اخبار سلامت

10 راه پیشگیری از مسمومیت در سفر/مراقب قاتل خاموش باشید

به گزارش خبرنگار اجتماعی سلامت جو ، همزمان با آغاز تعطیلات نوروزی، موج سفرهای نوروزی نیز آغاز شده است; اگرچه برخی از افراد به شهرهای محل سکونت خانواده خود سفر می کنند، اما بسیاری از هموطنان برای اقامت در شهرهای دیگر از هتل و چادر نیز استفاده می کنند و به همین دلیل در طول سفر یا مدت اقامت در هتل، ممکن است غذاهای میان راه را بخورند. مراکز ، رستوران ها، هتل ها و … یا کنسرو بخرید.

یکی از رایج ترین مشکلات در سفرها بروز مسمومیت غذایی است که می تواند سفر را برای مسافران تلخ کند، بنابراین در این مقاله به نکاتی ساده اما طلایی می پردازیم که برای جلوگیری از بروز انواع مسمومیت ها باید رعایت شود. .

مراقب قارچ های سمی در طبیعت باشید

در طول سفر توجه داشته باشید که مسمومیت با گیاهانی مانند خرزهره، دیفن باخیا، کرچک و قارچ خودرو می تواند بسیار خطرناک و کشنده باشد. مراقب کودکان باشید و در صورت مسمومیت با این عوامل، فرد مسموم را در اسرع وقت به نزدیکترین مرکز درمانی ببرید.

قاتل خاموش در کمین مسافران نوروزی!

اگر در محیط بسته با بخاری نفتی یا گازی احساس تهوع، سرگیجه و خواب آلودگی کردید، سریعاً دیگران را در جریان بگذارید و در صورت مشکوک شدن به مسمومیت با مونوکسید کربن، محیط را ترک کنید. هر فردی که در تماس با گاز مونوکسید کربن بوده و علائم فوق را دارد باید فورا توسط پزشک معاینه شود.

نوزادان و افراد مسن، زنان باردار، افراد مبتلا به مشکلات قلبی عروقی در صورت تماس با این گاز حتی اگر علامتی نداشته باشند باید توسط پزشک معاینه شوند.

برای کاهش احتمال مسمومیت با گاز مونوکسید کربن باید سیستم تهویه مطبوع در محیط وجود داشته باشد. ضمن اطمینان از استاندارد بودن وسایل گرمایشی (بخاری نفتی و گازی)، آبگرمکن و پکیج دیواری، دائما از سلامت آنها اطمینان حاصل کنید و دودکش این وسایل را کنترل کنید، به خصوص اگر مکان جدیدی را برای گذراندن تعطیلات عید مد نظر دارید.

هرگز در خودرویی که موتور روشن است حتی برای مدت کوتاهی نخوابید. این باعث مسمومیت کشنده با مونوکسید کربن می شود. همچنین از روشن کردن گاز پیک نیک در داخل چادر یا ماشین و یا در محیط بسته دیگری به منظور تامین گرما خودداری کنید.

از لبنیات فله پرهیز کنید!

در سفر از لبنیات و مواد غذایی دارای بسته بندی دارای علامت بهداشتی و پروانه بهداشتی استفاده کنید و از خرید و مصرف مواد غذایی فله ای خودداری کنید.

غذاهای سمی ممکن است بو یا مزه نامطبوع نداشته باشند. اگرچه بیشتر علائم مسمومیت غذایی در عرض 24 ساعت از بین می رود، برخی از آنها مانند مسمومیت غذایی کنسرو شده می تواند کشنده باشد.

مسمومیت با مواد غذایی کنسرو شده می تواند کشنده باشد

مسمومیت و مرگ ناشی از بوتولیسم در نتیجه مواد غذایی و کنسروهای آلوده رخ می دهد و بسیار کشنده است. بیمار مبتلا باید بلافاصله به یک مرکز درمانی مجهز برای تزریق ضد سم منتقل شود. بوتولیسم نوعی مسمومیت غذایی کشنده است که در نتیجه مصرف کشک غیر پاستوریزه، غذاهای کنسرو شده (که قبل از مصرف حرارت ندیده اند) یا سوسیس های آلوده رخ می دهد. علائم و نشانه های این مسمومیت با تاخیر (بعد از 12 تا 24 ساعت) ظاهر می شود و شامل تاری دید، دوبینی، افتادگی پلک فوقانی، ناتوانی در حرکت، اختلال گفتار، لکنت زبان، اشکال در بلع و خشکی و گلو درد است. مهمترین اقدام درمانی در این مسمومیت، تجویز سریع داروی ضد سم در مرکز درمانی است. در صورت عدم درمان، فرد مسموم ممکن است به دلیل فلج تنفسی بمیرد.

راه پیشگیری از مسمومیت با کنسرو

برای جلوگیری از بروز این مسمومیت، در صورت استفاده از غذاهای آماده کنسرو شده در سفر، با جوشاندن کنسرو به مدت 20 دقیقه از خطر مسمومیت کشنده بوتولیسم پیشگیری کنید.

کدام کنسروها احتمالاً مسموم می شوند؟

همچنین از خرید قوطی های دارای برآمدگی، فرورفتگی یا نشتی خودداری کنید و از شکسته نشدن درب آنها اطمینان حاصل کنید. اگر محصولی ظاهر یا بوی نامطبوعی داشت، آن را مزه نکنید و قوطی ها را قبل از مصرف 20 دقیقه در آب جوش حرارت دهید و سپس مصرف کنید.

دست های خود را خوب بشویید

همیشه قبل از تهیه یا خوردن غذا دستان خود را با صابون بشویید. نوعی اسهال میکروبی در سفر و به دلیل رعایت نکردن بهداشت قابل انتقال است. به یاد داشته باشید که پس از استفاده از دستشویی، دست زدن به گوشت خام، سیگار کشیدن، دست زدن به حیوانات و دست زدن به زباله، دست های خود را بشویید..

علائم و نشانه های برخی از مسمومیت های غذایی دیر ظاهر می شوند. به این معنی که علائم ممکن است 12 تا 24 ساعت پس از مصرف غذای آلوده در فرد مسموم ظاهر شود. علائم و نشانه های این مسمومیت ها شامل سردرد، تب، خستگی، حالت تهوع، استفراغ، اسهال شدید آبکی، کم آبی بدن، ضعف و درد شکم است.

غذای پخته شده را بیش از 2 ساعت بیرون نگذارید

هرگز غذای پخته شده را بیش از 2 ساعت در دمای اتاق نگذارید (اگر اتاق گرم است بیش از یک ساعت). برای گرم کردن مجدد غذاهای باقیمانده، آنها را تا 74 درجه سانتیگراد گرم کنید تا غذا بخارپز شود و بیش از 3 روز باقیمانده غذا را نخورید.

نکاتی در مورد حمل و نقل برخی از مواد غذایی فاسد شدنی

در سفر از حمل گوشت خام و تخم مرغ خام و لبنیات با ماندگاری کوتاه خودداری کنید زیرا زود خراب می شوند.

در طول سفر از فریزر مناسب برای حمل مواد غذایی فاسد شدنی استفاده کنید. غذاهایی که حاوی سس، تخم مرغ و خامه هستند خیلی زود خراب می شوند.

اگر در مسافرت مسموم شدیم چه کنیم؟

در صورت مسمومیت دارویی و شیمیایی باید بدانیم فرد مسموم چه نوع ماده ای، چه مقدار، چه زمانی و به چه صورت مصرف کرده است.

اگر بیمار هوشیار است، با مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم 190 یا اورژانس 115 تماس بگیرید و در مورد مراحل بعدی سوال کنید.

در صورتی که فرد مسموم هوشیار نبود و یا مواد اسیدی، قلیایی یا نفتی را بلعیده بود، از ایجاد استفراغ در فرد مسموم خودداری کنید و بلافاصله فرد مسموم را به نزدیکترین مرکز درمانی منتقل کنید.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا