سلامت خانواده

10 نکته برای دوری از پوکی استخوان

به گزارش خبرآنلاین، ترمیم و بازسازی استخوان یک فرآیند مادام العمر است. در این فرآیند بافت استخوانی قدیمی تخریب شده و بافت استخوانی جدید جایگزین آن می شود. فرآیند بازسازی استخوان نقش مهمی در سلامت استخوان دارد و اگر اختلالی در آن ایجاد شود، تراکم استخوان کاهش می یابد و فرد دچار پوکی استخوان می شود.

همشهری در خبر نوشت: در جوانی سرعت ساخت و بازسازی سلول های جدید بیشتر از تجزیه آنهاست و در نتیجه تراکم استخوان افزایش می یابد. اما با افزایش سن سرعت تخریب سلولی از بازسازی آن بیشتر می شود و به همین دلیل تراکم استخوان کاهش می یابد و فرد دچار پوکی استخوان می شود. پوکی استخوان به زبان ساده به این معناست که استخوان های بدن به مرور زمان بر اثر کاهش تراکم و استحکام استخوان شکننده شده و با کوچکترین ضربه یا افتادن ساده می شکند.

سوال مهمی که بسیاری از مردم می پرسند این است که آیا پوکی استخوان ژنتیکی است؟ و آیا راهی برای پیشگیری از این بیماری وجود دارد؟

توده استخوانی خود را تا 30 سالگی کامل کنید

پوکی استخوان یکی از مشکلات رایج در میان سالمندان و زنان یائسه است و جوانان را کمتر درگیر می کند. مگر اینکه عوامل ژنتیکی باعث بروز آن در جوانی فرد شود.

دکتر علیرضا اصطقامی فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم و ​​استاد دانشگاه به همشهری آنلاین گفت: قسمت عمده توده اسکلتی ژنتیکی است. یعنی افراد توده اسکلتی را از طریق عوامل ژنتیکی به ارث می برند. با این حال، عوامل دیگری نیز در ایجاد پوکی استخوان موثر هستند. ورزش، نوع تغذیه، کمبود کلسیم، کمبود ویتامین D، برخی بیماری ها و مصرف برخی داروها بر پوکی استخوان تاثیر می گذارد.

دکتر افشین استوار، رئیس مرکز تحقیقات پوکی استخوان پژوهشکده غدد و متابولیک دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز درباره نقش ژنتیک و وراثت در پوکی استخوان به همشهری گفت: وراثت در این بیماری و افرادی که دچار پوکی استخوان هستند بسیار مهم است. سابقه خانوادگی ابتلا به این بیماری در والدین یا بستگان درجه یک آنها بیشتر از سایرین مستعد ابتلا به پوکی استخوان هستند و باید سلامت استخوان خود را جدی‌تر بگیرند.

دکتر استوار درباره چگونگی کاهش تراکم استخوان و بروز پوکی استخوان توضیح می دهد: تراکم مواد معدنی استخوان تا حدود 30 سالگی افزایش می یابد. یعنی حداکثر توده استخوانی تا حدود 30 سالگی اتفاق می افتد. پس از آن با افزایش سن، توده و تراکم استخوان کاهش می یابد و هر سال که سن افزایش می یابد، این توده استخوانی بیشتر کاهش می یابد.

آمار چه می گوید؟

جمعیت ایران به سرعت در حال پیر شدن است و هر چه نسبت جمعیت بالای 50 سال بیشتر شود، تعداد مبتلایان به پوکی استخوان بیشتر می شود. این را محکم می گوید. وی به آمار پوکی استخوان در ایران نیز اشاره می کند: 42 درصد زنان بالای 60 سال و 37 درصد زنان بالای 50 سال به پوکی استخوان مبتلا هستند. این سن بعد از 75 سالگی به حدود 80 درصد می رسد یعنی از هر 5 زن بالای 70 سال 4 نفر به پوکی استخوان مبتلا هستند و این یعنی این بیماری در کشور ما شیوع بالایی دارد.

به گفته رئیس مرکز تحقیقات پوکی استخوان پژوهشکده غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران، این بیماری در مردان نیز وجود دارد و تنها زنان را مبتلا نمی کند. اکنون 24 درصد مردان بالای 50 سال در ایران پوکی استخوان دارند. یعنی از هر چهار مرد بالای 50 سال یک نفر به این بیماری مبتلا است.

به گفته این استاد دانشگاه، بیشترین شدت این بیماری در زنان عمدتاً پس از 65 سالگی و در مردان پس از 75 سالگی رخ می دهد.

2 ورزش مناسب برای پوکی استخوان

همچنین به گفته دکتر پیام وکیلی، متخصص ارتوپدی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کردستان، معمولا افرادی که از پوکی استخوان رنج می برند مستعد شکستگی های زیادی هستند، اما اگر بیماری آنها قبل از این شکستگی ها با مراجعه به موقع به پزشک تشخیص داده شود، با تجویز دارو. و تغییر سبک زندگی پوکی استخوان آنها را درمان می کند.

وی با بیان اینکه افراد کم تحرک و کسانی که کمتر ورزش می کنند زودتر به پوکی استخوان مبتلا می شوند، ادامه می دهد: شنا و استخر بهترین راه برای پیشگیری از این بیماری است و ورزش های دیگر در هنگام بروز آرتروز باعث از بین رفتن غضروف زانو می شود. پوشیدن کفش طبی برای افرادی که زانو درد دارند نیز توصیه می شود، اما توجه داشته باشید که این افراد هرگز نباید کفش های پاشنه بلند بپوشند زیرا فشار طولانی مدت به مچ پا باعث آرتروز زانو می شود.

وکیلی همچنین با اشاره به اینکه مسکن ها در تسکین درد این بیماری موثر نیستند، می گوید: تسکین درد دائمی تنها با درمان قطعی پوکی استخوان امکان پذیر است. بنابراین با ظاهر شدن علائم پوکی استخوان به خصوص احساس درد عمومی سریعا به پزشک مراجعه کنید تا این بیماری به طور قطع درمان شود.

10 راه پیشگیری

اگرچه عوامل ژنتیکی نقش قوی و شناخته شده ای در بروز پوکی استخوان و سایر بیماری ها دارند، اما متخصصان تاکید می کنند در صورت داشتن سبک زندگی سالم می توان تا حد زیادی از این بیماری جلوگیری کرد و یا حداقل بروز آن را به تاخیر انداخت. در زیر 10 راهکار بسیار مهم برای جلوگیری از بروز این بیماری آورده شده است.

مصرف کافی کلسیم: شما باید روزانه بین 1000 تا 1200 میلی گرم کلسیم را از طریق منابع غذایی مانند محصولات لبنی (شیر، ماست، پنیر و غیره)، سبزیجات برگ دار و غلات غنی شده مصرف کنید.

مصرف کافی ویتامین D: ویتامین D به جذب کلسیم کمک می کند. منابع غذایی مانند ماهی های چرب (ماهی آزاد، ماهی تن)، تخم مرغ و قرار گرفتن در معرض نور خورشید به تامین آن کمک می کنند. در صورت نیاز از مکمل های ویتامین D استفاده کنید.

انجام تمرینات تحمل وزن: افرادی که تحرک بسیار کمی دارند و ورزش کمی انجام می دهند، زودتر به پوکی استخوان مبتلا می شوند. البته در رابطه با پوکی استخوان ورزش هایی که وزن بدن را تحمل می کنند مناسب هستند. مانند راه رفتن، دویدن، شنا در استخر و وزنه زدن. این تمرینات باعث تقویت استخوان ها و حفظ تراکم آنها می شود. ورزش های تعادلی مانند یوگا و تای چی نیز مفید هستند زیرا باعث افزایش قدرت بدنی و حفظ تعادل می شوند و می توانند از افتادن های ناگهانی و شکستگی استخوان ها جلوگیری کنند.

کاهش مصرف کافئین: مصرف زیاد قهوه و چای باعث کاهش جذب کلسیم می شود و کمبود کلسیم همانطور که گفته شد یکی از عوامل پوکی استخوان است. بنابراین مصرف نوشیدنی های کافئین دار را محدود کنید.

سیگار کشیدن ممنوع: سیگار کشیدن می تواند تراکم استخوان را کاهش دهد و خطر شکستگی را افزایش دهد.

پرهیز از مصرف الکل: مصرف زیاد الکل می تواند جذب کلسیم را کاهش داده و استخوان ها را ضعیف کند.

حفظ تناسب اندام: کاهش یا افزایش شدید وزن می تواند تأثیر منفی بر تراکم استخوان داشته باشد. در حالی که داشتن وزن مناسب از فشار اضافی روی استخوان ها جلوگیری می کند.

مصرف پروتئین کافی: مصرف مقدار کافی پروتئین در روز برای سلامت استخوان ضروری است. سعی کنید از منابع پروتئینی سالم مانند گوشت سفید، ماهی، حبوبات و لبنیات استفاده کنید.

مصرف منیزیم و پتاسیم: این مواد معدنی به سلامت استخوان ها نیز کمک می کنند. مصرف سبزیجات، میوه ها و آجیل کافی را فراموش نکنید.

اجتناب از رژیم های کم کالری: رژیم های کم کالری می تواند منجر به مشکلات سلامتی از جمله تراکم استخوان پایین شود. هر رژیم غذایی باید حاوی مقدار مشخصی پروتئین، چربی، ویتامین ها، مواد معدنی و سایر ریز مغذی ها باشد. قبل از شروع هر رژیمی حتما با یک متخصص تغذیه مشورت کنید.

دو سوم مردم از بیماری خود بی اطلاع هستند

دو سوم بیماران مبتلا به پوکی استخوان از بیماری خود آگاه نیستند. زیرا آنها هرگز نمی دانستند که برای بررسی سلامت استخوان خود باید به پزشک مراجعه کنند یا آزمایش تراکم استخوان انجام دهند.

اما از چه سنی باید این آزمایش را انجام دهیم؟ دکتر اصطقی، فوق تخصص غدد و متابولیسم در این زمینه توضیح می دهد: برای آقایان در صورت نداشتن بیماری زمینه ای، معمولا بهترین سن برای غربالگری تراکم استخوان اواخر دهه هفتم یا اوایل دهه هشتم است. در زندگی، و برای زنان، بهترین سن معمولا 65. سال به بالا است. البته به شرطی که بیماری نداشته باشند. در غیر این صورت باید این آزمایش را از سنین پایین تر شروع کنند.

به گفته این استاد دانشگاه، بیش از 50 بیماری وجود دارد که می تواند توده اسکلتی انسان را تحت تاثیر قرار دهد. این افراد باید غربالگری یا تست تراکم استخوان را در سنین پایین با تشخیص پزشک شروع کنند.

۲۳۳۲۱۷

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا