سلامت خانواده

۹ خاصیت شگفت انگیز کاهو – خبرآنلاین

به گزارش خبرآنلاین، کاهو یکی از پرمصرف ترین سبزیجات دنیاست که خواص زیادی برای سلامت بدن دارد و قدمتی کهن دارد. تناسب اندام، مبارزه با سرطان، تقویت چشم و… از جمله فواید بی شمار مصرف روزانه کاهو است. کاهو حاوی آنتی اکسیدان ها و ویتامین های زیادی است. به همین دلیل یکی از محبوب ترین سبزیجات به حساب می آید. این سبزی اغلب در سالاد و انواع غذاها مانند ساندویچ، سوپ و … استفاده می شود و می توان آن را نیز طبخ کرد. رشد کاهو آسان است و برای رشد به دمای پایین نیاز دارد.

به گزارش بارنا، منبع غنی از ویتامین های K و A است. اگرچه کاهو شبیه به کلم است، اما یکی از تفاوت های این دو در محتوای آب آن است. تاریخچه این سبزی به مصر باستان می رسد، جایی که روغن از دانه های آن استخراج می شد. شواهد نشان می دهد که این گیاه 2680 سال قبل از میلاد مسیح وجود داشته و به طور خاص به عنوان یک گیاه دارویی نامیده می شود.
این سبزی در اواخر قرن پانزدهم با کریستف کلمب از اروپا به آمریکا سفر کرد و کتاب‌هایی که در اواسط قرن هجدهم و اوایل قرن نوزدهم منتشر شد، از انواع کاهوی امروزی صحبت می‌کند.

ارزش غذایی کاهو

یک فنجان کاهو (36 گرم) تنها حاوی 5 کالری و 10 گرم سدیم است. حاوی کلسترول یا چربی نیست.

خواص و فواید کاهو چیست؟

کاهو حاوی آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین C و سایر مواد مغذی مانند ویتامین A و K و پتاسیم است. این سبزی برگ سبز به مبارزه با التهاب و بیماری های مرتبط مانند دیابت و سرطان کمک می کند. هر چه کاهو تیره تر باشد، مواد مغذی بیشتری دارد. با این وجود، در ادامه به بررسی خواص مصرف کاهو برای سلامت، درمان و تناسب اندام می پردازیم.

1. با التهاب مبارزه کنید

برخی پروتئین های موجود در کاهو مانند لیپوکسیژناز به کنترل التهاب کمک می کند. در یک مطالعه ایرانی ثابت شده است که کاهو در طب سنتی برای کاهش التهاب و درد استخوان استفاده می شود. به گفته بنیاد آرتریت، سبزیجاتی مانند کاهو که سرشار از ویتامین K هستند، می توانند به طور چشمگیری التهاب را کاهش دهند. معمولاً می توانید دو فنجان آب کاهو را در برنامه غذایی روزانه خود قرار دهید. سایر سبزیجات حاوی ویتامین K عبارتند از کلم، کلم بروکلی و اسفناج.

2. کمک به کاهش وزن

کاهو می تواند یک غذای اصلی برای کاهش وزن باشد. زیرا یک کاهو فقط 5 کالری دارد. علاوه بر این، کاهو به دستیابی به ریزمغذی هایی کمک می کند که یافتن آنها در رژیم های غذایی کم کالری دشوار است. همچنین حاوی 95 درصد آب و 1 گرم فیبر است. فیبر به شما احساس سیری می دهد و اشتهای شما را کاهش می دهد. کاهو همچنین چربی بسیار کمی دارد، بنابراین برای کاهش وزن عالی است. افزودن یک برگ کاهوی رومی به ناهار می تواند ایده خوبی باشد.

3. بهبود سلامت مغز

آلزایمر و افسردگی از جمله بیماری هایی هستند که به دلیل کاهش سلامت مغز اتفاق می افتد. مطالعات زیادی در مورد خواص کاهو انجام شده است که نشان می دهد مصرف آب کاهو به افزایش ارتباطات بین رشته های عصبی در مغز کمک می کند. این امر خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را تا حد زیادی کاهش می دهد. علاوه بر این، کاهو حاوی نیترات کافی برای کاهش خطر ابتلا به بیماری های مرتبط با افزایش سن است. همچنین امگا 3 یک ترکیب ضروری برای مبارزه با افسردگی و کاهش استرس در زندگی روزمره است.

4. بهبود سلامت قلب

کاهو منبع غنی ویتامین B است. این ویتامین نقش مهمی در سلامت قلب و عروق دارد. خوردن مقدار کافی ویتامین B احتمال لخته شدن خون را تا حد زیادی کاهش می دهد. با کاهش لخته شدن در رگ ها سلامت بیشتری را برای قلب به ارمغان می آورد. همانطور که در قسمت سلامت مرطوب و در بحث مواد غذایی مفید برای سلامت قلب ذکر شد، علاوه بر ویتامین B، ویتامین های A و C نیز در کاهو وجود دارد که به نوبه خود به کاهش بروز آسیب های قلبی عروقی کمک زیادی می کند. بدن . خوردن دو قاشق غذاخوری کاهو در رژیم غذایی روزانه باعث حفظ سلامت قلب می شود. همچنین حاوی پتاسیم است که برای کاهش فشار خون مفید است. پتاسیم ترکیبی است که به عنوان تثبیت کننده فشار خون در افراد مبتلا به فشار خون بالا استفاده می شود.

5. مبارزه با سرطان

در مناطقی از جهان مانند ژاپن که کاهو معمولا مصرف می شود، احتمال سرطان معده بسیار کم است. علاوه بر این مشاهدات، برخی تحقیقات نشان داده است که مصرف کاهو از بروز انواع سرطان ها مانند سرطان دهان، مری و گلو جلوگیری می کند. مطالعات بیشتر در مورد سرطان نشان داده است که کاهو بروز سرطان ریه را در افراد سیگاری کاهش می دهد و برای آنها اثر محافظتی دارد.

6. کاهش خطر ابتلا به دیابت

مطالعات نشان داده است که مصرف روزانه کاهو می تواند خطر ابتلا به دیابت را در افراد کاهش دهد. همچنین خوردن کاهو برای افراد دیابتی توصیه می شود. یکی از خواص کاهو کنترل قند آن است که از افزایش آن جلوگیری می کند. آب کاهو دارای 5 کالری انرژی و 2 گرم کربوهیدرات است. می توانید بدون نگرانی از افزایش وزن و چاقی از این سبزی به عنوان عاملی برای کاهش قند خون استفاده کنید. کاهو همچنین حاوی کاروتنوئیدها است، یک عامل ضد سرطان که سطح قند خون را کاهش می دهد و می تواند یک درمان بالقوه برای دیابت باشد.

7. بهبود سلامت چشم

کاهو حاوی لوتئین است، یک آنتی اکسیدان عالی که سلامت چشم را بهبود می بخشد. همچنین در پیشگیری از بیماری ماکولای مرتبط با افزایش سن بسیار موثر است. یک مطالعه نشان داده است که زنانی که کاهو را در رژیم غذایی خود قرار می دهند، 23 درصد کمتر در معرض ابتلا به آب مروارید هستند. کاهو نیز جایگزین مناسبی برای اسفناج است که برای چشم مفید است.

8. بهبود هضم و سلامت گوارش

فیبر موجود در کاهو هضم غذا را آسان می کند و سایر بیماری های گوارشی مانند یبوست و نفخ را درمان می کند. همچنین می تواند درد معده را کاهش دهد و سلامت روده را بهبود بخشد.

9. کمک به درمان بی خوابی

ماده ای در کاهو وجود دارد که سیستم عصبی را آرام می کند. می توانید با خیال راحت قبل از خواب سالاد بخورید که در بی خوابی شما بسیار موثر است. کاهو همچنین حاوی ماده دیگری به نام لاکتوسین است که باعث خواب و آرامش می شود. این گیاه حتی در قرون وسطی برای رفع بی خوابی استفاده می شده است.

۲۳۳۲۳۳

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا