سلامت خانواده

۶۳ شهر و روستای عاری از دخانیات در کشور وجود دارد

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از و به نظر می رسید، بهزاد ولی زاده اظهار کرد: آخرین بررسی مربوط به میزان مصرف دخانیات در کشور در سال 1400 انجام شده است که بررسی ها نشان می دهد که 14 درصد از جمعیت کشور از مواد دخانی استفاده می کنند که از این تعداد 26 درصد را مردان تشکیل می دهند. .

وی با بیان اینکه بررسی ها نشان می دهد مصرف دخانیات در بین زنان افزایش یافته است، افزود: بین سال های 95 تا 1400 در گروه سنی بالای 18 سال مصرف دخانیات در مردان 3 درصد و در زنان 11 درصد افزایش یافته است. قلیان نسبت به سال 1394 54 درصد افزایش داشته است.

رئیس دبیرخانه ستاد ملی مبارزه با دخانیات وزارت بهداشت درباره مصرف مواد دخانی در گروه سنی 18 تا 24 سال اظهار داشت: تحقیقات نشان می دهد میزان مصرف دخانیات در بین زنان این گروه سنی 90 سال است. درصد و در بین مردان این گروه سنی 34 درصد است. افزایش یافت.

ولی زاده گفت: بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت، نرخ مالیات محصولات دخانی در کشور 25 درصد است که با نرخ جهانی حدود 50 درصد تفاوت دارد. درصدی از سیگارهای مارک خارجی در نظر گرفته شد.

وی ادامه داد: بر اساس قانون مالیات بر فرآورده های دخانی باید هر سال 5 درصد به میزان مالیات بر فرآورده های دخانی افزوده شود اما این موضوع اتفاق نیفتاده است. سیگارهای ایرانی و 25 درصدی برای سیگارهای مارک خارجی و نرخ 50 درصدی برای سیگارهای وارداتی، نرخ مالیاتی 75 درصدی بر خرده فروشی در قانون برنامه هفتم توسعه لحاظ شود و نظام مالیاتی به گونه ای باشد که مالیات بر خرده فروشی لحاظ شود. .

مالیات ۱۵ درصدی سیگار با آرم ایران افزایش یابد

رئیس دبیرخانه ستاد ملی مبارزه با دخانیات وزارت بهداشت با بیان اینکه دخانیات در سبد خانوار تعریف شده است، افزود: در حال بررسی حذف سیگار از سبد خانوار هستیم، مالیات ۱۵ درصدی سیگار با آرم ایرانی باید باشد. افزایش یافته است، امیدواریم با اجرای مکانیزاسیون مراکز فروش به نظام مالیاتی کشور میزان عرضه این محصولات کاهش یابد. در حال حاضر نرخ مالیات بر سیگار یک درصد است و مصرف کننده نهایی آن را پرداخت می کند در حالی که تولیدکننده باید مالیات سیگار را پرداخت کند.

ولی زاده ادامه داد: پایین بودن قیمت محصولات دخانی و پایین بودن نرخ مالیات موجب سود کلان تولیدکنندگان محصولات دخانی شده و همچنین عدم بازدارندگی از جرائم و تخلفات ناشی از عدم اجرای قانون جامع کنترل دخانیات و ضعف آموزش عمومی و اطلاع رسانی در مورد مضرات مصرف و دود. دخانیات یکی از مهم ترین عوامل موثر در افزایش مصرف دخانیات است.

وی با تاکید بر ممنوعیت فروش اینترنتی دخانیات گفت: اخیرا وزیر بهداشت نامه ای مبنی بر ممنوعیت استعمال دخانیات در شبکه های تلویزیونی خانگی تهیه و به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال کرد و در این زمینه دادستانی آفیس نیز برای جلوگیری از استفاده از این مواد در فیلم ها وارد شده است. بودن

رئیس دبیرخانه ستاد ملی مبارزه و مبارزه با دخانیات وزارت بهداشت با بیان اینکه 63 شهر و روستای عاری از دخانیات در کشور وجود دارد اظهار داشت: برای مبارزه با دخانیات کارهای زیادی انجام می دهیم که از جمله آن می توان به تولید دخانیات اشاره کرد. محتوای آموزشی توسط دانش آموزان در مدارس و رسانه ها نیز هست. می خواهیم در این زمینه ما را همراهی کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا