سلامت خانواده

۷۲ درصد زنان ایرانی اضافه وزن دارند – خبرگزاری مهر ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر، ملیحه کیانفر رئیس اداره سلامت مادران و میانسالان وزارت بهداشت با تاکید بر نقش کلیدی سلامت زنان در سلامت جامعه اظهار داشت: ۴۹.۵ درصد و تقریبا نیمی از کل کشور جمعیت را زنان تشکیل می دهند و توجه به سلامت آنها یک ضرورت انکارناپذیر است.

بیماری های قلبی و سرطان سینه، اولین و دومین عامل مرگ و میر زنان ایرانی

وی گفت: معاونت میانسالی وزارت بهداشت، جمعیت هدف 30 تا 59 سال و در واقع بیشترین جمعیت فعال زنان کشور را تحت پوشش و بررسی قرار می دهد. بر اساس اسناد، در زنان 30 تا 59 ساله، بیشترین آمار مرگ و میر و میر ناشی از بیماری ها ایسکمیک قلب، سرطان سینه، سکته مغزی، دیابت، حوادث رانندگی، بیماری های ناشی از فشار خون بالا و سرطان روده بزرگ.

تغذیه مناسب و فعالیت بدنی کافی دو عامل مهم برای افزایش کیفیت زندگی هستند

وی با تاکید بر لزوم ارتقای سطح سواد سلامت جامعه به ویژه بانوان، خاطرنشان کرد: دو عامل مهم در کاهش ابتلا به بیماری ها و ارتقای کیفیت زندگی زنان، تغذیه مناسب و فعالیت بدنی کافی است.

۷۲ درصد زنان ایرانی چاق و اضافه وزن هستند

وی گفت: بر اساس آخرین بررسی عوامل خطر بیماری ها غیر مسری در سال 1400 حدود 31 درصد از زنان ایرانی چاق هستند و تنها 28 درصد آنها وزن متناسب و بقیه اضافه وزن دارند. این بدان معناست که 72 درصد زنان ایرانی چاق و اضافه وزن دارند.

لزوم تامین امکانات ورزشی مناسب برای بانوان در کشور

کیانفر درباره لزوم فراهم کردن امکانات ورزشی در دسترس و استاندارد برای ورزش بانوان در شهرها و روستاها، افزود: با توجه به بافت فرهنگی کشورمان، بسیاری از بانوان از ورزش در پارک ها و فضاهای عمومی شهری خودداری می کنند، به همین دلیل لازم است ارگان ها و نهادهای ذیربط باید امکانات و زیرساخت های مناسبی را برای بانوان فراهم کنند تا با آگاهی مناسب، فعالیت بدنی را نیز در برنامه روزانه خود قرار دهند. بخشی از اولویت ها را تعیین کنید.

تاکید همیشگی وزارت بهداشت؛ تقدم پیشگیری بر درمان

وی بر لزوم ارتقای سطح سواد سلامت بانوان تاکید کرد و گفت: بانوان سعی کنند هزینه های غیرضروری خود را حذف کنند و به جای جایگزینی آن با ورزش، تاکید همیشگی وزارت بهداشت بر اولویت پیشگیری بر درمان؛ زیرا علاوه بر طول عمر باکیفیت، بار اقتصادی بر نظام سلامت نیز کاهش می یابد.

کیانفر با بیان اینکه معضل چاقی و اضافه وزن تنها مختص زندگی شهری نیست و گریبانگیر همه زنان در اقصی نقاط کشور از شهر گرفته تا روستا است، تصریح کرد: 21 درصد چاق هستند، یعنی در گروه سنی 44 تا 54 سال از هر پنج زن یک نفر چاق است.

تاکید بر حداقل 150 دقیقه فعالیت بدنی در هفته

رئیس اداره سلامت میانسالان وزارت بهداشت با تاکید بر لزوم افزایش آگاهی در مورد عوامل خطر سلامت گفت: 57.7 درصد زنان ایرانی فعالیت بدنی کمی دارند یعنی فعالیت بدنی آنها کمتر از 150 دقیقه در هر روز است. هفته؛ فعالیت بدنی به معنای فعالیتی است که ضربان قلب را افزایش می دهد. مانند پیاده روی سریع یا دویدن متوسط.

وی گفت: از آنجایی که انجام ورزش باعث تقویت سایر عضلات می شود، عضلات قلب نیز از این شرایط مستثنی نیستند. تقویت عضلات قلب به پمپاژ بهتر خون در سراسر بدن و کنترل فشار خون کمک می کند.

وی گفت: 14.7 درصد زنان ایرانی مبتلا به دیابت و 33 درصد زنان ایرانی سابقه فشار خون دارند و 51 درصد زنان 55 تا 64 ساله دارای فشار خون یا سابقه آن هستند.

کیانفر تصریح کرد: نه تنها زنان، بلکه همه اقشار جامعه می توانند با مراجعه به مراکز جامع سلامت سراسر کشور از وضعیت سلامت خود مطلع شوند. آزمایشات، نظارت من می بینم و مشاوره های مختلف در زمینه های تغذیه، وضعیت سلامت عمومی، اضافه وزن، سلامت روان، غربالگری و پیشگیری از بیماری ها در این مراکز به صورت رایگان انجام می شود و کافی است افراد با مراجعه به این مراکز، پرونده الکترونیک سلامت تشکیل دهند و کسب کنند. دانش جستجو کنید وضعیت سلامتی را به تاخیر نیندازید. همکاران ما در نقش مامان و کارکنان مراقبت های بهداشتی می توانند آنها را به خوبی راهنمایی کنند.

رئیس اداره مادران وزارت بهداشت گفت: زنان نقش مهمی در اجرای سیاست ها و برنامه های کلان بالادستی ایفا می کنند از جمله جوانان جامعه به عنوان مثال زنی که از سلامت جسمی و روحی کافی برخوردار باشد می تواند بچه های سالم به دنیا بیاورید و بزرگ کنید.

ضرورت خودآزمایی سینه در هر ماه

V به طور خاص خدمات غربالگری در مراکز جامع سلامت گفت: در زنان اولین و مهمترین غربالگری خود ارزیابی و معاینه پستان است. میزبان; خانم ها می توانند در دوران باروری، پس از پایان قاعدگی و در دوران یائسگی سینه های خود را به صورت ماهیانه معاینه کنند و در صورت تغییر در پوست پستان، وجود توده یا ترشح از پستان به سرویس جامع سلامت مراجعه کنند. مراکز یا پزشک

بعد از 40 سالگی هر 2 سال یکبار یک بار ماموگرافی باید انجام شود

وی افزود: در خانم هایی که معایناتشان طبیعی بود و سلف آن خانواده ندارند بعد از 40 سالگی اولین ماموگرافی انجام شود و در صورت طبیعی بودن هر 2 سال یکبار یک بار انجام شود

کیانفر به طور خاص غربالگری سرطان دهانه رحم با عنوان: پاپ اسمیر این یک راه ساده و ارزان برای بررسی سلامت دهانه رحم است. در سیستم شبکه بهداشت و درمان کشور از اول ارجاع زنان متاهل، تشکیل پرونده و بررسی سابقه باروری آنها بر اساس شرایط و بر اساس دستورالعمل، پاپ اسمیر انجام می شود و در صورت طبیعی بودن 3 سال بعد باید پاپ انجام دهید اسمیر انجام شود

وی گفت: روش بعدی انجام تست HPV است. این آزمایش در حال حاضر در شبه بهداشت کشور ارائه نمی شود، اما اگر خانمی انجام دهد و نتیجه آن نرمال باشد، باید 10 سال بعد دوباره آزمایش را انجام دهد.

رئیس بخش میانسال وی بیان کرد: غربالگری سرطان روده بزرگ در افراد با سابقه خانوادگی از 45 سال به بالا و در افراد بدون سابقه خانوادگی 50 سال به بالا با انجام آزمایش خون مخفی مدفوع انجام شود. در مورد وجود خون پنهان، آزمایشات اضافی و غیره کولونوسکوپی باید انجام شود

کیانفر به طور خاص میزان بروز یائسگی در زنان گفت: یائسگی معمولاً با یک سری علائم و عوارض هورمونی همراه است و زنان باید حتماً وضعیت جسمانی خود را با یک سری بررسی کنند. مامان یا پزشک برای کنترل بروز عوارض بعد از از یائسگی مانند پوکی استخوان یا سرطان سینه جلوگیری کنید.

وی گفت: بسیاری از مولفه های تاثیرگذار بر سلامت خارج از حوزه وزارت بهداشت است بنابراین می توان گفت سلامت یک موضوع ملی و بین بخشی است و همه ارگان ها در حفظ سلامت مردم نقش دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا