بهداشت و درمان

۵۰ درصد هزینه های سلامت از جیب بیمار پرداخت می‌شود

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری بهداشت (تابنا)، امیرحسین تکیان افزود: مهم ترین فلسفه نظام های سلامت عدالت است. عدالت به این معناست که افراد با درآمدهای مختلف بدون دغدغه مالی از خدمات درمانی بهره مند شوند و این بیمه سلامت همگانی است که در دنیا بر اساس شاخص خاصی قابل سنجش است.

استاد سیاست گذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: مبلغی که از جیب بیمار از هزینه های غیرخوراکی برای سلامت پرداخت می شود، نشان دهنده انصاف در سلامت است که در کشورهای پیشرفته پزشکی زیر 15 و در کشورهای پیشرفته زیر 20 قابل قبول است. جهان، اما این شاخص در ایران بالای 50 درصد است و در برنامه هفتم سعی داریم این شاخص را متعادل کرده و به میانگین جهانی نزدیک کنیم.

تکیان گفت: دولت باید هزینه های درمانی بیماران را از طریق بیمه همگانی بپردازد تا مردم به هیچ وجه نیاز به بیمه تکمیلی نداشته باشند و این اصل 29 قانون اساسی است که تاکید می کند بیمه پایه باید در حد نیاز قابل قبول باشد. برخورداری از خدمات بهداشتی با کیفیت برای همه بیماران.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: بیمه تکمیلی برای درصد قابل توجهی از مردم وجود ندارد و فقرا به بیمه تکمیلی دسترسی ندارند و این روش خلاف عدالت در سلامت است و به همین دلیل بیمه پایه است. برای تحقق برنامه هفتم باید تقویت شود. در کشورهای دیگر بیمه تکمیلی مکمل بیمه پایه نیست، بلکه یک بیمه تکمیلی برای کاهش لیست انتظار خدمات درمانی است تا همه از طریق سیستم ارجاع به خدمات با کیفیت دسترسی داشته باشند.

تکیان گفت: در دنیا ایجاد صندوق های موازی درمان درستی نیست، اما با ایجاد نظام ارجاع و خرید استراتژیک خدمات، همه مردم به یک نظام سلامت با کیفیت دسترسی پیدا می کنند و تقسیم منابع در صندوق های متعدد انجام می شود. از این رو با بیمه همگانی برای همه شهروندان و ایجاد بسته خدماتی مناسب می توان دغدغه دسترسی به عدالت سلامت را برطرف کرد و این هدف در کنار پزشک خانواده و نظام ارجاع امکان پذیر است. برنامه هفتم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا