سلامت خانواده

۳۵۷ تهرانی در یک هفته بر اثر آلودگی هوا جان باختند – خبرگزاری مهر ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی رهنما کارشناس بین المللی آلودگی هوا در سخنانی در «گفتگوی رادیویی» به تحلیل ریشه های معضل همیشگی آلودگی هوای شهرهای بزرگ در فصل سرما و راه های برون رفت از آن پرداخت.

رهنما با اشاره به تشدید شرایط پایداری جوی در فصل زمستان که باعث تجمع آلاینده ها می شود، علت اصلی آلودگی را در منبع انتشار جستجو کرد و گفت: در شهری مانند تهران روزانه حدود 5 میلیون تردد خودروهایی داریم که از سوخت بی کیفیت استفاده می کنند. علاوه بر این، حداقل 40 هزار تاکسی در شهر فرسوده شده و به منبع سیار آلودگی تبدیل شده اند.

این کارشناس سازمان جهانی هواشناسی با اشاره به مشکل سوختن نفت کوره در نیروگاه ها در فصل سرما تصریح کرد: با افزایش مصرف گاز خانگی نیروگاه ها مجبور به استفاده از نفت کوره می شوند که منبع اصلی انتشار دی اکسید گوگرد (SO2) بوده و آلودگی را به شدت تشدید می کند. هرچند برای امسال قول کاهش مصرف سوخت به حداقل رسیده است اما باید منتظر اجرایی شدن آن باشیم.

حمل و نقل؛ علت 60 درصد آلودگی شهرها

این راهنما با اشاره به داده های اندازه گیری شده تاکید کرد: 60 درصد آلودگی شهرها ناشی از حمل و نقل سبک و درون شهری است. اگر کیفیت خودروها را افزایش دهیم و احتراق به طور کامل، اکثر آلاینده های ثانویه اصلا تولید نمی شوند. راه حل توقف تولید خودروهای بی کیفیت و توسعه واقعی حمل و نقل عمومی ریلی و اتوبوسی برای تشویق مردم به استفاده از آن است.

وی به سوال مجری درباره تاثیر فلزات سنگین پاسخ داد ناشی از وی با بیان یک خبر خوب، گفت: خوشبختانه سرب تقریباً از سوخت کشور حذف شده است. اما این یعنی حل کردن مشکل کلید رفع آلودگی حل مشکل است منشاء عبارت است از: احتراق کامل، ماشین با کیفیت و حذف سوخت دیزل.

اقدامات جزیره و قانون هوای پاک اجرا شده

این کارشناس به طور ویژه به عدم هماهنگی و نبود طرح یکپارچه مدیریت آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: متاسفانه برنامه یکپارچه نداریم. اقدامات جزیره ای باعث این وضعیت فعلی شده است. قانون هوای پاک را داریم که در سال 1395 تصویب شد و 23 دستگاه مسئول انجام داده است اما بر اساس بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، تنها 30 درصد از وظایف این قانون انجام شده و برخی از بندها اصلاً اجرایی نشده است. این در حالی است که زمان اجرای قانون برای تحقق اهداف سال 1377 بوده و اکنون در سال 1404 هستیم.

رحمان از نهادهای نظارتی خواست تا با ابزار دست کشیدن از عملکرد مسئولان، پاسخگو باشند و مصداق بارز آن را اسقاط خودروهای فرسوده که منجر به افزایش مصرف سوخت و آلایندگی شده است، دانست.

هشدار در مورد تلفات و هزینه های انسانی

یکی از اعضای سازمان جهانی هواشناسی با اشاره به هزینه های جانی و اقتصادی سنگین آلودگی هوا هشدار داد: سال گذشته بر اساس آمار وزارت بهداشت، خسارت انسانی ۱۷ میلیارد دلار بوده است. ناشی از آلودگی هوا به کشور تحمیل شد. این در حالی است که اگر بخشی از این هزینه صرف توسعه حمل و نقل عمومی می شد، شاهد این خسارات نبودیم. به عنوان نمونه عینی همین هفته گذشته و بر اساس اعلام رسمی اورژانس تهران، 357 نفر در تهران بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست دادند.

راه حل فوری برای سال آینده

مهدی رهنما در پایان در پاسخ به این سوال که چگونه می توان از این مشکل تکراری در سال آینده جلوگیری کرد، تحویل سوخت با کیفیت استاندارد، توقف تولید خودروهای نامطلوب و بی کیفیت، اجرای دقیق تر معاینه فنی خودروها و توقف کامل سوخت سوزی در نیروگاه ها را از راهکارهای عاجل برشمرد.

وی خاطرنشان کرد: نیازی به قانون گذاری جدید نیست. اگر قوانین موجود به ویژه قانون هوای پاک به طور کامل و با هماهنگی بین دستگاهی اجرا شود، قطعا در سال آینده وضعیت بسیار بهتری را در هوای شهرهای بزرگ شاهد خواهیم بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا