچین بسیار بیشتر از سایر گیاهان و ادویه جات است.

2. برای سلامت قلب مفید است
دارچین به تنهایی درمان کننده بیماری های قلبی نیست، اما در کنار رژیم غذایی سالم و سبک زندگی مناسب می تواند مشکلات قلبی را سریعتر درمان کند. طبق تحقیقات، مصرف چای دارچین باعث باز شدن رگ های خونی، کاهش فشار خون و کلسترول بد خون و افزایش کلسترول خوب می شود. اگر مصرف چای دارچین یکی از عادات روزانه شماست، می توانید مطمئن باشید که خون سالم تری در رگ های شما جریان دارد.

3. برای سلامت پوست و مو مفید است
هر چه از خواص چای دارچین برای پوست می گوییم به اندازه کافی نگفته ایم. مهمترین آنها کمک به تولید کلاژن است که پوست را صاف، محکم و هیدراته می کند. همچنین به دلیل خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی که دارد، درمان خوبی برای آکنه های آزاردهنده است. در مورد تاثیر دارچین برای تقویت مو باید بگوییم که با مصرف دمنوش دارچین یک شبه راپونزل نمی شوید بلکه به لطف دارچین موجود در آن یکی از دمنوش های مفید برای تقویت فولیکول ها و رشد مو به حساب می آید.

4. علائم پریود را تسکین می دهد
مادربزرگ ها همیشه می گفتند که نوشیدن یک لیوان چای داغ درمان دردهای عضلانی قبل از قاعدگی در زنان است. خوردنش هم بی تاثیر نبود. قطعا اثربخشی آن با مسکن قابل مقایسه نیست اما طبق تجربه استفاده از آن باعث گرم شدن بدن و تسکین درد می شود.

5. قند خون را تا حدودی کاهش می دهد
بر اساس برخی مطالعات، مصرف چای دارچین ممکن است گلوکز پلاسما را کاهش داده و حساسیت به انسولین را بهبود بخشد. نوشیدن این دمنوش معجزه آسا بر سایر علائم مرتبط با دیابت نیز تاثیر می گذارد. به عنوان مثال، تری گلیسیرید، کلسترول لیپوپروتئین و کلسترول کل خون به تدریج کاهش می یابد و قند خون به تدریج تنظیم می شود.

6. برای کاهش وزن بی تاثیر نیست
نمی توان با قاطعیت در مورد خواص چای دارچین برای کاهش وزن صحبت کرد، اما تاثیر خوب آن را نیز نمی توان انکار کرد! در یکی از مطالعات، مصرف روزانه 5 قاشق چایخوری پودر دارچین به مدت 3 روز توانست 0.7 درصد از توده چربی شرکت کنندگان را از بین ببرد! هنوز اطلاعات موثقی در مورد مصرف مقادیر کمتر در دسترس نیست.

7. التهاب را کاهش می دهد
آیا می دانستید که مصرف منظم چای دارچین التهاب مفاصل را تا حد زیادی کاهش می دهد؟ علاوه بر این، دارچین می تواند انواع التهاب ها مانند آسم، کولیت، بیماری کرون و روماتیسم را تضعیف کند و سلامت از دست رفته را به بیمار بازگرداند.

8. علائم سرماخوردگی را برطرف می کند
همه ما حداقل یک بار برای درمان سرماخوردگی و سیستم ایمنی دم کرده چای دارچین دم کرده ایم و با حس خوب بعد از نوشیدن آن آشنا هستیم. خواص آنتی اکسیدانی این چای خوشمزه سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند تا روند بهبودی سریعتر از همیشه انجام شود. بخار چای داغ احتقان را کاهش می دهد و گلو درد را تسکین می دهد. با این حال، هنوز هیچ مدرک علمی دال بر اثربخشی چای دارچین برای سرماخوردگی و درمان آن وجود ندارد.

9. ناراحتی های معده را برطرف می کند
اگرچه نمی توان با قاطعیت در این مورد صحبت کرد، اما طبق تجربه، درمان مشکلات معده یکی از محبوب ترین خواص چای دارچین است. دارچین حاوی کاتچین، نوعی ترکیب فنلی است که می تواند به آرامی علائم بیماری التهابی روده را سرکوب کند و به تدریج مشکلاتی مانند تهوع، اسهال، سوء هاضمه و اسپاسم معده را ریشه کن کند.

10. باکتری ها و قارچ ها را از بین می برد
دارچین خواص ضد باکتریایی خود را مدیون فیتوکمیکال های زیست فعال مانند سینامالدئید و اوژنول است. عصاره دارچین به راحتی غشای سلولی باکتری را از بین می برد، حرکت آن را کند می کند و تقسیم سلولی را کند می کند. همچنین خاصیت ضد قارچی دارد و با انواع عفونت های قارچی مبارزه می کند.

11. خاصیت ضد سرطانی دارد
یکی دیگر از فواید چای دارچین که هنوز هیچ پشتوانه علمی برای آن پیدا نکرده ایم، کمک به از بین بردن سلول های سرطانی است! برخی از متخصصان طب سنتی معتقدند مصرف دارچین از گسترش سلول های سرطانی به سایر قسمت های بدن جلوگیری می کند و قدرت بدن را برای مبارزه با این بیماری مهلک افزایش می دهد، اما علم هنوز این ادعا را تایید نکرده است.

12. عملکرد مغز را بهبود می بخشد
تاکنون تحقیقات متعددی در مورد خواص چای دارچین برای مغز بر روی حیوانات انجام شده است و همه آنها فواید این چای را برای عملکرد مغز تایید کرده اند. حتی برخی مصرف روزانه چای دارچین را به افرادی که حافظه خود را به دلیل آسیب مغزی از دست داده اند توصیه می کنند.

13. تقویت کننده نعوظ در مردان است
به گفته گذشتگان، اشراف شب ها قبل از خواب مقدار کمی از پوست دارچین را در هوا می سوزاندند و دود آن را استشمام می کردند، زیرا معتقد بودند یکی از مهمترین خواص چای دارچین برای مردان کمک به آنهاست. نعوظ بهتر البته این ادعا هنوز پشتوانه علمی ندارد و در حد تجربه باقی مانده است.

14. رحم زنان را ضد عفونی می کند
یکی از خواص چای دارچین برای رحم، تقویت آمادگی آن برای باروری است. اگر عادت به مصرف چای دارچین دارید، احتمال ضعیف شدن رحم برای نگه داشتن جنین بسیار کم است. همچنین اختلالات هورمونی که باعث تنبلی تخمدان و در موارد پیشرفته تر باعث ناباروری در زنان می شود با مصرف چای دارچین قابل کنترل و درمان است.

مضرات نوشیدن چای دارچین

به طور کلی نوشیدن این دمنوش دارویی خطر خاصی ندارد، اما خوب است چند نکته مهم در مورد عوارض آن بدانید.

احتمال آسیب کبدی: کومارین موجود در دارچین در صورت مصرف زیاد به کبد آسیب می رساند.
احتمال بروز ضایعات دهانی: اگر به دارچین حساسیت دارید، ممکن است بعد از مصرف چای دارچین دچار زخم یا ضایعات دهان شوید. محتوای سینامالدئید در این گیاه منجر به واکنش آلرژیک در برخی افراد می شود.
احتمال کاهش قند خون: مصرف روزانه این چای قند خون را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.
تداخلات دارویی: دارچین با داروهای تجویز شده برای بیماری کبد یا دیابت تداخل دارد.

مقدار مناسب چای دارچین

چای دارچین با وجود خواص بی شماری که دارد نوشیدنی مناسبی برای مصرف روزانه نیست. طبق تحقیقات، بدن انسان روزانه به 5 میلی گرم کومارین ریز مغذی نیاز دارد، در حالی که یک قاشق چای خوری پودر دارچین حاوی 7 تا 18 میلی گرم کومارین است. این بدان معناست که مصرف روزانه حتی یک قاشق چایخوری دارچین برای بدن بسیار زیاد خواهد بود.

طرز تهیه چای دارچینی خوشمزه

برای تهیه این چای ساده به یک فنجان آب و یک چوب دارچین نیاز دارید و درست کردن آن 10 دقیقه طول می کشد.

ابتدا در یک کتری کوچک آب بریزید و روی حرارت بگذارید تا بجوشد.
چوب دارچین را اضافه کنید و حرارت را کم کنید.
بعد از 10 دقیقه چای شما آماده است.
چوب دارچین را بردارید و دم کرده را در فنجان بریزید.
این چای را با مقداری عسل و زنجبیل یا کمی لیمو مخلوط کنید و بسته به ذائقه خود سرد یا گرم بنوشید. حتی می توانید گیاهی مانند بابونه را به آن اضافه کنید تا طعم آن لذیذتر شود و خواص بیشتری داشته باشد.

حتی اگر تک تک خواص چای دارچین را ندانیم، هزاران سال است که این چای لذیذ و داروی شفابخش را مصرف می کنیم و تاثیر شگفت انگیز آن را در مشکلات ریز و درشت چندین برابر دیده ایم. اگر طعم چای دارچین را دوست ندارید، می‌توانید آن را با طعم‌های دیگری مانند زنجبیل یا هل مخلوط کنید و هفته‌ای چند بار بنوشید.

۴۷۲۳۶

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا