سلامت خانواده

۷ خطر سریع غذا خوردن برای سلامتی

به گزارش خبرآنلاین، غذا خوردن یکی از لذت های بزرگ زندگی هر فردی است.

نمانک در خبری نوشت: روزهای ما سریع شده و به همین دلیل فست فود جزئی از سبک زندگی ما شده است. ما مدام در حال دویدن، کار کردن، بازی کردن، صحبت کردن یا رانندگی هستیم، بنابراین عادت سریع غذا خوردن برای برخی از ما نهادینه شده و باعث می شود به سیگنال های بدن خود توجه نکنیم. این عادت مضراتی دارد که علاوه بر کاهش لذت یک وعده غذایی خوب، ممکن است به سلامتی ما آسیب جدی وارد کند.

1- اضافه وزن

تند غذا خوردن با افزایش خطر اضافه وزن یا چاقی همراه است، بنابراین اگر سریع غذا بخورید و کمتر بجوید، جای تعجب نیست که به مغز فرصت داده نشود تا احساس سیری کند. در نتیجه باعث می شود غذای بیشتری بخورید و کالری بیشتری مصرف کنید.

سریع غذا خوردن ممکن است باعث اختلال در هورمون های روده شود که به تنظیم اشتها کمک می کنند و به شما می گویند چه زمانی سیر هستید. طبق یک مطالعه، خوردن با سرعت بالا باعث کاهش اثر حرارتی غذا و افزایش سرعت متابولیسم بعد از غذا می شود.

2- دیابت

تند غذا خوردن به خودی خود باعث دیابت نوع 2 نمی شود، اما بلعیدن یکباره غذا از روی عادت ممکن است باعث مشکلات و مشکلاتی در هضم غذا شود. طبق یک مطالعه، افراد میانسالی که دیابت نداشتند اما فست فود می‌خوردند در معرض خطر مقاومت به انسولین بودند. این وضعیت که در آن بدن به طور موثر از انسولین استفاده نمی کند، ممکن است به مرور زمان به دیابت منجر شود.

سریع غذا خوردن می تواند منجر به افزایش ناگهانی قند خون شود که منجر به مقاومت به انسولین می شود و این معمولاً دیابت نامیده می شود. البته پرخوری با چاقی همراه است و چاقی عامل اصلی مقاومت به انسولین است.

3- سندرم متابولیک

مقاومت به انسولین ارتباط نزدیکی با سندرم متابولیک دارد (مجموعه ای از عوامل که نه تنها خطر ابتلا به دیابت را افزایش می دهد، بلکه بیماری قلبی و سکته مغزی را نیز افزایش می دهد). افرادی که سریع غذا می خورند بیشتر از افرادی که آهسته غذا می خورند به سندرم متابولیک مبتلا می شوند.

افرادی که فست فود می خورند نیز مستعد سطوح پایین کلسترول خوب هستند. این دو عامل باعث ایجاد سندرم متابولیک می شوند و اغلب منجر به بیماری های قلبی می شوند.

4- گاستریت (التهاب معده)

تند خوری همچنین با گاستریت فرسایشی (التهابی که غشای مخاطی معده را از بین می برد و باعث ایجاد زخم های سطحی یا عمیق معده می شود) همراه است.

افرادی که غذای خود را قورت می دهند احتمالاً پرخوری می کنند. از سوی دیگر، پرخوری به نوبه خود باعث می شود که غذا برای مدت طولانی تری در معده بماند، بنابراین پوشش داخلی معده بیشتر در معرض اسید معده قرار می گیرد.

5- خفگی

آیا می دانید تند غذا خوردن باعث تنگی نفس می شود؟ ما به کودکان یاد می دهیم که آهسته غذا بخورند و برای جلوگیری از خفگی غذا را با دقت بجوند. بزرگسالان نیز باید همین کار را انجام دهند.

6- هضم ضعیف

افرادی که سریع غذا می خورند معمولاً غذای بیشتری مصرف می کنند و بدون جویدن صحیح آن را می بلعند. حتی گاهی از آب یا سایر نوشیدنی های گازدار استفاده می کنند که همگی هضم صحیح غذا را متوقف کرده و منجر به نفخ و سوء هاضمه می شود.

۲۳۳۲۱۷

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا