بهداشت و درمان

۵۰ درصد جمعیت کشور رایگان درمان می شوند

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت (تابنا)، سعید کریمی روز یکشنبه 27 خرداد 1403 در نشست معاونان پزشکی دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور با بیان اینکه عمر دولت سیزدهم حدود سه بود. وی افزود: دولت سیزدهم در طول عمر خود اقداماتی انجام داد. خیلی ها لمس کرده اند. 17 هزار تخت به ظرفیت تخت های بیمارستانی کشور در بخش دولتی اضافه شده است که معادل 13 درصد از کل ظرفیت تخت های بیمارستانی کشور است.

وی با بیان اینکه تعداد تخت های آی سی یو نیز افزایش یافته است، خاطرنشان کرد: 3 هزار تخت به ظرفیت تخت های آی سی یو در کشور اضافه شده است. تعداد تخت های ICU کودکان نیز دو برابر شده است. به طوری که تعداد تخت های آی سی یو برای کودکان معادل 500 مورد بود که در این دولت به 1050 مورد رسید.

کریمی با بیان اینکه جهاد بیمارستان سازی همچنان ادامه دارد، گفت: اخیرا به استان خراسان رضوی و شهرستان تربت حیدریه سفر کرده ام. 300 تخت به ظرفیت تخت های بیمارستانی این شهرستان اضافه شد. تعداد تخت های بیمارستانی این شهر معادل 300 تخت بود که با افتتاح این تخت ها به 600 تخت رسید.

وی با بیان اینکه تعداد مراکز دندانپزشکی در کشور افزایش یافته است، گفت: 67 مرکز ارائه دهنده خدمات دندانپزشکی در بخش دولتی به شبکه درمان کشور اضافه شده است که بیشتر این مراکز در مناطق محروم مستقر هستند.

کریمی با بیان اینکه تجهیزات بیمارستانی در دوران شیوع ویروس کرونا مستهلک شد، افزود: 380 دستگاه با فناوری پیشرفته را با قیمت حدود یک میلیون دلار تهیه و در اختیار بیمارستان ها قرار دادیم. برخی از دانشگاه های علوم پزشکی به دلیل گرانی تجهیزات، تجهیزات پیشرفته ای نداشتند. به همین دلیل دستگاه های پیشرفته خریداری و در اختیار بیمارستان ها قرار دادیم. همچنین 1453 دستگاه دیالیز را آماده کرده ایم و در اختیار بیمارستان ها است.

معاون درمان با بیان اینکه حمایت مالی از مردم در حوزه درمان یکی از اقدامات دولت سیزدهم است، خاطرنشان کرد: ۳۳ میلیون نفر از مردم این کشور از خدمات درمانی رایگان از طریق مسیر «ارجاع» برخوردار می شوند. ساکنان شهرهای زیر 20 هزار نفر، افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی، سه دهک اول جامعه و عشایر کشور جمعیت 33 میلیونی را تشکیل می دهند که از درمان رایگان از طریق مسیر ارجاع برخوردار می شوند.

وی درمان رایگان کودکان زیر هفت سال را از دیگر اقدامات مهم دولت سیزدهم عنوان کرد و افزود: حدود 8 میلیون نفر برای کودکان زیر هفت سال درمان رایگان دارند.

کریمی ادامه داد: با توجه به جمعیت 33 میلیونی که درمان رایگان از طریق مراجعه دارند و جمعیت 8 میلیونی کودکان زیر 7 سال که درمان رایگان دارند، می توان گفت نیمی از جمعیت کشور درمان رایگان دارند. یعنی وعده شهید رئیسی در مورد کاهش هزینه های درمانی محقق شد.

معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه ایجاد صندوق حمایت از بیماران خاص و صعب العلاج یکی از اقدامات دولت سیزدهم است، گفت: قبل از شروع به کار دولت سیزدهم 16 بیماری خاص و صعب العلاج از حمایت بیمه ای برخوردار بودند. در حال حاضر 107 گروه بیماری از صندوق حمایت از بیماران خاص و صعب العلاج بهره مند می شوند.

کریمی درباره صندوق حمایت از بیماران خاص و صعب العلاج خاطرنشان کرد: در سال اول تشکیل صندوق حمایت از بیماران خاص و صعب العلاج بودجه اختصاص یافته به این صندوق معادل 5 فقره و بودجه سال گذشته نیز برابر بود. به 7 همات. همچنین بودجه امسال این صندوق معادل 12 حمت است.

معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه کاشت حلزون برای کودکان از دیگر اقدامات وزارت بهداشت است، گفت: قبل از اینکه دولت سیزدهم سیاست اجرایی را در دست بگیرد، حدود 2000 کودک در لیست انتظار شنوایی قرار داشتند. ایمپلنت در حال حاضر هیچ کودکی منتظر کاشت حلزون نیست. کاشت حلزون بسیار مهم است. اگر قبل از 4 سالگی شنوایی به کودکان کاشته نشود، نه تنها شنوایی خود را از دست می دهند، بلکه نمی توانند صحبت کنند.

وی با بیان اینکه برای ساخت مراکز درمان ناباروری و ارائه خدمات درجه دو اقدام کرده ایم، افزود: 87 مرکز درمان ناباروری درجه دو در کشور ایجاد کرده ایم. دولت سیزدهم برای اولین بار در کشور این مراکز را ساخته است.

کریمی گفت: قبل از دولت سیزدهم مرکز درمان ناباروری سطح 2 در کشور وجود نداشت اما شرایط فعلی به گونه ای است که تمامی دانشگاه های علوم پزشکی کشور حداقل یک مرکز درمان ناباروری سطح 2 دارند.

معاون درمان وزارت بهداشت درباره مراجعه به مراکز درمانی سطح 2 گفت: بررسی ها نشان می دهد 37 هزار و 492 نفر برای درمان ناباروری به مراکز سطح 2 مراجعه کرده اند که 30 درصد موفقیت دارند.

وی درباره مراکز درمان ناباروری سطح 3 نیز گفت: 126 مرکز درمان ناباروری سطح 3 در تمام استان های کشور وجود دارد که از این تعداد 50 مرکز دولتی و مابقی خصوصی هستند. بررسی ها نشان می دهد که یک میلیون و 112 هزار و 683 مورد برای دریافت خدمات تخصصی به مراکز درمانی سطح 3 مراجعه و خدماتی مانند IVF را دریافت کرده اند. 36000 نفر از مجموع افرادی که خدمات IVF دریافت کرده اند مثمر ثمر بوده اند.

معاون درمان وزارت بهداشت ادامه داد: مراکز درمان ناباروری سطح 3 خدمات درمانی فوق تخصصی را به مراجعین ارائه می دهند؛ به عنوان مثال، حدود 30 تا 34 درصد از افرادی که ناباروری را تجربه می کنند، خدمات ICI را دریافت کرده اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا