سلامت خانواده

یک زندگی با بوسیدن دهان نوزاد 2 روزه ویران شد!/ عکس

برلین هشت ساله هنگام به دنیا آمدن نوزادی سالم و شاد بود، اما تنها دو روز پس از تولدش، یکی از دوستان خانواده در جشن تولد او را بوسید. پس از این اتفاق، نوزاد به شدت حالش بد شد. بعداً مشخص شد که فردی که او را بوسیده تبخال دارد و این باعث عفونت برلین به آنسفالیت هرپس سیمپلکس شد.

از آنجایی که سیستم ایمنی برلین در آن زمان به طور کامل توسعه نیافته بود، ویروس با گسترش آنسفالیت یا التهاب مغز به مغز وی آسیب وارد کرد.

مادر این کودک در مورد برلین و تجربه ای که منجر به معلولیت او شد، توضیح می دهد: “وقتی والدین از شما می خواهند که فرزندشان را نبوسید، قطعا این درخواست دلیل منطقی و قطعی دارد. برلین کاملا سالم به دنیا آمد و حال او خوب بود. اما زمانی که او فقط 2 روز سن داشت، یکی از دیدن او چنان هیجان زده شد که دهانش را بوسید و دو هفته بعد تشنج شروع شد.

این تشنج ها همراه با آنسفالیت هرپس سیمپلکس (HSE) باعث “آسیب مغزی زیادی” برلین شد. لازم به ذکر است بیماری مذکور بسیار نادر است و از هر 500 هزار نفر سالانه تنها یک نفر به آن مبتلا می شود.

سپس از مادر کودک پرسیده شد که چگونه یک بوسه باعث آسیب مغزی برلین شده است. وی توضیح داد: عفونت به مایع مغزی برلین نفوذ کرد و از آنجا مقدمات حمله به مغز فراهم شد. این ویروس بیشتر سمت چپ مغز را مورد حمله قرار داده است و در ابتدای انتشار آن موفق شدیم از حمله آن به نیمکره راست جلوگیری کنیم. وی افزود: آنسفالیت کم و بیش بافت مغز برلین را تخریب کرده است.

مادر برلین در جای دیگری از این مصاحبه فاش کرد که 60 درصد سمت چپ مغز دختر جوان آسیب دیده است، در حالی که 10 درصد به سمت راست آسیب دیده است.

در حالی که برلین با توجه به میزان آسیب مغزی او بهتر از انتظار پزشکان عمل می کند، متأسفانه انتظار نمی رود که او تا بزرگسالی زنده بماند.

آنسفالیت هرپس سیمپلکس چیست؟

به گفته موسسه ملی اختلالات نادر، آنسفالیت هرپس سیمپلکس (HSE) یک اختلال عصبی نادر است که با التهاب مغز (آنسفالیت) مشخص می شود. علائم شایع شامل سردرد، تب، خواب آلودگی، بیش فعالی و/یا ضعف عمومی است. این اختلال ممکن است علائمی مشابه علائم مرتبط با مننژیت داشته باشد، مانند سفتی گردن، تغییر رفلکس ها، گیجی و/یا ناهنجاری های گفتاری. ضایعات پوستی معمولاً همراه با آنسفالیت هرپس سیمپلکس دیده نمی شوند. این بیماری توسط ویروسی به نام ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) ایجاد می شود.

عناوین مترادف

– آنسفالیت هرپسی

– آنسفالیت هرپس ساقه مغز

– مننژوانسفالیت هرپس

– HSE

علائم و نشانه ها

علائم مرتبط با آنسفالیت هرپس سیمپلکس معمولاً در عرض چند روز و اغلب بدون هشدار ظاهر می شوند. علائم اولیه شامل سردرد، تب و تشنج است. در آینده ممکن است بیمار علائم دیگری مانند خواب آلودگی همراه با ضعف عمومی (بی حالی) و گیجی را تجربه کند.

پس از ظاهر شدن علائم اولیه، افراد مبتلا ممکن است ناهنجاری‌های گفتاری مانند کاهش توانایی برقراری ارتباط از طریق گفتار و/یا نوشتار، کمبود حس بویایی و از دست دادن حافظه را تجربه کنند. در برخی موارد، تغییرات رفتاری مانند بیش فعالی یا دوره های روان پریشی نیز رخ می دهد.

افراد مبتلا به آنسفالیت هرپس سیمپلکس ممکن است علائم شدیدتری از جمله از دست دادن هوشیاری، توهم و فلج نسبی را تجربه کنند. در برخی موارد نادر، آنسفالیت هرپس سیمپلکس می تواند غشای غنی از اعصاب پوشاننده چشم (شبکیه) را تحت تأثیر قرار دهد و در نتیجه التهاب شبکیه (رتینیت) ایجاد کند.

علل
آنسفالیت هرپس سیمپلکس یکی از عوارض عفونت ویروس هرپس سیمپلکس است. در بیشتر موارد، این اختلال توسط ویروس هرپس سیمپلکس نوع I (به اختصار HSV-I) ایجاد می شود. در موارد نادر و بیشتر در نوزادان، این اختلال توسط ویروس هرپس سیمپلکس نوع II (به اختصار HSV-II) ایجاد می شود.

عفونت هرپس سیمپلکس یک بیماری حاد ویروسی است که معمولا از فردی به فرد دیگر منتقل می شود. این بیماری با تاول های کوچک پر از مایع مشخص می شود که روی لب ها یا اندام تناسلی ظاهر می شود و اغلب با تب همراه است. آنسفالیت هرپس سیمپلکس به ندرت با ضایعات دهانی یا تناسلی رخ می دهد. ویروس هرپس ممکن است بلافاصله فعال شود یا در حالت غیرفعال (خفته یا نهفته) در بدن باقی بماند. پس از فعال شدن، ویروس ممکن است غیر فعال شود و دوباره فعال شود.

علائم مرتبط با آنسفالیت هرپس سیمپلکس ممکن است به دلیل دژنراسیون بافت همراه با خونریزی (نکروز هموراژیک) لوب تمپورال نیمکره مغز رخ دهد.

یک زندگی با بوسیدن دهان نوزاد 2 روزه ویران شد!/ عکس

جمعیت های آسیب پذیر

آنسفالیت هرپس سیمپلکس معمولا در اوایل دوران کودکی یا بزرگسالی رخ می دهد و مردان و زنان را به طور یکسان درگیر می کند. این اختلال شایع ترین شکل آنسفالیت حاد در ایالات متحده است و تقریباً 2000 مورد در سال را شامل می شود. این بیماری سالانه 10 درصد از کل موارد آنسفالیت در ایالات متحده را تشکیل می دهد.

تشخیص

تشخیص آنسفالیت هرپس سیمپلکس ایدیوپاتیک بر اساس شرح حال دقیق بیمار، ارزیابی بالینی کامل، شناسایی علائم کلاسیک و انواع آزمایشات تخصصی است. این آزمایش ها شامل واکنش زنجیره ای پلیمراز (PCR) در مایع مغزی نخاعی (CSF) است که ممکن است عفونت CSF با ویروس هرپس سیمپلکس را تایید کند. در برخی موارد، تکنیک های تصویربرداری پیشرفته مانند MRI نیز می تواند در تشخیص آنسفالیت هرپس سیمپلکس مفید باشد.

درمان

درمان سریع افراد مبتلا به آنسفالیت هرپس سیمپلکس بسیار مهم است زیرا اثربخشی گزینه های درمانی را بهبود می بخشد.

درمان با داروی ضد ویروسی آسیکلوویر منجر به بهبود قابل توجه علائم در اکثر افراد مبتلا به آنسفالیت هرپس سیمپلکس شده است. البته لازم به ذکر است تمامی داروهای مورد استفاده در درمان این بیماری نیاز به تجویز پزشک متخصص دارد.

یکی دیگر از داروهای ضد ویروسی که برای درمان آنسفالیت هرپس سیمپلکس استفاده می شود، ویدارابین است. با این حال، درمان ضد ویروسی ممکن است برای افرادی که در مراحل پیشرفته عفونت هستند مفید نباشد. درمان ضد ویروسی باید به محض مشکوک شدن به آنسفالیت هرپس سیمپلکس شروع شود.

تشنج‌ها که اغلب با آنسفالیت هرپس سیمپلکس همراه هستند، ممکن است با داروهایی درمان شوند که تشنج‌ها را کاهش، پیشگیری یا سرکوب می‌کنند.

۲۳۳۲۳۳

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا