اخبار سلامت

120000 حیوان گزیدگی در 1403/ مرگ 13 نفر بر اثر هاری تاکنون

به گزارش خبرنگار اجتماعی سلامت جو ، افزایش جمعیت سگ های ولگرد بر اساس تغذیه بی رویه آنها از یک سو و تمایل برخی خانواده ها به نگهداری از حیوانات خانگی در پی تبلیغات فضای مجازی و رسانه های غربی از سوی دیگر. ، باعث افزایش جمعیت سگ ها در کشور شده و منجر به این شده است این روزها اخبار زیادی از حمله سگ ها به شهروندان به گوش می رسد.

در سال های گذشته فرهنگ غلط نگهداری سگ در منازل رواج یافته و صاحبان این سگ ها این حیوانات را با خود به پارک ها و اماکن عمومی می آورند تا با آنها بازی و قدم بزنند و برخی از آنها حتی از قلاده برای خود استفاده نمی کنند. حیوانات و این در سال های اخیر شاهد حملات زیادی توسط سگ های صاحبخانه به ویژه نژادهای خطرناکی مانند پیت بول به شهروندان بوده ایم.

این حوادث تلخ در حالی رخ می دهد که قوانین موجود در کشور در زمینه کنترل و ساماندهی جمعیت سگ های بدون صاحب و صاحب به هیچ وجه کافی و بازدارنده نیست. تنها قانونی که در خصوص ساماندهی سگ های بی صاحب در کشور وجود دارد بند ۱۵ ماده ۵۵ قانون شهرداری ها است که بر اساس آن پیشگیری از شیوع بیماری ساریای انسان و دام و اعلام این گونه بیماری ها به وزارتخانه می باشد. بهداشت و درمان و دامپزشکی و شهرداری های همجوار در صورت بروز و دوردست مسئولیت رسیدگی به بیماران مبتلا به بیماری سارکوئید و معالجه و دفع حیواناتی که به بیماری سارکوئید مبتلا هستند یا بدون همراه و مضر هستند به عهده شهرداری هاست. شهر

همچنین در زمینه ساماندهی سگ های خانگی هیچ قانونی به طور مستقیم به این موضوع اشاره نکرده است و تنها با استناد به ماده 501 قانون مجازات اسلامی، اگر شخصی حیوانی را مانند سگ به سمت مردم ببرد و در اثر ارعاب، جان خود را از دست بدهد. یا بسته به مورد آسیب دیده است. طبق تعاریفی که از انواع جرایم می شود به قصاص یا دیه محکوم می شود. این موضوع باعث شده است که صاحبان سگ از آلوده شدن اماکن عمومی به مدفوع سگ های خود و خطر حمله آنها به شهروندان ابایی نداشته باشند.

هاری یکی از کشنده ترین بیماری هایی است که می تواند از سگ به انسان منتقل شود. بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، علت 99 درصد موارد هاری در انسان گازگرفتگی سگ است. در سراسر جهان، تخمین زده می شود که سالانه 59000 مرگ ناشی از هاری وجود دارد و کودکان 5 تا 14 ساله قربانیان اصلی هاری در سراسر جهان هستند.

هر ساله 28 سپتامبر به مناسبت سالگرد مرگ لویی پاستور به عنوان روز جهانی هاری نامگذاری شده است تا آگاهی عمومی نسبت به این بیماری افزایش یابد.

محمدرضا شیرزادی در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی سلامت جو به مناسبت روز جهانی پیشگیری از هاری اظهار داشت: سال گذشته حدود 370 هزار حیوان گزیدگی داشتیم که به واحدهای پیشگیری و مراقبت از هاری مراجعه و واکسن ضد هاری دریافت کردند. نزدیک به 120 هزار نفر ثبت نام کردند. اما به نظر می رسد این تعداد بیشتر است و سال گذشته 18 مورد مرگ ناشی از هاری و امسال 13 مورد مرگ ناشی از این بیماری تاکنون داشته ایم.

مرگ افراد مبتلا به هاری قطعی است

وی افزود: هاری یک بیماری ویروسی است که از طریق نیش حیوانات هار به انسان منتقل می شود. این ویروس در بزاق حیوان ترشح می شود و زمانی که حیوان هار انسان یا حیوان دیگری را نیش می زند به دنبال آسیبی به پوست، ویروس وارد بدن می شود و چون این ویروس نوروفیلیک است به نخاع و در نهایت به مغز می رسد. ، منجر به التهاب می شود. در مغز است که اگر انسان به این حالت برسد، هاری در بدن می نشیند و فرد به این بیماری مبتلا می شود. اگر بیمار مبتلا به هاری باشد و علائم بیماری در او ظاهر شود، مرگ او قطعی است زیرا متاسفانه در دنیا درمان شناخته شده ای برای هاری وجود ندارد و تنها راه پیشگیری از این بیماری است.

بیشتر موارد حیوان گزیدگی مربوط به حیوانات صاحبان است!

رئیس اداره مبارزه با بیماری های قابل انتقال از حیوان به انسان وزارت بهداشت با بیان اینکه تعداد قابل توجهی از حیوان گزیدگی و موارد هاری در کشور به دلیل گزش دام های صاحب خانه است، گفت: در مناطق روستایی برخی از افراد از سگ‌های روستایی و نگهبان نگهداری کنید و در مناطق شهری، گربه‌ها و سگ‌های خانگی زندگی می‌کنند که همگی می‌توانند هاری را به انسان منتقل کنند.

خطر ابتلا به هاری در حیوانات خانگی

شیرزادی تصریح کرد: برخلاف افکار عمومی، سگ و گربه ای که در خانه نگهداری می شود نیز می تواند به بیماری هاری مبتلا شود و این بیماری را به انسان منتقل کند. مخصوصاً وقتی این حیوانات به پارک یا کوه می روند، اگر واکسن هاری را دریافت نکرده باشند، احتمال ابتلا به هاری وجود دارد. البته سازمان های بین المللی می گویند در کشورهایی مانند ایران حتی اگر حیوان خانگی فردی را گاز بگیرد و حتی اگر حیوان سابقه واکسیناسیون هاری داشته باشد، فرد گزیده شده باید واکسن هاری را دریافت کند زیرا هاری در ایران یک بیماری بومی است.

هزینه های سنگین هاری برای دولت

رئیس اداره مبارزه با بیماری های قابل انتقال از حیوان به انسان وزارت بهداشت درباره هزینه های ناشی از هاری در کشور نیز اظهار داشت: بیش از 700 واحد پیشگیری و کنترل هاری در کشور داریم که واکسیناسیون و ضد هاری را انجام می دهند. -تزریق سرم هاری برای مردم این سرویس برای عموم رایگان است اما هر واکسن هاری 5 یورو و هر سرم ضد هاری 60 یورو برای دولت هزینه دارد. به این هزینه ها، مبالغ هزینه های جانبی مربوط به نگهداری و حفظ زنجیره سرد و حمل و نقل واکسن ها نیز اضافه می شود.

وی افزود: به هر فرد گزیده شده حداقل سه دوز واکسن و یک سرم هاری تزریق می شود.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا